Creamware Pulsar kaart; wat te verwachten?

Camacha

Nieuwkomer
Omdat mijn computer het echt niet trekt om ook maar iets meer dan één synth in FL/Reason/Cubase te draaien, heb ik eens zitten kijken naar oplossingen. Een van de meer interessante oplossingen vond ik de Pulsar geluidskaart (de eerste dus).

Ik weet dat 'ie inmiddels een beetje out-dated begint te raken, maar het gaat me dan ook niet om het bouwen van nummers met onwijs veel channels/effecten enzo. Het gaat mij er vooral om dat ik een beetje prettig muziek kan bouwen, met wat leuke synthjes enzo, zonder dat m'n computer gelijk begint te freaken. Ik gebruik nu een Pentium 3 500 mhz, en later zou dat misschien een AMD Athlon 1,5 tot 2 ghz moeten worden.

Ik ben nogal een muziekn00b, dus ik weet van sommige dingen niet helemaal/helemaal niet hoe 't zit. Maakt het bij zo'n DSP kaart nog iets uit wat voor een systeem je verder hebt, of zijn de prestaties gelijk als je de kaart in een gloednieuwe computer zet? Ik heb inmiddels begrepen dat de eerste Pulsar nogal een latency schijnt te hebben, maar volgens mij is die ook klein genoeg om niet echt van hinder te zijn. Een Pulsar 2 is gelijk weer zoveel duurder dat 't niet echt interessant meer is... Een beetje werken met controllers ofzo (de controllers van Behringer leken me wel wat) is iets wat ik op termijn wel wil doen, eventueel later met meerdere controllers.

Ik vraag me af wat ik kan verwachten, maar misschien nog wel belangrijker, wat ik niet hoef te verwachten van zo'n kaart. Heeft iemand persoonlijke ervaringen met zo'n ding?

ik denk dat het efficienter is een nieuwe cpu aan te schaffen 500mhz is erg weinig om vst's draaien,
met een cpu heb je nu meer bang 4 the buck ( met een 500mhz moet je waarschijnlijk ook nieuw moederboard kopen ???)

Ik heb geen ervaring met creamware kaarten. wel heb ik begrepen dat het geen dingen zijn voor een Noob zoals je het zelf beschrijft. de instellingen voor rooting e.d schijnen ingewikkeld te zijn. Je kan daardoor snel de tel kwijt raken.

suc 6

Nieuwe computer is uiteindelijk dus ook wel de bedoeling. Geen gloednieuwe dan, maar waarschijnlijk een AMD van tussen de 1,5 en 2 ghz. Weet iemand iets over compatibility met zo'n systeem?

Ik draai een Athlon XP3200+ met een Pulsar I, en dat gaat perfect.

Voordat je de Pulsar aanschaft, zou ik eens kijken hoe het geheel in je
setup geintegreerd moet worden... in andere woorden, heb je multi-I/O
nodig, of wil je de kaart puur als extra DSP power in je sequencer gebruiken?

Als dat zo is, dan zou ik eens kijken naar de TC Powercore (evt. de goedkopere
Elements versie), of een kaart van Universal Audio (Mackie). Qua DSP hebben
die meer te bieden dan een un-expanded Pulsar I, vooral op het gebied van
effecten.
Wat betreft synths is er een grote keuze op de Pulsar, maar op een Pulsar I heb
je in principe niet echt veel polyfonie... iets wat je toch echt zoekt als je naar
een DSP oplossing zoekt...

En wat dat betreft, op eBay Duitsland kan je voor rond de 600 Euro een hele
goede, nieuwe, snelle computer kopen. Met alle VST opties die er zijn is dit
volgens mij de beste keuze. Kan je altijd nog aan een DSP kaart denken!

Hoop dat dit je een beetje helpt.

Mvg.

CoolRunning

ceamware is een ongelooflijk mooie professionele kaart. Echter, je kan er geen vsti's op draaien. Wel kun je er synths op draaien die specifiek geschreven zijn voor creamware dsp platform. Het grote nadeel is hier al eerder genoemd. met 3 dsp heb je zo belachelijk weinig voices (2 is al veel voor sommige synths) dat het geld weggooien is om een creamware kaart aan te schaffen juist voor de synths.

Daar komt bij dat de echt interessante synths zoals minimax, prodyssey, pro one allemaal apart gekocht zullen moeten worden a 299 euro per stuk. De gratis te downloaden of meegeleverde synths zijn inmiddels achterhaald door vele vsti's.

Dus in jouw geval zou ik echt doorsparen voor uitbreiding op je computer. voor 300 euro heb je al een gigantische upgrade set tegenwoordig.

Origineel geplaatst door Vl1
das niet waar , wel in xtc mode...

helaas dit is niet waar.
in xtc mode kun je nog steeds alleen de meegeleverde synths draaien van het creamware dsp platform.

Hiet is NIET mogelijk in welke mode dan ook om bijvoorbeeld een vsti zoals pro53 te laden in de dsp's van creamware

Origineel geplaatst door Vl1
hmm, ik draai ze toch al jaren, op mijn pulsar systeem 14 dsp...

