Welke synths zijn goed te gebruiken in een band?

Archaos

podium-duiker
Ik heb momenteel een beetje mijn twijfels of ik mijn Yamaha Motif 6 wel wil houden. Er zit weliswaar een heel uitgebreid pakket aan voices in, maar er kleven toch ook wat nadelen aan. Ik vind het namelijk echt een hele zware bak. En als ik in een band zou willen is dit best wel een groot nadeel met vervoeren etc. Verder heb ik het idee dat ik ook wat meer op zoek ben naar specifiekere sounds. Ik zou in een band willen die een beetje gothic-achtige muziek speelt en ook met wat invloeden van Rammstein en Depeche Mode (choirs).
Wat zou voor mij meer een geschiktere synth kunnen zijn?
Ik heb gezocht naar wat synths en vond ondermeer de volgende;
- Novation KS-5
- Clavia Nordlead 2x
- Korg Triton LE 61 / 76
- Korg Karma

Ik ben zeer benieuwd naar alternatieven voor de Motif...

Re: Welke synths zijn goed te gebruiken in een band?

- Novation KS-5 <-Geen goed alternatief voor de motif, gewoon een VA
- Clavia Nordlead 2x <-Geen goed alternatief voor de motif, zelfde verhaal
- Korg Triton LE 61 / 76 <- goed mogelijk, goed klavier en goede geluiden. Zelfde
- Korg Karma <- weet ik niet

Zou alleen heel goed nadenken wat je doet voor je het doet. De motif heeft namelijk een betere sequencer, de effecten zijn beter, de sampler biedt veel meer mogelijkheden en de filters klinken beter dan die van de Triton.
Koop gewoon een goede koffer voor het beest en je hebt een prima bak.

Is natuurlijk maar mijn mening maar deze mening zul je vaker terugvinden denk ik.

Triton is wel weer lekker snel en heeft een touchscreen dacht ik.

Voor de geluiden die je zoekt zou de motif prima moeten voldoen overigens.

Ik vind de Motif juist enorm bruikbaar voor gebruik in een band, althans voor mij.
Door zijn vette klank komt 'ie erg mooi door de mix.
Persoonlijk vind ik de Motif 100x beter klinken dan de Triton LE (die heeft trouwens geen touchscreen)

Ik heb wel eens horen zeggen dat de Triton voor Gothic geschikter is.

Workstations (romplers) worden massaal gebruikt in bands (Motif, Triton, Fantom etc) juist omdat ze allround zijn. Zonder workstation ben ik nergens. VA's zoals een Nord Lead, Novation zijn hooguit een aanvulling maar niet geschikt om een Motif te vervangen. Programmeer je zelf je geluiden? Zou ik eens doen want dan zal je zien dat je Motif een topper is, daar is echt niks mis mee. Of koop er expansion kaarten bij.

Mbt de Triton LE: prima sound maar gaat snel kapot door transport en het klavier is echt brandhout. Hij weegt daarom ook de helft van een Motif, dus als ik jou was zou ik niet besparen op gewicht. Een goede synth weegt minimaal 10-15 kg. Karma: is een Triton classic met een super arpeggiator. Gothic: wordt vaak gezegd dat Triton's daar geschikt voor zijn maar dat zit hem vooral in de preset sounds. Qua synthese krijg je dat net zo makkelijk uit een Roland of Yamaha.

Origineel geplaatst door Bartology
Door zijn vette klank komt 'ie erg mooi door de mix.
Persoonlijk vind ik de Motif 100x beter klinken dan de Triton LE

Triton's komen vaak niet lekker door de mix, klinken vaak wollig en onduidelijk. Dat zit hem in de presets en de massa's effecten die er op staan. Kun je wel iets aan doen dus. Heb er zelf 1 gehad en een Motif of Fantom klinkt uit de doos inderdaad 10-keer beter :)

Maar de meeste Gothic die bekend wordt zweert bij Korg, vooral de Tritons (Karma is gewoon nog een Triton, dus kan ook).

Maar sowieso: de Motifs en Tritons zijn momenteel de meeste gebruikte instrumenten in (rock)bands. Als jij de goede geluiden niet uit je Motif gehaald wordt, dan vrees ik dat dat eerder aan jou ligt dan aan je Motif! Ik heb zelf een S90 (=Motif8 zonder sampler en sequencer) en dat gaat perfect in onze band. Bovendien: als je al meteen begint over choirs, dan kun je alle VA's (KSx, Nordlead x) meteen wegstrepen: je kunt wel een beetje in de buurt komen, maar een lekker vol en knallend koor, dat krijg je alleen uit romplers (wat dat specifiek betreft vind ik Roland het beste trouwens; in de Motif klinken ze voor mij in ieder geval net iets te lief).

