Shure sm 58 of Beta 57

nhl2003

Stamgast
welke van deze twee microfoons zijn het beste voor live optredens?? iemand ervaring mee..
En tweede vraag?

Ik heb thuis geen geisoleerde kamer, en wil wat opnames maken. Welke beste mic zou ik gebruiken , ik weet dat er tallose zijn maar wil graag jullie mening horen.

MVG

Bericht door een moderator:
verplaatst naar studio

SM 58 is zangmic, SM 57 is instrumentmic

hm, heb wel iemand gezien die beta 57 gebruikte voor backround zang :S vreemd

Re: Shure sm 58 of Beta 57

Origineel geplaatst door nhl2003
welke van deze twee microfoons zijn het beste voor live optredens?? iemand ervaring mee..
En tweede vraag?

Ik heb thuis geen geisoleerde kamer, en wil wat opnames maken. Welke beste mic zou ik gebruiken , ik weet dat er tallose zijn maar wil graag jullie mening horen.

MVG

De karakteristieken van de 57 serie zijn uitermate geschikt voor instrumenten als snares en toms. Het feit dat je eens iemand door een 57 hebt zien zingen kan ook gewoon zijn ontstaan door een gebrek aan microfoons. De 57 is een prima microfoon als je geen andere zangmicrofoons meer hebt, maar een 58 is er gewoon wat geschikter voor (vooral omdat vocalisten vaak nu eenmaal gewend zijn een 58 te gebruiken).

Je geeft overigens niet aan wat je wilt opnemen. Als je namelijk iets wilt samplen van een geluidseffect ofzo (vallend stuk staal ofzo (ik noem maar wat)) kun je beter een condensator microfoon kopen.

Voor zang zou een SM58 prima zijn.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Pjotr G
Bericht door een moderator:
verplaatst naar studio

SM 58 is zangmic, SM 57 is instrumentmic

dat is klinklare onzin wat je nu zegt. zowel de beta 57 als de sm57 staan bij shure zelf als vocal performance mics te boek. En zijn ook draadloos te verkrijgen. Iets wat over het algemeen bij zangmics voorkomt.

het zal weinig uitmaken welke je neemt van de 2. Kijk maar wat bij je budget past. Beide microfoons hebben zichzelf bewezen bij veel bekende artiesten zowel in de studio als op het podium...

De SM58 is een prima dynamische vocal mic voor livedoeleinden. Het is een standaard waar veel zangers en geluidstechnici vertrouwd mee zijn. Voor opnames zou ik zoals acidizer al aangaf geen dynamische mic gebruiken maar een condensator microfoon. De SM57 of Beta 57 mics zijn echt bedoeld voor instrumenten.
Persoonlijk zou ik voor opnames dus even doorsparen voor een fijne condensatormic. (zorg wel dat je mengtafel of geluidskaart phantomvoeding biedt).
Voor live kan je met de flow meegaan en voor de SM58 kiezen maar toch adviseer ik om verschillende mics uit te proberen. Is de mic puur voor jezelf dan kan je op zoek gaan naar een exemplaar wat jij het fijnst vind klinken. Wil je de mic voor verschillende mensen inzetten dan is de 58 een prima middenweg.
Goo'luck!

klinkklare onzin? "bij shure zelf"?

Ik denk neem eens een kijkje op de shure site zelf dan.

Vocal Microphones
SM48
A great performance mic for spoken word applications. Many of the benefits of the SM58 at an affordable price.

SM58
The legendary Shure vocal mic tuned to accentuate the warmth and clarity of lead and back-up vocals. Consistently the first choice of performers everywhere.

SM86
An extremely rugged microphone, the SM86 withstands the rigors of touring while delivering studio-quality sound.

SM87A
A sensitive vocal mic that features a smooth, tailored response for a warm, accurate sound. Tight polar pattern and 3-stage pop filter.

Instrument Microphones
SM57
The legendary multi-purpose Shure microphone with a contoured frequency response for clean sound reproduction of amplified and acoustic instruments.

SM94
A sensitive mic with a wide, flat response ideal for live amplified and acoustic instruments.

SM81
A flat response mic with a 3-position, low end roll-off switch and 10dB attenuator. A standard for acoustic instruments.