8o) tuurlijk.

nogmaals, je cpu load wordt niet extreem lager als je een pro53 draait op een creamware systeem of op een soundblaster. Dus je Pro 53 (of welke andere vsti dan ook) wordt NIET geladen in je dsp's.

en volgens mij weet jij dat best :duivels:

Hay

p3 500mhz, je kan beter eerst je pc updaten

greetz turtel

Origineel geplaatst door quifster
ceamware is een ongelooflijk mooie professionele kaart. Echter, je kan er geen vsti's op draaien. Wel kun je er synths op draaien die specifiek geschreven zijn voor creamware dsp platform. Het grote nadeel is hier al eerder genoemd. met 3 dsp heb je zo belachelijk weinig voices (2 is al veel voor sommige synths) dat het geld weggooien is om een creamware kaart aan te schaffen juist voor de synths.

Daar komt bij dat de echt interessante synths zoals minimax, prodyssey, pro one allemaal apart gekocht zullen moeten worden a 299 euro per stuk. De gratis te downloaden of meegeleverde synths zijn inmiddels achterhaald door vele vsti's.

Dus in jouw geval zou ik echt doorsparen voor uitbreiding op je computer. voor 300 euro heb je al een gigantische upgrade set tegenwoordig.

Ik ben het er mee eens dat je beter eerst je computer kunt upgraden. Voor een euro of 300 kun je idd wel een aardig setje moederbord+processor aanschaffen (ik zou denken aan Athlon 64 3000 of zo, die koop je al voor nog geen 150 euro) zodat je weer heel wat VSTi's kan gebruiken.
Aan de andere kant ben ik ook een enorme Creamware fan dus daar moet ik ook wel even wat over kwijt. Het systeem is zeker de moeite waard door de hoge kwaliteit van de plugins, de vele 3rd party effecten en synths (varierend van freeware tot commercieel) en de uitgebreide mogelijkheden (routing + modular). Ik zou alleen niet meer beginnen met een tweedehands pulsar I kaart. Ten eerste is de latency idd hoger, ten tweede zijn ze niet echt krachtig genoeg. Beter even zoeken naar een Pulsar II want die zie je tegenwoordig ook voor goede prijzen voorbij komen op marktplaats.

nog even wat correcties:
De pulsar I heeft trouwens 4 dsp en geen 3, en de Pro One kost volgens mij 199 en geen 299 (en als je Scope 4 activeert kun je ook een plugin voor de helft van de prijs krijgen :))

en xtc mode is dat je Creamware plugins als VSTi's kan gebruiken, niet andersom. :)

Re: Creamware Pulsar kaart; wat te verwachten?

Origineel geplaatst door Camacha
Ik weet dat 'ie inmiddels een beetje out-dated begint te raken, maar het gaat me dan ook niet om het bouwen van nummers met onwijs veel channels/effecten enzo.

Hier heb je weer zo een misverstand. Waarom zou die kaart in godsnaam outdated zijn ? Omdat de industrie je dat wil laten geloven. Het is niet wat je hebt, het is vooral wat je ermee doet.
Ik ga niet ontkennen dat er geluidskaarten zijn die technisch heelwat meer mogelijkheden bieden, wat ze niet bieden is de garantie dat je beter resultaat krijgt. Want dat resultaat is afhankelijk van goede ideetjes in je hoofd, en daar zal zelfs de duurste high-end kaart niets aan veranderen.

Als je een erg goed moederbord (toch wat muziek maken en stabiliteit betreft) wil scoren met een snelle CPU én nog betaalbaar ook, kijk dan eens hier :

http://computer.2dehands.be/markt/o...upgrade_Moederbord_i.html?ses=qHGJByzWacxaHJV

Kijk naar deze ad van Deimos : Moederbord + 3GHZ processor Werkt perfect. Weg wegens upgrade Moederbord:

Snel wezen jongen, of ik koop em !

Ben het met King of Snake en Quifster eens....
Ben zelf ook een enorme creamware junk... en zou het dan ook iedereen aanraden...
In jouw geval, Camascha, zou ik zoals al meerdere keren gezegd in deze thread.. eerst proberen een fatsoenlijke pc aanschaffen... daarna evt nadenken over een dsp kaart....
De plugs van creamware zijn best prijzig, maar tegenwoordig is het mogelijk om packs te kopen.... die kosten dacht ik 395 euro... dan heb je of een masterings/effectspakket of een synth/samplerpakket..... Om al die smakelijke goedjes in te kunnen laden (met evt meerdere stemmen) heb je aardig wat dsppower nodig..
Mocht je ooit aan de creamware gaan.. zou ik beginnen met de pulsar2 ( scope project )...
en idd dus niet die oudere kaarten....
Maar een waarschuwing vooraf... je gaat smachten naar meer dsp's.....
Zie ook idd dat er steeds vaker kaarten 2ehands voorbij komen. (mensen weten echt niet wat ze wegdoen :) )
Anyway.... succes met alles...

Re: Re: Creamware Pulsar kaart; wat te verwachten?

Re: Re: Creamware Pulsar kaart; wat te verwachten?

Mjah, bedankt voor de reacties allemaal!

Ik had inmiddels idd zelf ook al besloten eerst maar 's een andere pc te doen (ga dan ook gelijk voor een eigen pc, geen gedeelde zooi meer). Ik zat een beetje in budget 200-250 euro te kijken (tsjah, ik ben momenteel ff low budget), en daarvoor zoek ik dat een AMD systeem van 1,5-2,5 ghz met nog wat leuke meuk erbij. Ik denk dat alles daarop al een stuk soepeler zou moeten lopen. Daarna misschien eerst ook maar 's een Behringer controller kijken, dubbele harddrives (lui backuppen) en dan nog 's kijken naar wat zo'n Pulsar 2 kost. :D

Back