TUBE COMPOSER T1952 vervangen van BUIZEN

Origineel geplaatst door dweezil
Laat je niet verleiden om zogenaamde NOS of New Old Stock buizen te kopen. Dit zijn buizen die Zg in de hoogdagen van de buizen techniek geproduceerd zijn ( jaren 50-60) en nooit verkocht zijn. Maar meestal zijn dit oude partijen van bedenkelijke kwaliteit, en die 30 40 50 in bedenkelijke omstandigheden "opgeslagen" geweest zijn(Dikwijls in een vervallen magazijn en net niet naar het stort vervoerd).

Bottom line is koop degelijke buizen van een gekend merk dat nu nog produceerd, en denk er aan dat over het algemeen het effect van buizen vrij subtiel is. Tenzij je ze in een marshall met alles op 11 een flinke rammeling aan het geven bent,of je over extreme compressie instellingen spreekt, is het verschill tussen een gewone compressor en buizen compressor zeer klein. [/B]

Ik had hier ook een vraag over, op de volgende site http://www.keyboardpartner.de/hammond/t-mod-skill4.htm staat een voorversterker voor een hammond beschreven, nou zou ik zoiets graag zelf bouwen.
Maar het gaat dus wel om oude buisjes, zijn die betrouwbaar genoeg of zeg je niet doen?

(ik heb trouwens geen T-serie zoals op de site maar een X5)

Ik haal mn buizen altijd bij Jukebox revival, veel merken, snelle levering.
Klankverschillen tussen diverse merken zullen in jouw Behri minimaal zijn. De buizen worden gebruikt om het geluid een warm randje te geven(2e harmonischen), een ander verhaal wordt het in gitaarversterkers met hoge spanningen op deze buizen en veel versterking.
Een heel ander verhaal wordt het als je de el cheapo componenten gaat vervangen door hoogwaardige opamps, condensatoren enz.
Op internet zijn kits te koop om budget gear zoals de ART TubeMP, Alesis 3630 enz. op te waarderen tot top kwaliteit.
Nadeel, je moet wel kunnen solderen en het kost nog best wat of anders doorsparen voor een Focusrite/UAD/TL audio...

Origineel geplaatst door elektrovolt
maar wat verwacht iemand dan van buizen ?

het is een heel subtiel effect, net zoals compressie.

na wat testen nog heb ik gister eindelijk een manier gevonden zodat t buizen effect niet subtiel is..
te hard insturen maar dan ook nog eens op de compressor zelf de input en output oversturen..
alles in t rood jagen en dan merk je wel dat rauwe geluiden warmer en dikker worden gemaakt ook de zogenaamde harmonics die een buis met zich mee moet brengen zijn dan goed te horen..

en het beeld wat ik had van oversturen in buizen was eigenlijk ook niet echt wat ik van buizen verwacht had..
ik dacht altijd dat je dingen gruwelijk over hun nek kon laten gaan zonder dat t lelijk zou gaan klinken in een zeker zin klopt dit ook wel maar niet zoals ik zelf verwacht had..

heb trouwens ook wel eens dingen gehoord uit die TL audio EQ (ivory serie) vond t ook erg matig klinken toen

vreemd, hij heeft me al via de meel een hoop tips gegeven en schema's. Zeker te druk ofzo?

...En hoe zit dat dan met die stompboxjes met zo'n buisje?

...En hoe zit dat dan met die stompboxjes met zo'n buisje?

Met name Electro Harmonix heeft een hele effectenlijn waarbij de topstukken zijn uitgerust met 1 of 2 buisjes netjes verborgen achter een stuk panzerstahl. En de andere merken kennen dit fenomeen ook vast. Dergelijke apparaten zijn allemaal zwakstroom ( 9 of 12 volt).
Kun je daaruit concluderen dat ze stuk voor stuk de buis of buizen gebruiken voor wat voor- of naversterking (dus vóór en/of achter het effectcircuit)? Ik weet niet of jullie die demo-filmpjes van Electro Harmonix kennen (zoek electro harmonix op youtube). Die gitarist die de demo's verzorgt, lijkt me geen domme jongen, en die is dus lyrisch over de bijdrage van de buis aan het effect, dus níet aan de eindklank, maar aan de bijdrage aan het beoogde effect.

Trouwens, nu we het er toch over hebben; hoe kun je grofweg de bijdrage van een buis aan een effect beschrijven? Het effect van een buis in een eindtrap is dat de scherpe randjes van de golfvorm op romige wijze worden afgerond (een scherpe blokgolf wordt een soort eierkarton, een zaagtand waar je je vingers aan prikt wordt een tsunami in de yoghurt).
Hoe kan je dit omslaan naar bepaalde effecten. Nou, compressie lijkt duidelijk; de moeite die een buis heeft om grote stroomsterkteverschillen ongewijzigd door te geven leidt dus tot vervorming in de buurt van zo'n punt, dus bij compressie tot soft-knee. Bij een tremolo (die wordt op youtube ook gedemonstreerd, weet de naam niet meer) kan ik me ook voorstellen dat als de dynamiek van de tremolo volgens een blokgofl of een zaagtand loopt, dat ook daar de hoekjes wat worden bijgevijld, en dat je dat dus ook merkt in hoe de uiteindelijke dynamiek in het tremologeluid verloopt (of dit hier een voor- of een nadeel is, kun je over discussiëren).

Maar.....chorus, flanger, phaser, delay.....??? Ik zou geen idee hebben hoe een buis aan de totstandkoming van dit effect kan bijdragen. Nogmaals, wél als een soort eindbuisje om het uit-signaal wat op te pimpen.

