Sysex op de RM1x: vraagje

pjeut

Ouwe rot
Wat ik me zit af te vragen, de essentie van een phrase-sequencer als de RM1x is dat een bepaald stukje sequentie wordt gelooped. Dus dit zijn de noten, maar verder alles wat er aan MIDI is opgenomen; PC's, CC's, Sysex.
Dit betekent ook dat de sysex, die toch voor wat traagheid kan zorgen, elke keer opnieuw en onnodig verzonden wordt.

Is dit inderdaad een enige manier, of doe ik hier iets vekeerd? Zoals ik het inmiddels doe, is dat ik voor iedere track in de section waar die track voor het erst een phrase bevat, dat ik in die phrase tevens bovenaan de benodigde overige MIDI-boodschappen opneem. Sysex voor randapparatuur (FX, composer, etc.) Voor de sysex voor randapparatuur (FX, composer, etc.) maar ik een speciale phrase die ik in de eerste section plaats. In deze section staan verder geen andere (muziek-)phrases, en deze section speel ik als eerste af.

Maar hoe dan ook. Ook bij deze werkwijze worden phrases met sysex gelooped, en worden sysex-messages dus onnodig herhaald.
Hoe zit dat? Is het inderdaad niet anders mogelijk? Ik heb al 'ns meegemaakt dat in een bepaalde phrase hierdoor vertraging optrad.

Graag jullie reacties.

Pjeut.

phrase langer maken, of in linear mode gaan werken ;)

onnodig veel CC data altijd vermijden en alleen daar waar exact nodig is de CC programeren,
liefst voor de noot of net erna (wat voor jou beter klinkt)

en verder kan je in de setup van RM1x (util/setup) ik heb dat ding niet meer,
maar mogelijk is daar dezelfde instelling te vinden als in RS, daar kan je event chase wijzigen en kijken ofdat het wat verschil voor je maakt.

Anyway een sysex msg die geloopt voorbij blijft komen in een te korte phrase is niks anders als LOGISCH :)

als die eikels 'PHRASE CHAINING' hadden ge-implementeerd zoals meerdere malen door velen van ons was gevraagd, ook voor in de RS, dan hadden o.a dit soort probleempjes niet gehoeven :bekdicht:

Dus...

Dus...

...hoe dan ook wordt alles sysex en andere messages gelooped?

Ik kan me het haast niet voorstellen, dat staat volgens mij haaks op de RM1x's reputatie als retestrakke MIDI-spuwer.

Graag meer reactie.

yep, als je in 1 section blijft rond hangen met dezelfde set phrases op je 16 tracks dan lijkt het me logisch dat dezelfde informatie blijft rondloopen, denk je niet? :)

je weet natuurlijk ook dat elke bak wel kan gaan sputteren en braken als we er teveel van willen,
en vooral een RM1x of RS waar een hoop midi "effecten" aanwezig zijn wil men dat nog wel eens over het hoofd zien.

tuurlijk is het te voorkomen of minimaliseren als de hoeveelheid geprogrameerde cc gematigd is,
en enkel daar is geprogrameerd waar nodig is
(dit soort dingen ga je al van huis uit doen als je jaren geleden o.a. ook met zo een crummy bakje als MMT werkte :))
in tegenstelling tot eindeloos lange sweeps en tig onnodige bewegingen opnemen.

sysex commands kan je het best dus (zoals je al doet) in section a versturen vanuit phrases die lang genoeg zijn zodat je kan switchen naar section B

en wat betreft het rete strakke, ik heb de RM1x gehad gelijk toen die uit was en daarna de RS ook gelijk toen die uitkwam, nooit geen moment spijt van gehad... nooit geen probs mee gehad.
wel degelijk het limiet van die apparaten gevonden, en dus net als elk ander apparaat wat ik ooit gebruikt heb, gewoon dat limiet respecteren.
Die bakken hebben me iig nooit in de steek gelaten tijdens live set etc. en retestrak hoor :)

je hebt de juiste aanpak gevonden, gewoon idd een section maken waarin je alle "init" data naar al je gear verstuurt, en dan de volgende section voor de echte muziek zeg maar......... ik zie niet zo in waarom je die init section de hele tijd zou willen blijven loopen? maak alle phrases in die init section gewoon lekker lang, 16 bars of meer bv, speel het 1 keer en switch met het handje naar de muziek sections.........

Bedankt...dat brengt mij...

Bedankt...dat brengt mij...

...gelijk bij een andere vraag. Het overkomt mij vaak dat bij het inkloppen van een step-sequentie ik me ineens realiseer dat de phrase waar ik in bezig ben te klein is. Kun je dan nog die phrase groter maken zonder alles te verliezen wat je al klaar hebt? Een phrase kopiéren is geen optie, want dan wordt de lengte ook meegekopiëerd.

Dus kort en goed; hoe kun je phrases vergroten?

Pjeut.

ja dat kan. stel dat je iets hebt staan van 4 bars en dan een volgende phrase opnemen van 8 bars. dan loopt ie die 4 bars de tweede 4 barren gewoon door. andersom is natuurlijk een ander verhaal;)

ik merk ook dat die rm1x wel ergen een grens heeft. Als er heel veel gebeurd 'vergeet' ie wel eens een nootje of zoiets.
maar het blijft inderdaad een vette bak

je kan een phrase gewoon verdubbelen... Hij maakt hem dan gewoon dubbel zo lang, met alle info die erin stond erbij..

job > phrase > append phrase

ben bang dat het verlengen van een phrase in record-mode niet gaat..althans, ik zou het zo snel niet weten

Neueueueu...

