compressor bij een cd/mix??

Phony

Gegeristreerd lid
Ik wist niet zo goed hoe ik het topic moest noemen, maargoed.
Ik neem regelmatig sets op in een wave editor (Audition/Cooledit). Naderhand werk ik handmatig eventuele volumeverschillen wat bij met de hand. Zodat de hele mix over even hard klinkt. Wat ik me afvraag is of het misschien niet handiger is om er uiteindelijk een compressor op los te laten, zodat ik niet alles handmatig hoef te doen.
Maar nou heb je ook een verschil in "pieken" en het "constante" geluid zeg maar. Met de hand kan ik dat naar eigen inzicht "goed" gelijktrekken, maar lukt dit met een compressor ook?

Tnx

Dat is juist (o.a.) het idee van een compressor - die pieken wat minder laten pieken :-)

Origineel geplaatst door Haarbol
Dat is juist (o.a.) het idee van een compressor - die pieken wat minder laten pieken :-)

Al nemen ze dat tegenwoordig wel heel letterlijk.
gewoon geen 1 piek meer:D

En nou een serieus antwoord?! :confused:

Je moet altijd zorgen dat je mix, of kanalen goed staan (beperkt)
Daarna kan een (master) compressor heel veel goeds doen.
Zorg dat je eerst een strakke mix heb staan, daarna een compressor.
In jou geval?! Een compressor trekt je mix niet gelijk. Je moet zelf je mix verfijnen, dan een compressor.
Die compressor zorgt alleen voor dat beetje (en soms veel?!) extra!

peace....

Compressor werkt op de dynamiek van het geluid.
Als je hem als volumeknop wil gaan gebruiken kan dat ook maar dan wil je de ratio 1:1 gebruiken.
Anders pas je dus de dynamiek aan en als dat niet hoeft krijg je een ander geluid dan wat je wilt.
Wat wel zou kunnen is als je het nivo van een track hoger wil zetten dan de pieken dat je die pieken ietwat afvlakt met een limiter (zo transparant mogelijk anders wordt het doffer). En daarna de gain bijstelt zoals je wilt.
Maar als je tracks al teveel qua geluidsnivo verschillen (wat je alleen met je oren kan bepalen) dan moet je misschien nog meer aanpassen dan alleen de nivos van de tracks onderling.

even voor de duidelijkheid. Het gaat om dj sets/mixen, en geen mix van 1 track. (voor degenen die het eventueel verkeerd begrijpen).

Maar wat ik dus eruit opmaak, is dat ik het beste een limiter/compressor kan gebruiken om de pieken wat af te vlakken, zodat het totaalgeluid wat harder kan worden. Maar dat ik uiteindelijk nog steeds het beste met de hand en op het gehoor de niveauverschillen aan moet blijven passen. Want in principe zeggen pieken natuurlijk niet zoveel over hoe hard een track voor je gevoel is. Maar daar gaat het uiteindelijk wel om.
Nou mix ik thuis altijd wel heel erg strak. Maar bij live setjes in discotheken etc is dit vaak wat lastiger in de hand te houden.

Misschien een stomme vraag: bestaan er geen apparaten die niet naar pieken kijken, maar naar hoe hard iets voor het "gevoel" klinkt?

iig bedankt voor de reacties :)

zou wel lekker zijn..

pas op met die compressie want idd trek je in theorie de verschillende tracks naar elkaar toe, maar het verschil in gevoel blijft bestaan. als het om hele tracks gaat is het ook vrij makkelijk om die volumelijn effe aan te passen toch?
sommige tracks zijn van zichzelf veel platter dan andere, dus kan je misschien vrij dynamische tracks effe losknippen, op een ander spoortje en die alleen wat compressen, met mooie fades natuurlijk..

ik zou gewoon goed met je EQ en faders werken.....daar heb je het meeste aan want dat kun je ook live gebruiken ......

Back