Machinedrum Midi Channels?

Resonance

Turn up the reso!
Als het goed is, moet je toch elke button achter een apart midi kanaal kunnen zetten?
1 tm 16? hoe? want ik ben alleen nog maar iets tegen gekomen met base channels 1tm4 tegelijk etc.

Of zit ik er nu totaal naast en kan de MD alleen intern 16 tracks tegelijk met verschillende syx commands op elke track?
Of kan dit ook extern? zodat ik in cubase 16 tracks onder elkaar kan maken die tegelijk syx bewerken per track?

met je datawiel de gewenste knop kiezen of via function inhouden en knop indrukken verspringt die van de eerste keer.

open nu een kit, laad deze in nu nogmaals op de kit buttin maar naar edit yes drukken
je kunt nu je kits aanpassen en de verschillende soorten geluiden selecteren voor die button.
als je bij synth dus eerste kolom iets naar beneden gaat zie je een gegeven moment mid staan
deze moet je selecteren en dan in machine gewenste midi kanaal selecteren en gaan.
zo kan je dus al je 16 knoppen naar externe apparatuur routen (in jou geval cubase)
of stuk of 6 en dan nog andere uit de machinedrum zelf wel even die kit opslaan als je alles ingesteld hebt.

hoppelijk is het dit dat je bedoelde ?

4 kolommen van links nr rechts (channel 1 t.e.m. 4)
zie bijlage :D
Je kan wel 16 midi channels maken door MID machines te laden.

Attachments

• md chart.pdf
    13,4 KB · Bekeken: 96
Dit is precies wat ik wil ;)
Maar het lukt nog niet helemaal... Als ik nu een kit in laad, en daarna de mid machine open dan is het geluid weg,
En zie ik alleen allemaal bewegingen op mn display van CC's

Ik heb al een kit.... En die kit wil ik nu graag opsplitsen in 16 channels.....
Kan dat? Of had ik dan al gelijk alles opgesplits moeten hebben toen ik hieraan begon?

gewoon aanpassen en als nieuwe kit opslaan toch ?

maar elke keer als ik naar mid machine ga en ik verander daar iets.... dan lijkt het geluid wat ik daarvoor had pleite te zijn..
overwrite mid machine iets?

Ja want de midi stuurt enkel midi uit... DIt is dus enkel bedoelt om extterne aparatuur te triggeren.
Controle over de parameters is verdeeld onder 4 midi channels zoals aangegeven in de chart

Ok, dus dan moet ik niet bij die mid machine zijn....

Wat ik precies wil:

Ik heb nu een arrangement van 6 channels gemaakt in cubase .... ik heb alles gemaakt toen de MD nog op 1 globaal channel stond met alle geluiden...

Probleem is nu, dat wanneer cubase syx commands uitstuurt naar bijv de kick, deze veranderingen ook op andere geluiden worden toegepast..

Daarom wil ik nu elk geluid op de MD op een appart midi kanaal zetten.

Zodat de syx commands vanuit cubase alleen op de juiste geluiden worden toegepast en niet op alle tegelijk.

=======

Als ik die chart goed begrijp kun je dus extern maar 4 verschillende geluiden tegelijk veranderen vanuit cubase?
En intern alle 16?

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
Ok, dus dan moet ik niet bij die mid machine zijn....

Wat ik precies wil:

Ik heb nu een arrangement van 6 channels gemaakt in cubase .... ik heb alles gemaakt toen de MD nog op 1 globaal channel stond met alle geluiden...

Probleem is nu, dat wanneer cubase syx commands uitstuurt naar bijv de kick, deze veranderingen ook op andere geluiden worden toegepast..

Daarom wil ik nu elk geluid op de MD op een appart midi kanaal zetten.

Zodat de syx commands vanuit cubase alleen op de juiste geluiden worden toegepast en niet op alle tegelijk.

=======

Als ik die chart goed begrijp kun je dus extern maar 4 verschillende geluiden tegelijk veranderen vanuit cubase?
En intern alle 16?
nee, alle parameters van de 16 tracks zijn (individueel) over 4 midi channels gespreid. ff goed die chart bestuderen.

kijk es goed naar de chart. bijlage van vorige post
Gewoon weten welk midi channel bij welke tracks hoort.
Veronderstel midi channel 1-4
Dan heeft midi channel 1 controle over BD / LT / CH / M1
Midi channel 2 SD / CP / OH / M2
....
Je moet dus gewoon weten welke cc bij welke parameter/track hoort.
Daarvoor heb je de chart... en nu :Z

Mijn manier:

A) maak een pattern in Machinedrum
B) maak een track aan in cubase, assign de midi input/output van de Machinedrum
C) record de note triggers van de machinedrum
D) midi -> dissolve part (by pitch)

Hierna heb je (naar gelang de hoeveelheid gebruikte tracks) 16 midi sporen met je machinedrum data.

TIP: SORTEER JE TRACKS EN LABEL ZE GOED

Bijvoorbeeld door de naam van je pads toe te wijzen, e.g. "BD", "SD", "HT" enz.

E) Wijs de correcte midichannels toe!

BD,SD,HT,MD = channel 1
LT,CP,RS,CB = channel 2
CH,OH,RC,CC = channel 3
M1,M2,M3,M4 = channel 4

F) Kies een te tweaken machine op je machinedrum (e.g. BD)
G) Kies de track die je gelabeled hebt (BD)
H) "Write Automation" aanzetten op je track
I) Start playback van je track, draai aan de knoppen, stop je track
J) "Read Automation" aanzetten en indien gewenst "Write Automation" uitzetten.

TIP: MIDI CONTROLLER DATA TO AUTOMATION TRACK
Te vinden in Cubase SX3.1 onder File -> Preferences -> Midi

Dit maakt automatisch een bijbehorende automation track aan voor ontvangen CC data.

Als je alles opvolgt zoals ik hier post is het resultaat als volgt (en heb je die hele controller chart pdf ding niet nodig):

Attachments

• md-cc-record1.jpg
    md-cc-record1.jpg
    78,1 KB · Bekeken: 64
Back