Firefly

payt

Enorm Lid
Dit is een nummer wat we (moonbase69) een tijd geleden hebben gemaakt, en wat recentelijk een revisie heeft ondergaan. De bedoeling van de oude versie was om een lekker overblown synthnummer te maken, en dat was destijds ook aardig gelukt. Deze nieuwe versie is voorzien van wat minder synthy geluiden en is wat klassiekeriger gaan klinken (lang leve edirol).

Luister er eens naar en zeg wat je denkt ;)

Firefly

Rustig aan, niet allemaal tegelijk, anders kan ik het niet bijhouden ;)

inderdaad, heerlijke afwisseling...ZAAALIGE trek.. ik heb de hele dag in 't techno-geweld gezeten en dan is dit toch wel errug lekker....waar haal jij je geluiden vandaan?...zeg ff dan zweef ik weer verder.....

Origineel geplaatst door cirkelzaag
inderdaad, heerlijke afwisseling...ZAAALIGE trek.. ik heb de hele dag in 't techno-geweld gezeten en dan is dit toch wel errug lekker....waar haal jij je geluiden vandaan?...zeg ff dan zweef ik weer verder.....

In dit nummer zit nogal wat edirol orchestral spul, een plugje wat niet al te groot is, maar desalniettemin een aantal zeer bruikbare dingen heeft als je er een beetje mee rotzooit

Verder zit er van alles en nogwat in. De bas is geloof ik een synth1, de lead in't refrein een pro-53, wat drumloopjes, samples van de lindrum, etc.

Bedankt het commentaar zover :)

Op zich wel mooi, maar is je 'refrein' niet wel heel erg zoet?! Mooie drums trouwens, goede mix, sterke ontwikkeling en opbouw in je track. Het middenstuk is wat lang; op een gegeven moment gebeurt er eigenlijk niet zo veel meer en ik heb ook niet echt het gevoel van de richting, die er wel blijkt te zijn op 4:02. Het stukje daar naartoe is wel weer sterk (maar ook weer slecht voor m'n tandglazuur na 4:02... :W ). In de afbouw van dat stuk (vanaf 4:49) zijn je drums wel wat dominant trouwens (omdat die niet zachter worden).

Vette geluiden weer! Laat ze nou nog maar 's komen, de VST-haters!

Laatst gewijzigd:
Op één of andere manier krijg ik het idee dat hier een heel groot, wit doek bij moet horen ;) ... het doet mij echt denken aan filmmuziek. Het zeemzoete van het refrein vind ik juist mooi (hop ... daar gaan m'n tanden :D ). Ik heb alleen de indruk dat de violen daar iets te hard klinken t.o.v. de rest (vooral de pad dan).

Middenstuk is inderdaad een beetje lang, maar niet storend lang ... je werkt iedere keer opnieuw naar die kleine climax toe om dan uiteindelijk terug te keren naar het refrein.

Mooie outro ook, alleen zou ik misschien de hihats eruit laten ... maar da's dan weer een een kwestie van smaak :) .

Is er trouwens een mogelijkheid om het origineel (de synthversie dus) te horen?

Je bent duidelijk van veel markten thuis en beschikt over een flinke dosis talent *D. Ben je eigenlijk muzikaal geschoold of doe je dit allemaal op het gehoor?

In ieder geval erg mooi dit stuk :okdan: ... ik zal het samen met FrogTears regelmatig herbeluisteren ;)

:doei:

Ok voor de 'oude' versie ook ff wat details dan:

Drumstation: doet een hoop drums, samen met wat JV-80 dingetjes erin.

Nova: de bas, meeste leads, 'bell'geluid waar het nummer mee begint, ruis.

Andromeda: strings in't couplet

JP-8000: strings refrein

JV-80: piano, twingeltjes in't refrein

Het geheel was gemixt op een behringer MX-9000, en dat is dan ook gelijk de reden dat het nogal wollig klinkt.

wederom laat je hier horen dat je veel in huis hebt :okdan:

De inleiding belooft veel vanwege de polyfone structuur. het getuigt van muzikaliteit hoe je de strijkers laat inzetten na elkaar en ook de manier waarop je de strijkers laat liggen t.o.v. stijgende pizzicato bass is weer zoiets waaruit blijkt dat je wel weet waar je mee bezig bent. ik ben niet zo kapot van die tremolo strijkers: heb altijd het gevoel alsof die alles vacuum zuigen.

de paukenroffel op 0.44 werkt niet helemaal lekker. dat had een snellere roffel moeten zijn. zo ook het sampletje van die haal over de frets van de basgitaar: die wordt iets vakwe herhaald dan wenselijk is!

het refrijntje vanaf 1.33 is inderdaad wel een beetje aan de zoetige kant (ofwel een beetje een clichee) maar ik vergeef het je want die overgang op 2.23 naar de reprise van 0.44 is wel weer een goeie omdat je daar stilte voor gebruikt.

op 4.01 komt dan weer dat zoetige refrijntje waarvan ik de lead wel een beetje te dun vind. als je dit echt had willen laten contrasteren t.o.v. van de rest (en die intentie was er wel denk ik) dan had dit er veel meer uit mogen springen

Dank je voor je commentaar, VanHeckis.. most appreciated.

Wat betreft die paukenroffel, die kan idd beter. Die leadsound in het refrein.. tja, als ik die nog vetter maak dan weet ik niet of de rest er nog wel uit komt.. het heeft nu al niet veel ruimte, en ik denk eigenlijk dat het best aardig over komt zo. maar misschien moeten we die CS-80 van je eens z'n best op laten doen ;)

Die bas slide is een synth1 (gratis te downloaden) met een beetje een extreme respons op de pitchbend. Ik vond het wel lekker werken.. het zit 2 keer in het nummer, en vond het een mooie glij in het refrein. Wellicht is er nog wat leukers voor te bedenken...

Het refrein mag dan zoet zijn, en ik denk dat weinig mensen daar over zullen twisten, maar het belangrijkste was dat het uplifting zou zijn, en ik denk dat dat redelijk is gelukt.

Ik merk wel dat je ook wel weet waar je het over hebt. De kritiek die je geeft is zinvol en geen kritiek om maar iets kritisch te zeggen, als je begrijpt wat ik bedoel.. dus wat dat betreft hebben we er veel aan :)

Thanks a lot

Dit is gewoon duidelijk niet mijn muziek. Klinkt als 1981.... Dat is opzich prima, maar dan mag de productie toch wel wat eigentijdser klinken vind ik (! ik dus!). ;)

Op één of andere manier dat het mij denken aan (het intro) van dat nummer van Irene Cara.

Origineel geplaatst door Cozko
denken aan (het intro) van dat nummer van Irene Cara.
pcies, dat dacht ik dus ook! tenminste, deze synthversie helemaal... de eerste versie heeft soms ook wel wat weg van alphaville ofzo... maar ook deze laatste versie is aangenaam kan ik weer melden :)

dat refrijntje lijkt inderdaad wel op de intro van 'what a feelin' uit flashdance maar het is uiteindelijk toch weer ff iets anders.

Ja, ach....je zou eens moeten tellen hoeveel nummers op momenten wel niet doen denken aan andere. het is haast onmogelijk om een akkoordenschema te verzinnen wat niet al eens eerder is gebruikt. wat dat betreft is 'what a feelin' ook niet uniek hoor!

(overigens zit in dat betreffende liedje een cs80 trouwens denk ik, maar dat even terzijde)

Back