TUBE COMPOSER T1952 vervangen van BUIZEN

Origineel geplaatst door elektrovolt
rioolbuizen. perfect voor een behringer.

:D

ff een vraagje, ik heb wel eens VST plugins gehad met buizen emulatie en als er dan signaal doorheen ging gingen die buizen heel mooi oplichten op inkomend signaal, hoe sterker t signaal hoe feller ze opgloeien..

nu heb ik eindelijk eens echte buizen, maar er is helemaal niks te zien, maar opzich werkt t wel
nu las ik eerder in deze topic dat sommige eindbuizen (die grote) maar gemiddeld zo'n 2 jaar mee gaan..

nu weet ik niet of ik grote of kleine buizen heb, volgens mij zijn ze redelijk groot t type is 12ax7a
aangezien ik mn compressor 2e hands gekocht heb vroeg ik me af of ze misschien bijna versleten zijn ofzo?

of horen buizen helemaal niet op te lichten als er signaal binnen komt? of is dat weer per type anders ?

edit -

heb ff snel zitten googlen en ik heb dus geen eindbuizen maar voor versterk buizen

zelfde als in de Behringer Tube Composer T1952 dus als ik deze topic nog verder terug lees

Origineel geplaatst door MatthijsBlom

Waarschijnlijk is het zo dat het signaal vooraf of achteraf nog wel door de buizen gaat, maar da's puur ter versterking (dat levert echt geen "vettere" sound op).

En al die HiFi Buizen versterkers... leveren die dan ook geen "vettere" sound op????
Dus we worden allemaal belazerd. Leg dit eens uit Matthijs:geslaagd:

En is het nou beter als ReSoNaNcE er een ander type ingooit. Zijn er buizen die warmer klinken en ook in zijn focusrite passen???

eindbuizen zitten eigenlijk alleen in versterkers die een luidspreker moeten kunnen laten bewegen.

het flauwe licht dat een buis soms afgeeft (ja soms ja, niet altijd) komt an de gloeidraad. die zit aan de binnenkant en dient alleen om bepaalde onderdelen te verwarmen. odner deze omstandigheden straalt de kathode veel makkelijker zijn elektronen af.
dit licht is constant en heeft niets met het geluidsniveau te maken.

soms zie je in eindbuizen een blauwe gloed, dit is fluorescentie. in principe is dit het zelfde als in plasmabollen:
een lading elektronen wordt losgelaten en botst tegen het glas aan.

Reso:

ik weet niet of de buizen een relevante rol spelen in jouw compressor, maar indien dit wel het geval is, zou ik er
12AX7's van JJ gebruiken. helemaal niet duur en een van de beste die nu makkelijk te krijgen zijn, niet duur ook.

HIERZO :)

Reso:

ik weet niet of de buizen een relevante rol spelen in jouw compressor, maar indien dit wel het geval is, zou ik er
12AX7's van JJ gebruiken. helemaal niet duur en een van de beste die nu makkelijk te krijgen zijn, niet duur ook.

HIERZO :)

bedankt voor de tip :)

idd erg goedkoop, had net via google een site gevonden en daar kosten ze 30 / 50 dollar per stuk..

http://www.12ax7a.com/

maar goed, t type zegt dus niks? ik weet namelijk niet in details wat er nu in mn compressor zit

zo hee wat een prijzen, zoveel mogen ze echt niet kosten, niet toevallig een ander type ?

deze zijn doorgaans rond de 10 - 15 per stuk.
welke compressor moeten ze in dan ? sowieso zijn de 12AX7's de meest gebruikte in moderne spullen. ik zou dan ook geen ander type gebruiken, alleen verschillende merken uitproberen :)

Zoals matthijs al zegt (en ik ga met hem mee), heeft het geen zin om de buizen in de tubecomposer te vervangen, daar het circuit zich er niet voor leent.

Mocht je wel een keer een apparaat hebben die de buizen op een fatsoenlijke manier gebruikt, vervang dan je goedkope stock buizen eens voor een Tungsol 12ax7. Truukje heb ik laatst eens met een ART TPS2 uitgehaald en sinds dien is deze zijn prijs meer dan waard!

ik kocht die dingen altijd op iets van www.mrtube.nl maar zo te zien bestaat die niet meer of ik weet de naam van de site niet meer precies.

zo hee wat een prijzen, zoveel mogen ze echt niet kosten, niet toevallig een ander type ?

deze zijn doorgaans rond de 10 - 15 per stuk.
welke compressor moeten ze in dan ?

