Welke workstation raden jullie mij aan??

hmm ik denk dat jullie wel gelijk hebben..:)

nu zit ik te twijfelen tussen 2 synths: triton le 61 en motif 6

de meesten verkopen hun triton le 61 (met uitgebreide samples) voor 750,-
ik hoor veel mensen zeggen dat het klavier van de triton le slecht is....is dat egt zo erg? zal ik daar als beginner last van hebben?
enneh..is die triton geschikt voor RnB/Urban?? 8)

ik ben vandaag naar feedback geweest, allerlei synths uitgeprobeerd en heb tog maar de Roland Fantom XA gehaald *D

Mooi Ding!!

Origineel geplaatst door Producer
ik ben vandaag naar feedback geweest, allerlei synths uitgeprobeerd en heb tog maar de Roland Fantom XA gehaald *D

Mooi Ding!!

Gefeliciteerd met je aanschaf,

Ik heb hem ook sedert drie weken, en het bevalt me nog steeds prima!

Groetjes van Rudo

Zo'n workstation...

Zo'n workstation...

...volgens Bartjens bestaat dat uit een synthesizer, een sampler, en een sequencer, toch?

Even een behoefte-onderzoekje. Wat doen jullie met het sequencer-gedeelte van zo'n workstation?
Ik mag toch aannemen dat iedereen vooral z'n eigen hardware of software sequencer gebruikt? Wat heb je dan nog aan een sequencer in zo'n workstation?
Kan zo'n interne sequencer ook nog extern via PB's worden aangestuurd, waarbij dan ook nog de pitch wordt aangepast, dan zou het een soort arpeggio zijn, en da's wel aardig. Zal wel niet kunnen, of weet iemand hoe je dit kan doen?

Graag jullie reactie.

Pjeut.

Re: Zo'n workstation...

Origineel geplaatst door pjeut
...volgens Bartjens bestaat dat uit een synthesizer, een sampler, en een sequencer, toch?

Even een behoefte-onderzoekje. Wat doen jullie met het sequencer-gedeelte van zo'n workstation?
Ik mag toch aannemen dat iedereen vooral z'n eigen hardware of software sequencer gebruikt? Wat heb je dan nog aan een sequencer in zo'n workstation?
Kan zo'n interne sequencer ook nog extern via PB's worden aangestuurd, waarbij dan ook nog de pitch wordt aangepast, dan zou het een soort arpeggio zijn, en da's wel aardig. Zal wel niet kunnen, of weet iemand hoe je dit kan doen?

Pjeut, een workstation is een alles-in-1-doos, dus synth, sampler, sequencer (Fantom, Motif of Triton). Het sequence gedeelte werkt net zoals andere sequencers, je neemt midi op en je speelt het weer af. Je kunt de midi noten van een sequencer real-time beinvloeden met allerlei midi messages zoals sustain, picht bender etc. maar de pitch realtime van note waarde aanpassen kan niet.

Een Fantom en Triton kennen wel het fenomeen RPS=Real-time Phrase Sequence. Dat zijn patterns binnen een sequence die je los kunt starten en zodoende als een soort arpeggiator kunt gebruiken of voorgeprogrammeerde sequences. Dit principe zie je heel vaak op drum sequencers zoals de RM1X en de MC-505/909, waarbij RPS patterns worden gestart vanaf drum pads. Een Fantom-X(a) kan dit ook, je kunt dus losse blokjes programmeren en deze starten wanneer je wil.

Pjeut.

Je kunt het natuurlijk ook omdraaien, als er een goede sequencer in een workstation zit, wat moet ik dan nog met een hardware sequencer....???;)

In het verleden heb ik een Akai ASQ-10 gehad, echt een top sequencer, maar die ik daarna in de gem S2 had was iets minder, maar nog steeds best mee te werken. Die in de fantom-X(a) zit is ook prima mee te werken. Sommige dingen zouden handiger kunnen, maar dat was met de ASQ-10 ook.

Groetjes van Rudo

Weet ik..

Weet ik..

...'k heb een rm1x.
Ik vroeg me gewoon af wat je nog aan de sequencer van een workstation hebt als je toch al werkt met cubase, logic, etc., of hardware rm1x, akai mpc###, etc.
'k heb ook nog een akai S-2000, zit ook een sequencer in. Doe 'k dus niks mee. 'k moet er niet aan denken.

Origineel geplaatst door Sjaak
Pjeut, een workstation is een alles-in-1-doos, dus synth, sampler, sequencer (Fantom, Motif of Triton). Het sequence gedeelte werkt net zoals andere sequencers, je neemt midi op en je speelt het weer af. Je kunt de midi noten van een sequencer real-time beinvloeden met allerlei midi messages zoals sustain, picht bender etc. maar de pitch realtime van note waarde aanpassen kan niet.

