R U ready for MP4?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
"mp3PRO audio technology is both backwards and forwards compatible with mp3 and creates files, that are 1/2 or less the size of original mp3 files, with great sound quality"

great... dat is nogal relatief.
mijn ervaring is dat mp3 met een hoge (192k en >) bitrate nog wel goed klinkt, maar dat hoe kleiner het wordt, wat voor techniek je ook gebruikt (mp3, mp3pro, vqf en dergelijke), er wordt steeds meer weggelaten

advanced audio coding van apple klinkt veelbelovend.
maar is daar al een encoder voor te downloaden? ik heb tot zover nog niets gevonden in die richting

Laatst gewijzigd:
ik heb zelf die hele site nog niet doorgenomen.
t'is me vandaag veel te warm voor het serieuze werk.
Ik heb wel in de gauwigheid gezien dat je voor het downloaden van de music files Quicktime 6 moet hebben. (Op dezelfde site op te halen.)

Volgens mij zit de encoder bij de 'full-version' van Quicktime 6. Hopelijk geven ze 'm binnenkort gratis bij iTunes. Schijnt echt beter te zijn dan MP3 en nog kleiner ook. Om met de woorden van die TellSell gast te spreken: "It's unbelievable, Mike!!!"

Ik wil 'n 20gig iPod!!!

Origineel geplaatst door Almeros
Als de codec gewoon wordt vrijgegeven... of simpelweg de standaard...(wat wel zal gebeuren want daar is het een standaard voor h`e ;))... dan gaat het vanzelf wel rollen...hopelijk snel :)
<REALITY CHECK>
Hmm.. dat gaat vast wel tegenvallen...
Zolang ergens geld uit te kloppen valt zullen mensen dat (proberen te) doen, ook al is iets een "standaard", zie bijvoorbeeld http://www.theregister.co.uk/content/4/26272.html:frons:
</REALITY CHECK>

is mp4 niet divx of mp3PRO?

Dacht wel zoiets... iig was de videocodec van mp4 overgenomen door divx... verder zit er onder divx meestal wel gewoon de standaard mp3 codec. maar hep mu er nog niet zo in verdiept... iemand anders?

Laatst gewijzigd:
hier gaan we..

1. De codec voor MP3 is in tegenstelling tot wat velen denken NIET vrij. De technologie is dat wel. Er zijn gigantische verschillen in de kwaliteit van encoding tussen verschillende encoders omdat veel bedrijven zelf psychoacousticshe modellen hebben ontworpen voor hun mp3 codecs met (off course) wisselend succes. Er is nog altijd een hemelsbreed verschil tussen de mp3pro versie van fraunhofer en de vrij verkrijgbare mp3 encoders. Meer info: http://www.iis.fhg.de/amm/techinf/layer3/index.html

2. MP4 en Divx is een beetje hetzelfde verhaal. De technologie is 'gehackt' tot DIVX, maar de kwaliteit is ook 'gehackt' en er zijn weinig standaarden tot nu toe (deels omdat microsoft mpeg43 en mpeg42 ontworpen heeft om te ontsnappen aan licensing.) Door mpg4 in Quicktime6 te integreren komt er hopelijk beterschap.

3. De codecs voor AAC en MPEG4 zijn beschikbaar in quicktime6 pro versie. Decoding in de gewone versie, encoding enkel in de pro versie.

4. AAC (mpeg - 2) is gewoon de opvolger van mp3 (Mpeg 1 -layer 3). A3C is danweer de codec voor dolby surround compressie. Ik denk dat ze bij fraunhofer iets voorzichtiger zullen zijn met hun codecs, dus ik verwacht niet direct dat AAC mp3 van de planeet zal schuiven.. langs de andere kant is dat beter want dan krijgen we misschien betere kwaliteit en minder rommel (zoals nu met MP3 het geval is).

Enfin, 't is allemaal gemaakt door dezelfde universiteit. Meer info over de complete mpeg historie te vinden op: http://www.iis.fhg.de/amm/

Handig, iemand die er verstand van heeft.

Kun je me ook vertellen of de AAC codec in Quicktime beter klinkt (en kleinere filesizes oplevert) dan de Fraunhofer MP3 codec?

Dan wordt die iPod pas echt interessant...

Open Standaard.

Open Standaard.

MPEG-4 is een open standaard. Apple heeft er hard voor gevochten om deze standaard beschikbaar te krijgen zonder vervelende licencing. Dus niet zoals Real en Microsoft ieder hun eigen "proprietry" formaten promoten ter meerdere eer en glorie van zichzelf.

MPEG-4 is gebouwd op basis van het QuickTime formaat van Apple.. maar omwille van het "open" zijn van de standaard hebben ze dit voor de verandering eens een keer niet helemaal dichtgetimmerd.. maar gewoon 'overgedragen' aan de 'body' die het MPEG-4 formaat 'beheert'.

Voor wat het waard moge zijn:
De uitslag van een luistertest van verschillende compressietechnieken.
Test is gedaan met 64kbit omdat dan de verschillen in kwaliteit groter zijn dan bij een hogere bitrate. 't Nut is een beetje twijfelachtig, want in de praktijk gebruikt natauurlijk niemand 64kbit...
Ogg komt er redelijk uit en is in elk geval wel een open standaard.

Hegemonie

Hegemonie

Maar ja.. er is toch sprake van een soort hegemonie van mp3. Al die miljoenen mp3 bestanden die er al rondzwerven.. wie gaat ze converteren.. waarom.. en in welk formaat ?

Ik denk dat we qua audio voorlopig op mp3 blijven 'steken'... en dat het alleen voor streaming toepassingen écht gaat veranderen de komende tijd.

Het zal toch sneller gaan dan je denkt, ben ik bang. De encoding is vrijgegeven en als de eerste lijsten met downloadable Mpeg4 muziek eenmaal op het internet staan, is het niet meer te stuiten.

Ik zie trouwens dat hier behoorlijk serieus over het onderwerp gediscussieerd wordt. Dus voor diegenen die graag meer willen weten over de toepassings-mogelijkheden en de technische kant van de zaak, kijk hier eens verder:

http://www.aac-audio.com/

De 'body' zelfs ;) niet gewoon ISO ofzo? :)

Denk dat de twee standaarden prima samen kunnen leven. Natuurlijk niemand die mp3's gaat converteren...hooguit iemand die z'n HD space wil sparen tzt.

DivX avi's en andersoortige avi's en mpg's bestaan ook naast elkaar... de beste overwint uiteindelijk. Natuurlijke selectie :biertje:

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back