rhodes/wurli/B3

Origineel geplaatst door Cheimoon
maar iedereen bedoelt hetzelfde (de Wurlitzer van Supertramp bijvoorbeeld) en het levert nooit misverstanden op hier op het SF (niet wat dat betreft in ieder geval). Ik vind het dus een beetje elitair om het zo te brengen.[/size]

Het was helemaal niet mijn bedoeling om elitair over te komen. :)

Ik reageerde gewoon op de post van gemmetje, die deed alsof ik een abnormale was, omdat ik wat kritiek gaf op de electro.

Hoe dan ook is het echt noodzakelijk om ze eens "droog" gehoord te hebben, om echt goed te kunnen vergelijken. Of dat nu op plaat is of door er zelf op te spelen, doet er niet echt veel toe, zoals je zelf zegt.

De geluiden in de nord electro zullen zonder twijfel bruikbaar zijn, maar als je bv. dat zweverige in de hoge tonen van een wurlitzer zoekt (zoals ik dat zocht), dan ga je dat (volgens mij) niet vinden bij de nord electro ...

Wat ik wel jammer vind vwb de Nord electro, en dat blijf ik vinden, is dat er zo weinig extra emulaties (of verbeterde) bij zijn gekomen. Alsof die piano-emulatie 'af' is... die kan wel beter naar mijns inziens.

Dan te bedenken dat je wel ff +/- 1800 ballen neerteld voor ene NE2 73 vind ik dat er bar weinig geluiden bij zijn gekomen.

Als je dan kijkt naar een andere product van Nord waar 3000 patches zo te downloaden zijn, dan kom je er kwantitatief best bekaaid af.

niet dat ik ontevreden ben met m'n Nordje :luv: maar ik zou graag wat hernieuwde of verbeterde piano's zien. (of misschien andere vintage apparaten?)

En als je ze dan daarover mailt krijg je nieteens reactie :frons:

Origineel geplaatst door Sander02
Wat ik wel jammer vind vwb de Nord electro, en dat blijf ik vinden, is dat er zo weinig extra emulaties (of verbeterde) bij zijn gekomen. Alsof die piano-emulatie 'af' is... die kan wel beter naar mijns inziens. Dan te bedenken dat je wel ff +/- 1800 ballen neerteld voor ene NE2 73 vind ik dat er bar weinig geluiden bij zijn gekomen.

Persoonlijk vind ik de Electro te duur voor wattie te bieden heeft maar wattie te bieden heeft kan die wel weer erg goed. Clavia is gewoon niet goedkoop, aan de andere kant krijg je kwaliteit. Ik heb een Nord Lead 3, dat is dus allemaal wel bere goed spul en klinkt net als de Electro veel beter dan menig concurrent. Maar als ik nog een keer een Electro 2ehands voor weinig zie staan koop ik hem misschien toch....het is voor live wel een praktisch instrument.

PS Doe ze de groeten in Hellevoetsluis...heb daar vroeger met schoolbandjes in de Vesting/bunkers gerepeteerd ;)

Okee okee nog één keer dan: :D

Wat ik wel jammer vind vwb de Nord electro, en dat blijf ik vinden, is dat er zo weinig extra emulaties (of verbeterde) bij zijn gekomen. Alsof die piano-emulatie 'af' is... die kan wel beter naar mijns inziens.

1. De piano sounds in de Electro zijn eigenlijk "bonus" materiaal [maar als de jongens van Clavia doen wat ze me op de Messe verteld hebben, gaan ze de Nord Stage piano ook geschikt maken voor Electro-eigenaars dus dan is het piano gedeelte af, maar ja dan passen er wellicht minder instrumenten in het flashgeheugen] (nieuwe oplossing zorgt weer voor... nieuwe problemen?! :stupid )

2. Ik (en veel Electro-ianen die ik ken) heb de Electro aangeschaft voor de Hammond B3, en die is dus echt het beste van alle Hammond klonen op deze planeet (zeker de meest draagbare) enne de Wurlitzer en Clavinet zijn echt geinig om lekker mee te spelen, maar toen ik de Electro kocht wist ik dat helemaal niet. Maar speelplezier daar draait het voor mij om.

3. Ik heb nu 3 verschillende Rhodes , een Wurlitzer, D6 en natuurlijk een B3 tot mijn beschikking die ik zonder problemen mee kan sjouwen naar repetities (als het moet op mijn fiets) Dat maakt mijn leven erg makkelijk. Om mijn goeroe Bert Smorenburg te citeren: "Yes that's what you want... You want an easy life!"

