Zang mono of stereo opnemen?

Xpressive

Producer
Ik heb al lopen zoeken naar een antwoordt in de zoekfunctie maar heb daar nog geen goed antwoordt kunnen vinden, vandaar deze vraag.

Als ik een zang partij wil opnemen moet ik dit dan mono of stereo opnemen en waarom?

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen waarom nou stereo of waarom nou mono beter is, of misschien maakt het wel helemaal niet uit wat je doet. Dit laatste kan ik me niet voorstellen. Ik weet het in iedergeval niet maar heb weleens een keer gehoord dat het beter is om de zang mono op te nemen. Maar goed ik heb dit maar met een half oor gehoord en weet het dus niet zeker.
Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Gr.:halleluja

In de popmuziek wordt elke zanglijn mono opgenomen. Voor elke mond dus één microfoon. Eventueel later dubbelen en dan stereopannen is een goed idee om bijvoorbeeld de refreintjes aan te dikken.

Stereo opnamen zijn er in de popmuziek eigenlijk nauwelijks. In de klassieke wereld is het een heel ander verhaal, want daar speelt de ruimte waarin de opname plaatsvindt een belangrijke rol. En dan is een stereo-opname wel op zijn plaats.

Ok duidelijk ik moet dus de zang mono opnemen. Maar is hier dan ook nog een bepaalde reden voor?

Hoeveel monden heb je? Eentje! Dus je hebt 1 geluidsbron om op te nemen.

-C-

Hey goede vraag!

Een vraag die ik me ook nog weleens stel.

Als je wat goede
condensatormikrofoonshebt, kun je ermee experimenteren. Door de ene mike verder van de geluidsbron te zetten (gewoon schuiven met die mike terwijl er gezongen wordt).

Alleen zet de hoofdzang mono en qua volume wat harder in de mix. dat is het verschil. Maar volgens mij krijg je wel ruimtelijke zang. Dus juist bewust gebruik maken van de akoestiek in de ruimte. Huiskamer lijkt me wel geschikt. Ik ga het in ieder geval een keer proberen.

Een gitaar is ook een mono geluidsbron, zoals vele bronnen in de muziek. Gitaar wordt ook met 2 (soms zelfs 3) mikes opgenomen. 1 mike bij de hals en de andere bij de klankkast.

1) Opnemen in mono is al moeilijk genoeg.
2) Mixen in mono is veel veiliger, vooral wanneer je muziek op de radio
beluisterd wordt (vaak nog in mono). Als je de lead-vocal mixt in mono,
dan zullen er bij de foldback van stereo naar mono geen problemen zijn.
3) Als je met meerdere microfoons opneemt voor een ruimtelijk effect,
doe het dan in mono. Vuistregel: De afstand tussen de 1e en 2e microfoon
moet minstens 3x de afstand tussen de bron en de 1e microfoon zijn.
BTW.: Dit effect is veel gebruikt door David Bowie op z'n vroegere albums...
het geeft een heel speciaal, slapback-achtig delay. (Gebruik een gate op
de 2e [en eventueel 3e] microfoon die wordt geopend door de side-chain
van de main-mic. Alleen op de meest luide passages openen de gate).

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door Catalunya

Alleen zet de hoofdzang mono en qua volume wat harder in de mix. dat is het verschil. Maar volgens mij krijg je wel ruimtelijke zang. Dus juist bewust gebruik maken van de akoestiek in de ruimte. Huiskamer lijkt me wel geschikt. Ik ga het in ieder geval een keer proberen.

Hieruit is de elektronische reverb ontstaan. Gewoon uit gemakzucht een beetje. Men plaatst(te) ook wel eens een speakerset in een ruimte om zo de natuurlijke reverb van een kamer op te nemen.

Een gitaar is ook een mono geluidsbron, zoals vele bronnen in de muziek. Gitaar wordt ook met 2 (soms zelfs 3) mikes opgenomen. 1 mike bij de hals en de andere bij de klankkast.

Idd, omdat een klassieke gitaar eigenlijk niet zo mono is. Vanaf dat je hoorbare vingerverschuivingen hebt zit je eigenlijk met een stereo instrument.

Origineel geplaatst door Toon
Hieruit is de elektronische reverb ontstaan. Gewoon uit gemakzucht een beetje. Men plaatst(te) ook wel eens een speakerset in een ruimte om zo de natuurlijke reverb van een kamer op te nemen.

Ja de befaamde galmkamers. Ik weet niet of je die sound van die zanger van "oehhhh DONNA oeehhhh DONNA" voor je kan halen, maar dit is opgenomen in zo'n galmkamer. Er zijn passages die enorm blikkig klinken.

Origineel geplaatst door Catalunya

Je spreekt jezelf een beetje tegen: de klankkast van de gitaar is een bron en het geluid van de hals een tweede. De klanken komen niet uit hetzelfde punt. Absoluut géén mono-bron dus! Vandaar ook meerdere mikes...

Origineel geplaatst door De Toverkoning
Je spreekt jezelf een beetje tegen: de klankkast van de gitaar is een bron en het geluid van de hals een tweede. De klanken komen niet uit hetzelfde punt. Absoluut géén mono-bron dus! Vandaar ook meerdere mikes...

Ja, maar dat wist men niet toen de gitaar werd uitgevonden. daar is men later achtergekomen.

Men spreekt over een MONO bron. Noem jij een metalen staaf die in een fabriekshal op de grond valt, een stereobron?