Iemand een idee?

Groeten,
Pjeut.

Door die electro harmonix buizen pedalen gaat zeker wel 300 volt...

And unlike other "tube" hyped products on the market, which use 9 to 50 volts, the Black Finger's design allows a full 300 volts of swing to be utilized. This makes it a true tube compressor in every sense.

Huh???

Huh???

Origineel geplaatst door smackos
Door die electro harmonix buizen pedalen gaat zeker wel 300 volt...

And unlike other "tube" hyped products on the market, which use 9 to 50 volts, the Black Finger's design allows a full 300 volts of swing to be utilized. This makes it a true tube compressor in every sense.

Op een batterijtje??

Re: Huh???

Re: Huh???

Origineel geplaatst door pjeut
Op een batterijtje??

:D

The basic circuit described in this document is capable of generating up to 30 kilovolts or more from a low voltage DC source using the flyback (LOPT) transformer salvaged from a B/W or color TV or computer monitor. Typical output with a 12 VDC 2 A power supply or battery will be 12,000 V. Maximum output current at full voltage is typically around 1 to 2 mA. Higher currents are available but the output voltage will drop. At 2 KV, more than 10 mA may be possible depending on your particular flyback transformer input voltage and current.

PHP:
   +Vcc     Q1   +----------------+
     o           |                 )::
     |       B |/ C                )::
     |  +------|    2N3055         )::
     |  |      |\ E           5 T  ):: +------|>|----------o  +HV
     |  |        |                 )::   HV Diode, usually
     |  |       -_-                )::    built in.
     |  |                          )::
     +--|-------------------------+ ::
     |  |   Q2  _-_                )::
     |  |        |                 ):: Secondary (HV) winding,
     |  |    B |/ E           5 T  )::  intact.
     |  |  ----|    2N3055         )::
     |  |  |   |\ C                )::
     |  |  |     |                 )::
     |  |  |     +----------------+ ::
     |  |  |                        ::
     |  |  -----------------------+ :: +------------------o  -HV
     |  |                     2 T  )::
     |  |               +---------+ ::
     |  |               |     2 T  ):: T1 - Flyback transformer from B/W or
     |  +-------------------------+         color TV or computer monitor.
     |                  |
     |            R1    |    R2
     +----------/\/\/\--+--/\/\/\--+
                  110        27   _|_
                  5 W        5 W   -

Pinout for TO3 metal can transistor:

_
             / O \         View from bottom (pin side).
           / o   o \
          (  B   E  )      B = Base, E = Emitter, C = Collector.
           \       /
             \ O / C       The metal case is the Collector.

Pinout for the TO220 or TOP3 plastic case transistor:

TO3Pn
       TO220        _____
       _____       /     \
      |  o  |     |   O   |      View from front (label side).
      |-----|     |-------|
      |Label|     |       |      B = Base, E = Emitter, C = Collector.
      |_____|     | Label |
       | | |      |_______|      If there is an exposed metal tab, that is
       | | |        | | |         the Collector as well.
       B C E        | | |  
                    B C E

op de site staat dat die het doet met een met een 12VAC - 1000mA adapter alleen ! geen batterijen...
dus dat wordt 300V op x aantal mA
Rekenen daaraan is lang geleden voor mij dus dat mag iemand anders doen :P

Origineel geplaatst door S.L.E.
op de site staat dat die het doet met een met een 12VAC - 1000mA adapter alleen ! geen batterijen...
dus dat wordt 300V op x aantal mA
Rekenen daaraan is lang geleden voor mij dus dat mag iemand anders doen :P

Maar, dan kan je wel Star-Wars achtige tafferelen nabootsen;

hvgen4.jpg

}:|

Deze mafkees heeft hem trouwens opgeschroefd tot 40 KiloVolts :D...

Wel even op een emmertje staan en je horloge afdoen :P

Okey.....

Okey.....

...dus een batterij is geen criterium om te beoordelen of een buis wel "effectief" wordt gebruikt.
Maar dan m'n tweede vraag. Hebben modulatie-effecten en reverbs en delays en pitch-shifters baat bij een buis in hun circuit?
Een buis zorgt voor een milde vervorming in de envelope. Dit heeft bij een compressor en bij een tremolo een te waarderen effect. Maar bij een flanger of een phaser lijkt het me niet nuttig.

Klopt dit ongeveer?

Origineel geplaatst door resonance
ben druk aan het experimenteren, maar tot nu is het verschil erg subtiel tenzij ik m overstuur

Origineel geplaatst door elektrovolt
maar wat verwacht iemand dan van buizen ?

het is een heel subtiel effect, net zoals compressie.

Dit artikel uit 1972 word beschouwd als een standaard werk voor wat betreft buizen versus solid-state in audio apparatuur. :eureka: Misschien een beetje off-topic gezien de eigenlijke vraag maar goed. Ik vond het in ieder geval interessant en toch wel relevant gezien sommige opmerkingen in deze thread.

Origineel geplaatst door dextah
Ben ik niet met je eens .
Ik had eerst een TLaudio Fatman en nu een Joemeek compressor en ik vind het verschil ENORM ...

Ik ben nooit overtuigd geraakt van de Fatman, dat ding doet gewoon niets.

OT
Voor het betere overstuurwerk gebruik ik de SPL Charisma, fantastische klank. Bij de Charisma is de compressie afkomstig van de buis en daardoor niet regelbaar zoals bij een compressor. Het karakter van de vervorming is daarintegen heel goed regelbaar.

Back