Zo, die site van shure staat ook vol met klinkklare onzin

Ik weet niet of het zo is maar ik krijg het idee dat een SM57 meer druk aan kan dan een SM58, oftewel een SM57 kan een harder geluid (bv drums of blazers) verwerken. weet iemand of dit klopt?

fSM58_large.gif

fSM57_large.gif

dat is klinklare onzin wat je nu zegt. zowel de beta 57 als de sm57 staan bij shure zelf als vocal performance mics te boek. En zijn ook draadloos te verkrijgen. Iets wat over het algemeen bij zangmics voorkomt.

Onzin??

De SM-58 heeft als vocal mic het proximy effect. (nabijheidseffect)

Die 57 heeft dat niet.

Daarom kan een 57 ook prima voor wat backing vocals, als ie gewoon op een statiefje staat i.p.v. in de hand.

Snappez vous??

Origineel geplaatst door Pjotr G
klinkklare onzin? "bij shure zelf"?

Ik denk neem eens een kijkje op de shure site zelf dan.

Zo, die site van shure staat ook vol met klinkklare onzin

gek dat het boek "Mic techniques, microphone techniques for studio recording" wat door shure is uitgebracht en achterin toch een mooie grote lijst met microfoons en hun doeleinden heeft en bij vocal performance dynamic toch echt beide mics aangeeft weer aangeeft wat ik zeg.

(voor 0 euro bij feedback weg te snaaien)

de zang van een nog redelijk onbekende zanger genaamd mick jagger, wordt al heel lang zowel in studio als liver opgenomen met een 57je

Origineel geplaatst door Slipperman

het zal weinig uitmaken welke je neemt van de 2. Kijk maar wat bij je budget past. Beide microfoons hebben zichzelf bewezen bij veel bekende artiesten zowel in de studio als op het podium...

Fabrikanten zetten wel wat vaker in hun boekjes.
Ik volg nu een geluidsopname opleding en daar werd eigenlijk ook gezegd dat de voor live en blues zang de SM-58 beter is. En dat de SM57 toch een ietsje ander frequentie karakteristiek had dat hij daardoor minder was dan de SM-58.
Maar gebruik vooral de oren denk ik in dit soort twijfel gevallen. gewoon uitproberen dus wat oor jou het beste is.

Origineel geplaatst door Remmelt
Onzin??

De SM-58 heeft als vocal mic het proximy effect. (nabijheidseffect)

Precies.

BOEIUH! De vraag van de topicstarter is allang beantwoord!

lol, ik heb nu wat diepere info gekregen van de forumgangers.

THNX all

zucht

zucht

Beste mensen van het forum
ALLE dynamische microfoons hebben in meerdere of mindere mate last van het proximity effect. Zelfs condensatormics zijn er niet geheel vrij van. ZOwel de sm57 als de sm58 hebben daar last van. Sterker nog, wanneer je een sm-58 ontmanteld (kapje eraf haalt), heb je een sm57. Op het kapsel na zijn de mics namelijk gelijk. In de studio gebruik ik meerdere sm58's en soms zet ik ze als sm57 in door het kapje eraf te schroeven (voor live gebruik is het niet aan te raden natuurlijk, want je mist de bescherming).

Het verhaal wat jullie doorelkaar haspelen is het verschil tussen de sm en de beta serie. De sm serie heeft een 'gewone' magneet (die nogal traag is en daardoor zorgt voor proximity effect) de beta serie (is er ook als beta 58 ) heeft een neodymium magneet. Deze heeft een sterkere magnetische werking, waardoor de microfoon sneller/ strakker reageert en daarmee het proximity effect verminderd.

Sm57 is inderdaad instrumentmic (ideaal voor gitaar icm senheiser md421)
Sm58 is inderdaad zangmic (ideaal voor de ruigere stem met af en toe een beetje onnatuurlijk ballenlaag waar iedereen zo dol op is)

Zo nu heb ik ook even gewijsneust 8o)

Origineel geplaatst door emkedouwe
Ik weet niet of het zo is maar ik krijg het idee dat een SM57 meer druk aan kan dan een SM58, oftewel een SM57 kan een harder geluid (bv drums of blazers) verwerken. weet iemand of dit klopt?

nee klopt niet

Back