Nee hoor, absoluut niet.

Maar als je spreekt over een mono-bron dan heb je per definite slechts één bron. Als je naast de klankkast ook nog de hals wil opnemen, is het geen mono-bron meer, maar zijn het ineens twee mono-bronnen. Stereo-bronnen bestaan nauwelijks.

En het heeft niet zozeer met vingerzettingen te maken, maar meer met de klankkast. De bron is mono, maar het heeft met de positie te maken wat de kast met de MONO bron doet. That's it.

Vingerzettingen klinken leuk voor erbij, maar daar zit toch echt wel de MONObron bij wat uit de kast komt.

Anders zou je het linker kanaal de gitaarsound horen en het rechter de vingerzettingen.

Tata lekker puh. Het antwoord

Ik heb het helemaal niet over stereo. Ik zeg alleen maar dat je hier meerdere mono-bronnen hebt, vandaar meerdere mikes. De klankkast later links of rechts pannen maakt het nog steeds geen stereo-bron.

De kast is een mono-bron en de hals net zo goed. Dat is wat ik zeg. Meer niet.

Origineel geplaatst door De Toverkoning
Absoluut géén mono-bron dus! Vandaar ook meerdere mikes...

Haha, en dan beweer jij dat ik me tegenspreek :D

Een gitaar is een geluidsbron. De geluidsbron zendt geluid uit vanuit verschillende
plaatsen... Het patroon dat hierdoor ontstaat wordt het "uitstralings patroon"
genoemd.
Omdat het lichaam van de geluidsbron verschillend resoneert op verschillende
frequenties, zal het uitstralings patroon ook verschillen per frequentie (of combinatie
ervan).
Dus, als je de microfoon verplaatst, krijg je een ander geluid!

Belangrijk hier is de term near-field:
De near-field afstand is gelijk aan het langste resonerende deel van de geluidsbron.
Een verplaatsing van de microfoon binnen het uistralings patroon zal een zeer duidelijke
invloed op het opgenomen geluid hebben.

Conclusie, de gitaar is een geluidsbron, en dat is niet mono, of stereo, of quadra,
of... In principe zijn er oneindig veel posities die allemaal een verschillende frequentie
en volume respons hebben.
De manier van opnemen bepaalt of iets mono of stereo of quadra of... is.

Mvg.

CoolRunning

Laatst gewijzigd:
Ik kon me toch een iets andere opname van dit nummer herinneren, waarbij de stem af en toe uit fase was.

Volgens mij hebben ze het rechtgezet in deze opname. Volgens mij is hier een galmkamer gebruikt voor het opnemen van de zang

Pistolen Paultje Anka- Diana

Origineel geplaatst door CoolRunning
Een gitaar is een geluidsbron. De geluidsbron zendt geluid uit vanuit verschillende
plaatsen... Het patroon dat hierdoor ontstaat wordt het "uitstralings patroon"
genoemd.
Omdat het lichaam van de geluidsbron verschillend resoneert op verschillende
frequenties, zal het uitstralings patroon ook verschillen per frequentie (of combinatie
ervan).
Dus, als je de microfoon verplaatst, krijg je een ander geluid!

Belangrijk hier is de term near-field:
De near-field afstand is gelijk aan het langste resonerende deel van de geluidsbron.
Een verplaatsing van de microfoon binnen het uistralings patroon zal een zeer duidelijke
invloed op het opgenomen geluid hebben.

Conclusie, de gitaar is een geluidsbron, en dat is niet mono, of stereo, of quadra,
of... In principe zijn er oneindig veel posities die allemaal een verschillende frequentie

Mvg.

CoolRunning

Tuurlijk heb je op verschillende posities een andere frequentie respons. Het gaat erom dat een piano een stereo geluidsbron is en daardoor bv. beter stereo opgenomen en dat zang een monobron is. De klankkast van een gitaar is IMO niet echt een stereo bron, als de gitarist echter linker en rechterhand begint te verschuiven voor kleurschakeringen of wanneer die bv. een hammer-on doet etc... zit je wel met een stereo bron!

Als die piano rondom je zou vliegen zit je in principe nog altijd maar met een stereo bron, nl. eentje die zich verplaatst in ruimte.

Origineel geplaatst door CoolRunning

helemaal mee eens! Vrijwel elke geluidsbron geeft een ander geluid naar een andere richting.
Bij het gebruik van meer dan 1 microfoon probeer je zo veel mogelijk van dit richtings-afhankelijke
afstralings gedrag in je opname te krijgen.

Een gitaar of een piano krijgen zo een veel ruimtelijker beeld in je opname,
omdat het gedrag van de echte geluidsbron beter geregistreerd wordt
met meer microfoons dan slechts met 1 op 1 plaats. Je kunt ook zeggen
dat bij een stereo microfoon, het afstralingsgedrag van een gitaar
mbv 2 luidsprekers nauwkeuriger wordt gereconstrueerd bij het afspelen
dan met 1 luidspreker of 2 luidsprekers met een mono signaal.

Sorry Toon, maar dat moet ik toch even rechtzetten:

Een geluidsbron is een geluidsbron. Stereo, Mono, Quadra zijn geen eigenschappen
van de geluidsbron maar van de opname!

Sommige geluidsbronnen kan je beter in mono opnemen, sommige in stereo.

Mvg.

Cino

Back