Contract

nhl2003

Stamgast
Hallo mensen, ik heb hier een vraagje misschien dat jullie mij kunnen weg helpen.

Ik treed vaker op feesten etc... maar zonder contract! Dat lijk me gevaarlijk.
stel voor dat je hebt opgetreden en dan word je uiteindelijk niet betaald .... en dan zit je in diep probleem hahaha

Maar dus mijn vraag is kan ik een contract maken ofzo of iets dergelijks en hoe.. wat zijn de voorwaarden etc..

Alvast bedankt8)

De Music Maker geeft (of deed dat) een Muzikantengids van Van der Plas uit: die is heel handig en behandelt meer dan alleen contracten (incl. voorbeeld). Als je een niet al te oud exemplaar (er zijn meerdere drukken en wetgeving wil nog wel eens veranderen) op de kop tikt of bestelt, heb je een mooi naslagwerk en dito cartoons ;)

Ik heb wel een kontrakt voor je als je wilt. Het is alleen in het engels...

Kijk ook eens op www.ntb.net Dat is de site van de Nederlandse Toonkunstenaarsbond, zeg maar de fnv voor muzikanten. Ik weet dat zij voorbeeldcontracten hebben. Ik weet niet of je lid moet zijn om die contracten te krijgen of te mogen gebruiken.

succes!

Re: Contract

Origineel geplaatst door nhl2003

Maar dus mijn vraag is kan ik een contract maken ofzo of iets dergelijks en hoe.. wat zijn de voorwaarden etc..
Alvast bedankt8)
weet je wat jij zou moeten doen? gewoon even langs de kvk....als je "zwart" speelt heb je geen poot om op te staan...+als je een kvk+btw nummer hebt kun je meer vragen voor je optredens omdat zo'n tentje/organisatie voor jou dan geen belasting hoeft te betalen. handtekeningetjes er op voordat je gaat spelen EN als je dan wanbetalers hebt kun je aan de deurwaarders laten zien dat jij in ieder geval je zaakjes in orde hebt.
succes

Hey, misschien kan ik je hierbij wel helpen, ik studeer namelijk rechten.

Een opmerking vooraf; ik ken enkel het belgische rechtssysteem, vertrouw dus niet honderd percent wat ik zeg...

Ten eerste moet je weten dat je ook zonder een contract een overeenkomst hebt. Als je met de organisator overeenkomt wat betreft prijs, duur, etc... dan heb je een overeenkomst, die moet nageleefd worden, ook al staat ze niet op papier. Dit is een afgeleide van het adagium dat contracten, hoe vormloos ook, moeten nageleefd worden. Denk dus niet dat je zonder het bewuste papiertje niks hebt in te brengen, zeker niet. Waar een geschreven contract wel goed voor is is het bewijs natuurlijk. Getuigen van het optreden heb je meestal genoeg (ik hoop het toch), de prijs bewijzen is moeilijker.

Als je zelf een contractje opstelt hoeft dat niet noodzakelijk volgens een bepaald formulier te gebeuren, stel zelf iets op in de trand van;

Ondergetekene,..., komt overeen met organisator,...., om op ../../.. op te treden met dit repertoire van ../.. tot ../..
de prijs hiervoor bedraagt ....€

Niet te vergeten; voor elk een ondertekend exemplaar !!
en voor de rest nog andere zaken die voor jou essentieel zijn; vergoedingskosten, geluidsinstallatie, eten/drank voorzien...

ik treed veel op met m'n band en ik doe het steeds op die manier; nooit geen problemen

bij ons is er zoiets als SABAM, dat zijn auteursrechten die voor elk optreden betaald moeten worden; ik verwijs de kosten hiervan steeds naar de organisatie.

Re: Contract

Origineel geplaatst door nhl2003
Hallo mensen, ik heb hier een vraagje misschien dat jullie mij kunnen weg helpen.

Ik treed vaker op feesten etc... maar zonder contract! Dat lijk me gevaarlijk.
stel voor dat je hebt opgetreden en dan word je uiteindelijk niet betaald .... en dan zit je in diep probleem hahaha

Alvast bedankt8)

Hoef je ook nooit een belastingverklaring in te vullen dan? Zo niet treed je sowieso illegaal op. De organisator van een evenement moet ten alle tijde een ondertekende belastingverklaring ontvangen van een optredende artiest. (en dit natuurlijk melden aan de belasting)

Anders is hij sowieso illegaal bezig!

Een contract lijkt me altijd verstandig, voor zowel artiest als organisator. Een aoorganisator kan namelijk ook flink benadeelt worden door een artiest (niet op komen dagen, vernielingen aan apparatuur enz enz).

Re: Re: Contract

Re: Re: Contract

Origineel geplaatst door cirkelzaag
weet je wat jij zou moeten doen? gewoon even langs de kvk....als je "zwart" speelt heb je geen poot om op te staan...+als je een kvk+btw nummer hebt kun je meer vragen voor je optredens omdat zo'n tentje/organisatie voor jou dan geen belasting hoeft te betalen. handtekeningetjes er op voordat je gaat spelen EN als je dan wanbetalers hebt kun je aan de deurwaarders laten zien dat jij in ieder geval je zaakjes in orde hebt.
succes

btw nummer is genoeg.. gewoon bij de belastingdienst

KvK is gewoon geld uit de zak klopperij en de status die je aan zo'n nummer ontleent heb je absoluut niet nodig. Zonde van je geld

Re: Re: Re: Contract

Re: Re: Re: Contract

Origineel geplaatst door DJ Fuse
btw nummer is genoeg.. gewoon bij de belastingdienst

KvK is gewoon geld uit de zak klopperij en de status die je aan zo'n nummer ontleent heb je absoluut niet nodig. Zonde van je geld
en ik altijd denken dat je geen btw-nummer krijgt als je niet bij de kvk ingeschreven staat....heb ik me toch verkeerd laten informeren.

was vroeger idd zo.. nu kan dat allemaal bij die 'het makkelijker maken' gasten..
wordt gewoon je sofinummer met een 'b'tje er voor

Back