Neueueueu...

...maar dat hoeft ook niet. Gewoon even opnieuw recordmode opstarten, de ongewenste noten wissen en opnieuw inkloppen.

Dus dat betekent phrase append...tja, ik ga door die handleiding naar behoefte. Ik heb een bepaalde vraag en ik zoek er het hoofdstuk of paragraaf bij waarvan ik denk het meeste succes te hebben..."on demand" zo gezegd.

Re: Neueueueu...

Re: Neueueueu...

Origineel geplaatst door pjeut
...maar dat hoeft ook niet. Gewoon even opnieuw recordmode opstarten, de ongewenste noten wissen en opnieuw inkloppen.

Dus dat betekent phrase append...tja, ik ga door die handleiding naar behoefte. Ik heb een bepaalde vraag en ik zoek er het hoofdstuk of paragraaf bij waarvan ik denk het meeste succes te hebben..."on demand" zo gezegd.

als ik me niet vergis kan je ook gewoon als je in record mode zit, maar nog niet aan het opnemen bent, de lengte van de phrase veranderen door met de cursorpijltjes naar het aantal maten te gaan (rechtsbovenin ofzo?) en dan kan je de value daarvan veranderen......

Naja Pjeut heeft toch wel een puntje.
Als ik bv in de RS7k een phrase maak die op een externe synth de pacht wisselt, dan moet je erg oppassen dat je de phase niet laat loopen want dan reset je de synth weer (is een 'leuk' effect als je net aan het knoppendraaien bent..)

Dat even terzijde

R

Origineel geplaatst door Arv
Naja Pjeut heeft toch wel een puntje.
Als ik bv in de RS7k een phrase maak die op een externe synth de pacht wisselt, dan moet je erg oppassen dat je de phase niet laat loopen want dan reset je de synth weer (is een 'leuk' effect als je net aan het knoppendraaien bent..)

Dat even terzijde

R

logisch toch? daarom moet je alle PC's etc. ook gewoon in aparte phrases in een aparte section stoppen, heb je er ook geen last van ;)

Nee, hoor...

Nee, hoor...

...dat gaat dus in ieder geval niet. Je kunt die waarde leuk aanpassen, en vervolgens is 'tie het in de recordmode weer vergeten...
Maar goed, met append phrase ga 'k vanavond 'ns proberen.

Ik weet eigenlijk genoeg. Als anderen nog een duit in het zakje willen doen, vind ik prima. Maar als het aan mij ligt kan deze thread op :slotje:

Meneer de Moderator, doe wat u niet laten kan.

De Groeten van Pjeut.

Origineel geplaatst door olafmol
als ik me niet vergis kan je ook gewoon als je in record mode zit, maar nog niet aan het opnemen bent, de lengte van de phrase veranderen door met de cursorpijltjes naar het aantal maten te gaan (rechtsbovenin ofzo?) en dan kan je de value daarvan veranderen......

logisch toch? daarom moet je alle PC's etc. ook gewoon in aparte phrases in een aparte section stoppen, heb je er ook geen last van ;)

Ja okay, maar ik bedoel als je aan het jammen bent, of live, dan wil je nog wel is blijven hangen in een phrase. Op die manier krijg je dus een ongewilde reset. Maar je hebt gelijk, als je het slim programmeerd dan moet het lukken (dat is me ook wel al gelukt hoor).

R

Re: Nee, hoor...

Re: Nee, hoor...

...dat gaat dus in ieder geval niet. Je kunt die waarde leuk aanpassen, en vervolgens is 'tie het in de recordmode weer vergeten....

volgens mij moet je idd eerst helemaal uit record mode.....dan de waarde veranderen, en dan blijft ie vast

Dus ech nie...

Dus ech nie...

In het patternscherm wandel je met je cursor, en verandert het aantal maten met de ja/+ en de nee/- toets, je gaat terug naa de record-mode en weg zijn de extra maten.

volgens mij moet je idd eerst helemaal uit record mode.....dan de waarde veranderen, en dan blijft ie vast

Re: Dus ech nie...

Re: Dus ech nie...

In het patternscherm wandel je met je cursor, en verandert het aantal maten met de ja/+ en de nee/- toets, je gaat terug naa de record-mode en weg zijn de extra maten.
Klopt. Als ik het aantal maten van een section wil veranderen, kopieer ik meestal gewoon een maat events naar het einde van de sectie.
Wel een beetje raar idd dat dat niet gewoon via die waarde rechtsbovenin kan. Waarom kan je 'm wel veranderen, maar gebeurt er nix....

als je hem even laat lopen op rec replace doet ie het wel.
rec replace rec mode, maten veranderen, stukje opnemen zonder iets in te kloppen, daarna kan je met step record weer los op de nieuwe lengte:)

Origineel geplaatst door DJ Fuse
als je hem even laat lopen op rec replace doet ie het wel.
rec replace rec mode, maten veranderen, stukje opnemen zonder iets in te kloppen, daarna kan je met step record weer los op de nieuwe lengte:)
Weer wat geleerd.
:okdan:

Back