[vintage epiano] de ep608 van kawai

maxdox

rode peper en knoflook
E-Piano's zijn hot op het forum, merk ik! En terecht!
Sinds kort heb ik een curieuze vintage electronische piano gekocht. Een echte danwel te verstaan! Zo mooi hoe dat ding speelt. Het is een heel nieuwe ervaring voor mij!

Het is geen Rhodes... 8~
Het is geen Wurli... :{
Het is geen Yammie cp70...:halleluja

Het is een.... -roffel- kawai ep608 :confused:

Kawai ep608! :luv:

Het instrument is een portable upright stagepiano, met jawel, echt kawaipiano binnenwerk (snaren, hamers, houten toetsen etc).
Er zitten piezö-elementen in, welke de trillingen van de snaren omzet naar geluid. Zoals een electrische gitaar werkt, zeg maar. Eigelijk dus hetzelfde principe als de yamaha cp70, ook bijzonder in zijn soort. De voorverterker heeft een lineoutput, die je direct in je mengpaneel kan prikken.

Qua sound zit het ergens tussen die typische electronische piano sound (rhodes) en een klassieke piano in. De sustain is ontzettend mooi en lang.

Er zit een eq op, plus een mooie stereo tremolo. Verder kan je makkelijk gitaareffecten (phaser, delay, bigmuff :{ ) op de speciale insert aansluiting aansluiten.
Omdat, net als de cp70, het eigelijk bijna een echte piano is, heeft hij een heerlijke aanslag, relatief enorm veel dynamiek, en daardoor de expressie van een echte piano.

Het grappig aan het ding is, dat hij werkelijk als stagepiano bedoeld is. Het was nog in de tijd van de "roadies", want >70kg is natuurlijk niet enorm portable. Desalnietemin, is het een ergonomisch pracht design. Het ding is helemaal in te klappen tot een soort grote samsonite koffer met wieltjes.

Ik kan er nog wel over door blijven lullen, want voor mij is het de aankoop van de eeuw.
Hier is dan ook een fotootje en een sampletje. Let op dat de sample slechts snel opgenomen is, en de piano nog niet gestemd was.

13947.jpg

Attachments

• ep608_stukje.mp3
    993,4 KB · Bekeken: 97
Laatst gewijzigd:
Gènig! Echte jaren '80-sound bovenin, zo te horen (in ieder geval, ik associeer dat met de jaren '80). Mooi laag wel; klinkt opeens veel meer als een echte piano daar. Wel af en toe je sustain-pedaal loslaten. ;)

:okdan:

Wat voor knopjes heb je daar links nou nog zitten? (kan er niets van maken op deze grootte)

De knopjes zijn de volume, eq setting 1,2,3, van warm, tot bright. En de tremolo snelheid+hoeveelheid. Niets bijzonders.

Het grootste verschil tussen deze kawai en een normale upright, is dat er enkele snaren in zitten. Dus geen 3 per toets. Het laag klinkt daardoor wel enorm vol, maar hoe hoger hoe ieliger. Dat geeft em een beetje die rock-piano sound van bijv. simply red uit de jaren 80. Niet vreemd, want zij gebruikten een cp70!

PS: het stukje is door een maat van me gespeeld.. die overigens stukken muzikaler is als mij, want hij speelde pas een maand ofzo toen ik dat improvisatie stukje van em had opgenomen... maar er komt nog wel een keer een betere opname ;)

echt een te gek ding ,hij is stukken helerder dan een rhodes , hij lijkt niet op een rhodes:D
ieen smalstonephaser ertussen,of zoiets , en je hebt hele spacy sounds
en wees maar blij dat er maar een snaar per koor zit, dan ontstemd die ook niet zo snel

ik heb hem wel eens eerder gezien maar er nooit echt op gelet , dat geluid is heel apart en mooi

greetz turtel8D

Gaaf hoor.... hoe ben je daar aan gekomen, als ik vragen mag?

De reden dat ik post is vooral dat ik op de hoogte blijf van deze threat :):)

Hij is fijn inderdaad !!!

I de toekomst ga ik hier een sample van de Yamaha CP70 posten. Dan kunnen we het verschil horen.

Groetjes,

hanz,

Dat is de plexiglas uitvoering van de kawai ep308, de vleugel versie. Mooi ding man!
Toen die ep608 tekoop stond, stond er ook een ep308 (zwart uitvoering) op marktplaats. Ik ben dat ding daarom in amsterdam gaan bekijken. Van binnen is het een echte vleugel, heel mooi. Aanslag is ook veel meer als een echte (dure) piano, en de sound is ook veel acoustischer als de ep608. Ik vond hem toendertijd iets te groot, en daarom heb ik hem niet gekocht... stom want dat ding is a once-in-a-lifetime chance... :stupid
Dat ding is trouwens verticaal te kantelen, zodat ie makkelijk vervoerd kan worden.

Ik ben dus voor de wat minder imposante ep608 gegaan.. die heb ik opgehaald ergens boven Alkmaar... lekker ritje was dat.. met de trein naar Maastricht :frons:

Nog sterker, dat is een EP-308S, die behalve de befaamde Richard Clayderman Limited Edition look ook nog eens een 'opgebouwd' string keyboardje heeft. Ik zou er serieus over denken, bepaalde organen ervoor ter ruil ter beschikking te stellen (bij voorkeur organen waar ik er 2 van heb...)

Ik zag inderdaad een oude advertentie van een 'normale' EP-308, ergens vorig jaar, en de eigenaar wilde er 1000 euro voor hebben. Toch nog serieus geld. Is dat een beetje realistische prijs? (ik ben nog een beetje gewend aan 'Eminent-orgel-neem-maar-mee-voor-een-kratje-bier' prijzen... :D)

Er staat op dit moment op Speurders en 2ehands etc. etc. nog een Kawai EP-705, ik denk de modernste uitvoering van de electrische piano lijn van Kawai. Ding is alleen spuuglelijk, maar waarschijnlijk niet al te duur.
Het 'portable' aspect is ergens onderweg verloren geraakt, denk ik?

4849065_1.jpg

Grappig! Die ben ik trouwens ook tegengekomen in mijn zoektocht! (en dan te bedenken dat ik eigelijk op zoek was naar een rhodes :P)
Superlelijk, en de sound/pianoaktie is volgens mij niet te vergelijken met de andere modellen. Beetje vreemd, maar niet lekker dus ;)

Wat betere fotootjes:

Attachments

• 0d_12_sb.jpg
    0d_12_sb.jpg
    40,1 KB · Bekeken: 90
enzo..

Attachments

• 21_12_sb.jpg
    21_12_sb.jpg
    23,8 KB · Bekeken: 89
nog eentje:

Attachments