Dus echt, duik dieper in die Motif en zie dat het allemaal kan! Of nog beter: ga gewoon eens met wat gelijkgestemde vrienden jammen en hoor dat de Motif gemakkelijk meekan met de gitaarmuren. Als je dan per se wil, dan zou je nog een JVx0x0 erbij kunnen nemen; daar zitten betere akoustische instrumenten (blazers, vooral hoorns, zijn natuurlijk populair in gothic) en koren (eventueel met aanvullende expansion boards) in dan in de Motif, maar eigenlijk heb je zelfs dat niet nodig. En qua gewicht is het ook te doen. Klaag je nou over één synth + standaard? Ik moet elke keer vier cases (waarbij S90=23 kg, zonder case) versjouwen, twee standaards, een bak kabels en een rack vanuit een flat op drie hoog zonder lift, en dat gaat goed zat (met wat hulp overigens voor de S90 :engel: ). Als je maar graag genoeg wil, dan lukt het allemaal best!

Archaos, je bent gewoon een twijfelaar! Dat was ook al zo toen je 'm kocht en dacht dat je niet goed genoeg was om in een band te spelen. Begin er nou 's gewoon aan! Dan zul je zien dat het hartstikke meevalt en vooral superleuk is. :okdan:

Al een oudje maar nog steeds bruikbaar is de Korg 01/w FD , vooral het choir
geluid vind erg mooi.
Verder de Kurzweil K2000 Keys dat is ook interessant misschien als combinatie met een
rack versie van de Korg 01/w FD..

Natuurlijk is de Kurzweil k2600 geweldig maar het is een bak van een ding,
de rack versie van de k2600 kom je niet zoveel tegen tweedehands.

Allereerst hartelijk bedankt voor jullie reacties en adviezen.
Ik heb momenteel een PLG-AN-board in mijn Motif geplaatst, maar helaas kan ik daar weinig mee.
Ik denk erover om een Korg X5DR-module te gaan aanschaffen. Deze kan ik mooi samen met de Motif gebruiken.
Dus als iemand er nog eentje ergens te koop weet...

Origineel geplaatst door Archaos
Ik heb momenteel een PLG-AN-board in mijn Motif geplaatst, maar helaas kan ik daar weinig mee.
Uhmmm, waarom wil je dan (nog) een VA-synth?! :confused: Je hebt nu een VA in je rompler; misschien niet met enorm veel polyphony, maar naast de rompler sounds genoeg, dunkt me...

Origineel geplaatst door Archaos

Je moet wel even de tijd nemen voor deze kaart. Maar het internet staat vol patches voor deze kaart. Gewoon ff zoeken op AN1x voices/patches en je zult je verbazen. Neem de tijd om het allemaal leren te gebruiken en je zult verstelt staan, want zet vooral al die andere VA's uit je hoofd want die vervangen deze zet up echt niet van je. Je hebt nu al 2 synthesizers in een behuizing...lichter en compacter kun je ze niet vinden hoor! En wellicht in de toekomst nog een ander board erbij (PLG150-DX...erg leuk!) en je hebt 3 synths in een behuizing. Meer heb je dan echt niet nodig! Niet weg doen!!!

Voor een Gothic band ben je idd niet veel met een VA synth
dus vergeet die Novation, Clavia en Yamaha PLG-AN al maar!

Volgens mij is Korg nog altijd de Nr1 in rock/metal/gothic bands.
Een sequencer is in dit van minder belang dus de Karma valt ook al uit.
De Roland is meer voor pop deuntjes :r en de
Yamaha Motif klinkt voor geen meter dus...

Persoonlijk zou ik niet twijfelen en zou ik voor de Triton gaan!