Ja die man wil ook geen merken noemen op zn site, hij zegt dat je deels voor zn advies betaald..
Hij zegt trouwens wel dat ie een hoop buizen test en ongeveer 80% niet goed genoeg is, en dit t neusje van de zalm zou moeten zijn

ze moeten in mn mindprint T-Comp .. wou deze eerst gebruiken om in te oversturen, maar daar is ie niet echt geschikt voor, wat dat betreft ga ik binnekort eens een buizen gitaar pedaal proberen..

Nu wil ik de compressor vooral op de eindmix hebben, en een goed warm, vettig geluid toevoegen..
ik hoor nu wel verschil maar het is subtiel tot lichte distortion

ik ga eerst eens mindprint maar eens vragen welk merk er precies in mn compressor zit, voordat ik straks per ongeluk minder goeie in huis ga halen of dezelfde

Laatst gewijzigd:
nu ja bij een behinger niet nee, maar mindprint zou toch wel wat beter moeten zijn, niet ?

Tung Sol is ook prima, maar die zijn niet altijd en overal te krijgen. JJ is eigenlijk altijd goed.

maar let er wel op: als de klank je nog niet aanstaat nadat je de buizen heb vervangen voor (mogelijk) betere,
zoek een ander apparaat :D

de klank staat me opzich wel aan, maar aangezien ik gelezen heb op die site die ik eerder poste (of misschien laat ik me iets aanpraten) kan het dus toch wel een wereld van verschil zijn.. maar goed dit word ook weer tegen gesproken hier..

wat dat betreft ben ik niet veel wijzer geworden :D

Laatst gewijzigd:
ik heb antwoord gevonden op mn eerdere vraag .. stond in de faq onder misc op de site

Answer: The tubes in MindPrint equipment are so-called 12AX7A (or ECC83) preamp tubes. For the earlier units like EN-VOICE and T-COMP, MindPrint used tubes from the brand "Ruby Tubes".

via googlen:

".........The Chinese 12AX7 is popular with Marshall owners for it's gain and bite. It is currently re-branded by both Ruby Tubes and Groove Tubes......"

Ruby tubes bestaat in ieder geval niet meer, maar als t goed is heb ik chinese buizen tenminste dat vermoed ik

ik las ergens anders dat chinese buizen niet zo goed zijn maar wel sterk verbeterd waren dat steeds meer winkels ze in hun assortiment opnamen.. dus ik kan beter andere kopen toch?

al lees ik wel hier in deze thread dat de verschillen minimaal zijn, meningen over buizen kwaliteit zijn dus erg verschillend..

Probeer niet te vergeten dat een goede instelling van je compressor meer doet dan de gebruikte buizen.

Die tip van JugJug is trouwens wel goed. Ik ben ook wel benieuwd naar het effect ervan. Maar eff een vraagje, creeren die pedalen ook ruis, of valt dat wel mee?

ik heb zelf ook Groove Tubes EL34's als eindbuizen in mijn gitaarversterker zitten, zijn goeie dingen. hoe de kleine buisjes zijn, weet ik niet. De naam Groove Tubes zegt trouwens niet heel veel; de buizen worden in verschillende fabrieken gemaakt.

In mijn gitaarversterker heb ik een tijdje Sovtek buizen gebruikt, maar die heb ik toch maar verwisseld voor JJ's.
de Sovtek's klonken naar mijn idee veel te 'dood'.

ben druk aan het experimenteren, maar tot nu is het verschil erg subtiel tenzij ik m overstuur

misschien test ik t ook wel op de verkeerde muziek (al is t wel de muziek die ik graag maak)..

kan iemand eens een stukje ''droge'' gitaar solo o.i.d. posten?

tot nu toe ben ik in ieder geval tot de conclusie gekomen (en ook al eerder is gepost door iemand anders) dat het verschil tussen een buizen compressor en normale compressor heel subtiel is..

ff een voorbeeldje

na 8 a 9 seconde zet ik de tube saturation op 12 uur, op 16 seconde draai ik m voluit, heb in ieder geval niet t idee dat er duidelijk warmte wordt toegevoegt ofzo, eigenlijk hoor je alleen dat de ride een beetje distort na 16 secs, voor de rest merk ik bar weinig

Attachments

• test.mp3
    674,4 KB · Bekeken: 104
Laatst gewijzigd:
Back