Hey, misschien kan ik je hierbij wel helpen, ik studeer namelijk rechten.
Een opmerking vooraf; ik ken enkel het belgische rechtssysteem, vertrouw dus niet honderd percent wat ik zeg...
Ten eerste moet je weten dat je ook zonder een contract een overeenkomst hebt. Als je met de organisator overeenkomt wat betreft prijs, duur, etc... dan heb je een overeenkomst, die moet nageleefd worden, ook al staat ze niet op papier. Dit is een afgeleide van het adagium dat contracten, hoe vormloos ook, moeten nageleefd worden. Denk dus niet dat je zonder het bewuste papiertje niks hebt in te brengen, zeker niet. Waar een geschreven contract wel goed voor is is het bewijs natuurlijk. Getuigen van het optreden heb je meestal genoeg (ik hoop het toch), de prijs bewijzen is moeilijker.
Als je zelf een contractje opstelt hoeft dat niet noodzakelijk volgens een bepaald formulier te gebeuren, stel zelf iets op in de trand van;
Ondergetekene,..., komt overeen met organisator,...., om op ../../.. op te treden met dit repertoire van ../.. tot ../..
de prijs hiervoor bedraagt ....€
Niet te vergeten; voor elk een ondertekend exemplaar !!
en voor de rest nog andere zaken die voor jou essentieel zijn; vergoedingskosten, geluidsinstallatie, eten/drank voorzien...
ik treed veel op met m'n band en ik doe het steeds op die manier; nooit geen problemen
bij ons is er zoiets als SABAM, dat zijn auteursrechten die voor elk optreden betaald moeten worden; ik verwijs de kosten hiervan steeds naar de organisatie.