Een Fantom en Triton kennen wel het fenomeen RPS=Real-time Phrase Sequence. Dat zijn patterns binnen een sequence die je los kunt starten en zodoende als een soort arpeggiator kunt gebruiken of voorgeprogrammeerde sequences. Dit principe zie je heel vaak op drum sequencers zoals de RM1X en de MC-505/909, waarbij RPS patterns worden gestart vanaf drum pads. Een Fantom-X(a) kan dit ook, je kunt dus losse blokjes programmeren en deze starten wanneer je wil.

Nou ja, een sequencer in je werkpaard is altijd handig, vooral als je optreedt (zoals ik) en je wilt je zelf inelkaargebokste songs afspelen (al dan niet gevuld met wat illegal sampling on the side :engel: ), zonder dat je 'n computer hoeft mee te zeulen. Je kunt zelfs dingen die je in Cubase gemaakt hebt afspelen..... met één druk op de knop!

Hou je tijdens optredens tijd over om de zaal in te kijken of er nog jonge leuke meisjes op de eerste rij staan.... Of om een fris drankje drinken terwijl de muziek lekker doorgaat (heel nuttig tijdens veel te lange gitaar/dwarsfluit/drumsolo's)

:okdan:

En DAAROM.... ben ik bij dat er een sequencer in mijn MOTIF zit.

Oja, ook makkelijk als je ergens bent in de middel van nergens bent waar bepaalde wantrouwige mensen wel eens willen zien hoe snel en of makkelijk je een lekkere song inelkaar kunt zetten "want daar heb je toch minimaal een laptop voor nodig?"

geen idee wat ik ookweer duidelijk wilde maken

:mega:

Re: Weet ik..

Re: Weet ik..

...'k heb een rm1x.
Ik vroeg me gewoon af wat je nog aan de sequencer van een workstation hebt als je toch al werkt met cubase, logic, etc., of hardware rm1x, akai mpc###, etc.
'k heb ook nog een akai S-2000, zit ook een sequencer in. Doe 'k dus niks mee. 'k moet er niet aan denken.

Als je live speelt is een hardware sequencer onmisbaar...vind ik. Ik ben welliswaar software ontwikkelaar maar Cubase of Logic live werkt gewoon veel minder flexibel goed. Crashes, PC meezeulen en daarnaast zijn Logic en Cubase niet voor het live werk gemaakt, puur voor studio. Dus........ waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? :)

Re: Re: Weet ik..

Als je live speelt is een hardware sequencer onmisbaar...vind ik. Ik ben welliswaar software ontwikkelaar maar Cubase of Logic live werkt gewoon veel minder flexibel goed. Crashes, PC meezeulen en daarnaast zijn Logic en Cubase niet voor het live werk gemaakt, puur voor studio. Dus........ waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? :)

Helemaal mee eens!

Dan mogen jullie gelijk 'ns uitleggen hoe jullie de synchronisatie met de drummer regelen. Heb ik ook al 'ns een thread over opgestart, lang geleden. Eindresultaat -> ingewikkeld gedoe met drum-clicks of grote monitoren of drumtrack op koptelefoon voor de drummer. Mijn conclusie -> ingewikkeld gedoe.

Graag reactie, Sjaak e.a..

Hmmm, als alles live niet "bijna vanzelf" synchroon groeft... dan blijft er weinig anders over dan de drummer enen gesloten koptelefoon met een clicktrack te geven (en drummers moeten ook oefenen om met zo'n track om te gaan dus dat duurt wellicht even of iets langer voordat ze er niet meer heel ongelukkig uitzien op het podium :D)

Of de drummer vertellen dat als 'ie niet synchroon met de rest speelt, dat het :mega: tijdens optredens vanaf vandaag zelf betaald moet worden.

Of tja....dan maar alle beats in een MPC en spelen maar.

Of als dat allemaal toch te moeilijk is, kan je altijd proberen een nieuwe drummer te zoeken.

:dubbel:

Re: Re: Re: Weet ik..

Re: Re: Re: Weet ik..

Dan mogen jullie gelijk 'ns uitleggen hoe jullie de synchronisatie met de drummer regelen. Heb ik ook al 'ns een thread over opgestart, lang geleden. Eindresultaat -> ingewikkeld gedoe met drum-clicks of grote monitoren of drumtrack op koptelefoon voor de drummer. Mijn conclusie -> ingewikkeld gedoe.

Click track werkt prima, tis meestal zo dat de drummer er geen zin in heeft of gewoon niet strak kan spelen ;) Ik heb overigens wel eens navraag gedaan bij professionele drummers en die spelen bijna allemaal met click tracks. Ik denk dan altijd maar simpel, als die mannen het goed vinden werken, dan zal er wel geen beter systeem zijn.

Back