Origineel geplaatst door r.5

Wat een mooi onderbouwd argument zeg! Ik denk dat ik m'n motif meteen maar in de prullenbak gooi! :kont:

Triton LE zou ik trouwens niet doen. Hij weegt waarschijnlijk wel minder dan de Motif, maar het toetsenbord voelt zooooo zwak aan. Alsof het al bijna kapot zou gaan als je er naar kijkt. Zeker in vergelijking met de Motif (die ik een erg fijn toetsenbord vind hebben) speelt de triton LE gewoon slecht. Kwa functies ga je er ook op achteruit door een triton LE te kopen. Je zou eventueel wel voor een triton classic kunnen gaan, maar in gewicht zal dat weinig schelene met de motif lijkt me.

Ik zou de Motif houden en voor zoiets gaan:

z_fw_dbw_30set.jpg

Dan wordt het gewicht van dat ding vanzelf minder een probleem ;).
En zoveel weegt 'ie trouwens toch ook weer niet? Ik dacht dat het iets van 15kg was... dat is niet héél erg veel ofzo voor een workstation.

Ja, jij hebt er verstand van

Volgens mij is Korg nog altijd de Nr1 in rock/metal/gothic bands.
Een sequencer is in dit van minder belang dus de Karma valt ook al uit.

Persoonlijk zou ik niet twijfelen en zou ik voor de Triton gaan!

Volgens mij is 1+1 = 3 als jouw redenering klopt. Ook een Triton heeft, net als de Karma, een sequencer. En een Karma is een Triton classic qua synth engine...dus.... ;)

Wat je ook nog wel eens ziet in gothic bands is tweemal de wat oudere Korg X5, die is natuurlijk uitermate geschikt qua gewicht/klank. Deze zijn nu denk ik goedkoop op de tweedehandsmarkt te krijgen. Kun je meteen 3 nemen....:biertje:

Bij meta bands worden ook veel VA gebruikt. Ramstein gebruikt heel vaak typisch nordlead sounds. Die zagen weer wat lekkerder dan de romplers.

Als je ervoor kiest om de Motif de behouden moet je gewoon een sjouwsjaaf in dienst nemen. :eureka:

mijn mening...

mijn mening...

Denk,kijk en luister heel uitgebreid naar je andere opties, voordat je je keuze maakt zou ik willen zeggen...

Verder... is zo'n motif harstikke bruibaar voor allerlei genres. En koop er dan een 2dehands module bij,
waarvan je denkt dat dit meer iets voor je is.... sluit deze aan op je motif en ziedaar je uitbreiding...:dj:

Als je serieus van plan bent een VA synth ( bij) te kopen koop ze dan 2de hands of een kleine 2-3 octaafs uitvoering;

Microkorg 250-350 euro's k-station ( een kleine KS versie) 250-350 euro's etc... Ik heb nog wel een A-station voor je ( module versie van de KS 4/5 versie) voor 180 euro's... :halleluja

Dit zijn kleine kosten, waarmee je niet veel geld kwijt bent, naar alle waarschijnlijkheid een bredere steup met wellicht klanken die voor je genre van pas zouden kunnen komen...

Verder heb ik steeds meer het idee dat wat je ziet op TMF/ MTV/ blaadjes etc.... wat betreft synths/workstations etc....
veel meer een sponseringsverhaaltje aan vast zit/ hype etc....

Je ziet nu heel veel artsisten met een MOTIF 8, terwijl dat dat eerst nog de Korg Triton was.... ik trek daar ( niet meer) te zwaar aan.

Ik zou je MOTIF houden en daarbij een kleine module/synth zoeken waarvan je dankt dat deze een goede toevoeging geeft op je stijl muziek voor je band.... pak desnoods een 2de handse versie om de kosten te drukken....

Je hebt genoeg leuke dingen nieuw/2de hands in de categorie 200/ 850 euro;'s .....

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat Korg goed is voor; 'zachte achtergrond ondersteuning' voor zweverige pads, choirs etc... de strings zijn ook wel redelijk... Maar om er een complete hoofdmelodielijn op te laten leunen vind ik persoonlijk de Korg te kort schieten... Om maar te zwijgen over de realistische/natuurlijke benadering van met name acoestische instrumenten....

Succes....*D :biertje:

Als je in gewicht/ruimte wilt besparen kun je beter een plg-an kaart in je motif stoppen dan een extra synth kopen (als je de an200/an1x vet vindt tenminste). Extra synth = ook weer een extra flightcase+uitbreiding op je keyboardstand = extra ruimte en gewicht en dat wil de topicstarter niet.

dat zou inderdaad ook nog kunnen...
Er zijn toch ook nog andere plg -boards?

Dan de twee die je noemde?

Back