Synthesizer uit Sweet Dreams

:D :D

mischien de Arp Avatar ?

Attachments

212,3 KB · Bekeken: 160
hmmm.. zal het dan toch?
Ik heb effe zitten pielen met de juno60..

Attachments

• uknow.mp3
    296,1 KB · Bekeken: 175
Maar dit nummer is zeker om te bouwen tot trance 13 in een dozijn lekker snel cashen hit.

:) Die bafaamde 'Sweet Dream'-synthesizer is jammer genoeg geen één van de merken die al genoemd zij: Dave stewart gebruikte idd ook de EDP wasp en de Voyetra maar niet voor Sweet Dreams.

Ook een Prophet 5 zou door hem zijn gebruikt maar niet hier. De verwarring met de low-budget Roland Juno 6/60 is begrijpelijk, maar die heeft hélemaal niet die 'gekorrelde' structuur in z'n sound!!

Stewart veranderde heel vaak van studio en uitrusting, Sweet dreams is samen met 'Love is a stranger', 'Who's that girl' en 'here comes the rain again' gemaakt met dezelfde setup: een compleet Oberheim systeem met DMX, DSX en (nu komt ie.......) OBXa als synthesizer!!!

Ik heb de machines en setup zelf en die sound komt er gewoon zo uit zonder eq en effecten....

Alleen de Oberheim OBXa heeft die sound (de OB8 en OBX kunnen dat niet!)

Sorry voor al wie een Juno heeft of iets dergelijks. Het is makkelijk te checken als je iemand met een OBXa kent, ik kan het wel naspelen en op mp3 doorsturen.

Bij sweet dreams is er wel tot 4x gelayerd wat de sound dikker maakt. (in stereo dan nog!!)

Ik hoop het mysterie wat te hebben opgelost nu,

Rembrand

Origineel geplaatst door rembrand
:)

Ik heb de machines en setup zelf en die sound komt er gewoon zo uit zonder eq en effecten....

Rembrand

Laat maar eens horen dan :okdan:

Weet je het zeker of vermoed je het ?
Doet jouw OB-8 het wel goed ? Ik krijg er hetzelfde geluid uit als de OBXa. Met dien verstande dat iedere analoge synth natuurlijk net iets anders klinkt, ook de ene OBXa zal de andere OBXa niet zijn...

OBXa

OBXa

De Oberheim OBXa klinkt toch wel anders de de OB8: de OBXa heeft een soort 'korrel' in z'n sound.

Die is bv héél duidelijk te horen in Sweet dreams maar ook bij 'crises' van Mike Oldfield.
Mijn OBXa is nog maar net aangekocht en is in herstelling voor een defecte transformator maar een OB8 staat hier in een muziekwinkel vlakbij.

Die OB8 klinkt veel stabieler en minder getextureerd dan de OBXa, hij heeft wel dezelfde mogelijkheden (en zelfs meer).

Toch koos is de OBXa voor de sound.

Het is voor een stuk door de permanete detuning van de oscillatoren dat de OBXa zo 'breed' en phasing klinkt.

In een intervieuw met Tom Oberheim zei die zelf dat de 'earlier' designs voor de OBXa en de OBXa zélf beter klinken dan de cleanere OB8 en opvolgers.

Rembrand

Tja, geluids-waarnemingen zijn moeilijk met woorden te beschrijven.

Jammer dat je de OB-8 liet staan. Heb je wel eens pads en strings geprogrammeerd op de OB-8 ? Daar scoort de OB-8 echt hoge ogen. De OBXa kan daarin geen breedte maken.

Maar hoe dan ook, algemene aanname is dat Sweet Dreams met de Voyetra 8 is gemaakt. Alleen op zo'n Jarre-site staat een voorbeeld van sweet dreams uit een OBXa, maar dat wil natuurlijk niets zeggen.

http://www.jarrography.free.fr/details_equipement_audio.php?id_equip=27

Van wat voor OBXa ben je trouwens eigenaar geworden ? hoeveel voices, midi ?

OBXa

OBXa

De Voyetra 8 is pas vanaf 1983 in productie terwijl Sweet dreams in 1981 is gamaakt....

Mijn OBXa is 8 stemmig en heeft een Kenton-kit ingebouwd.

Hij is wel behoordlijk onstabiel van tuning en geeft van die typisch 'zingende' zwevingen.
(ook in unison-mode)

Ik meen de OBXa ook te horen bij Vangelis: Bladerunner (intro en akoorden), Antarctica 'kinematic' (de string) en vaak gelayerd met andere synths (cs80 en prophet 10 en Roland rs505 strings synth.)

Ook de originele Axel-F is volgens mij, OBXa. (volledig systeem met DSX en DMX.)

In trance en house in hij ook gebruikt maar moeilijker te herkennen.
In 'Annabel' van hans de Booy is de Two Voice gebruikt.

Origineel geplaatst door smackos
Het is een JUPITER 4.

Van Roland

Je weet toch...

Ja!! Dit heb ik ook ooit vernomen.
mooie bak byzuhway8~

allemaal mis, het is de poly evolver key.
ze hebben ook gewoon een preset ervan gebruikt.

Maar er is ook een video waar ze op 2 jupiter 8's staan te rammen...

Het klinkt in ieder geval erg jupiter Roland achtig.

Ik denk niet dat het een OBXA is, maar je weet het nooit.

Nee de Korg Z1 uit het miami vice tijdperk.

Van Jan Hammer want die heeft het nummer eigenlijk geschreven

WISTEN JULLIE NIET HE?????!?!!!!?!

Back