4.
Als je dan kijkt naar een andere product van Nord waar 3000 patches zo te downloaden zijn, dan kom je er kwantitatief best bekaaid af.

Andere patches nodig? gewoon op die drawbarknoppen duwen, een random drawbar registratie proberen, de ringmodulator aanzetten of de Rhodes wah wah-en tot de zon weer opkomt.... Trouwens as je een Rhodes of een Clavinet thuis hebt staan kan je immers ook geen patches downloaden :D

5. Ja de Electro kost een paar euro's (en nog wat). Maar een echte Hammond B3 (en een Rhodes en de hele meuk) erbij kost nog meer..... ja en dan moet je ook nog alles goed laten onderhouden. Terwijl bij een Electro stop je er een USB kabel in en dan kan ie er weer tegenaan..... :okdan:

Ik ben inderdaad een tevreden gebruiker van alles wat Nord is ..... Nu nog een Nord Stage 76 (en een Nordlead3....) en dan kan ik rustig de pan uit funken..... :mega:

Is zo, wat je krijgt is wel goed. (maar toch kan e.e.a nog wel beter heb ik zo het idee)

Zal ze de groeten doen in H'Voet, ik oefen nu zelf in die bunkers!

Nog iemand in het bijzonder?

Origineel geplaatst door Sander02
En als je ze dan daarover mailt krijg je nieteens reactie :frons:

Check de FAQ op de site eens:

Q: Will there be more piano sounds available for download in the future?
A: Yes, the piano sample library will be expanded with more sounds in the future.

Ik heb mijn spaarzame Rhodes en Wurlitzer imitaties met de Ensoniq SQ-80 en daarna met samples van Greytsounds (Classic keyboards en vintage synthesizers) gedaan, maar nu ik de Promega 3 heb, zoek ik niet meer verder.
De betreffende klanken zijn gemodelleerd en ik ben te weinig een kenner om het verschil te horen.

Ik heb van een Hammondverzamelaar wel eens gehoord dat Hammond zelf goedkopere instrumenten dan de B3 heeft uitgebracht, die even goed klinken, maar dat was niet de vraag. Ik heb de Kurzweil K-2500S gehad en die had ook een mooie B3 imitatie, maar hij klonk me toch wat te schoon, maar dat is mijn mening.
Ik ben zelf op zoek naar de digitale versie van de Korg CX-3 en als ik die dit jaar niet tweedehands vind, spaar ik door voor de Oasys, daar zit hij ook in. Je mist dan wel de specifieke orgelhardware, maar dat wordt goedgemaakt door de goede gebruikersinterface.

Origineel geplaatst door apollo
Het was helemaal niet mijn bedoeling om elitair over te komen. :)

Ik reageerde gewoon op de post van gemmetje, die deed alsof ik een abnormale was, omdat ik wat kritiek gaf op de electro.

Hoe dan ook is het echt noodzakelijk om ze eens "droog" gehoord te hebben, om echt goed te kunnen vergelijken. Of dat nu op plaat is of door er zelf op te spelen, doet er niet echt veel toe, zoals je zelf zegt.

De geluiden in de nord electro zullen zonder twijfel bruikbaar zijn, maar als je bv. dat zweverige in de hoge tonen van een wurlitzer zoekt (zoals ik dat zocht), dan ga je dat (volgens mij) niet vinden bij de nord electro ...

Ik bedoel ook niet dat je arrogant bent of zo, maar meer zoiets als 'probeer je te verplaatsen in de arme zielen - snif snif - die nooit de kans hebben/krijgen al die legendes persoonlijk te betasten (bespelen dus ;) )'. Of ben ik nou gewoon jaloers? :D

Maar mijn punt is dus een soort combinatie van wat Sjaak en jij nu zeggen en ik zei: het origineel zelf is leuk, maar mensen (ik wel) willen een bepaalde klank die ze kennen en kunnen gebruiken, en blijkbaar geeft de Elektro die. Of die nou écht lijkt op een kaal origineel maakt dan niet eens zo veel meer uit (da's eigenlijk best een cynische opmerking trouwens; of was het nou ironisch?); misschien dat zij (en ik) een echte Rhodes, Wurli, enz. wel helemaal niet zouden willen omdat die klank minder goed in hun (en mijn) muziek past!

En daarom maken we er ons dus zo druk over of de Elektro wel realistisch genoeg klinkt. Ironie is echt mooi. :P

Origineel geplaatst door Akikaze
Ik ben zelf op zoek naar de digitale versie van de Korg CX-3 en als ik die dit jaar niet tweedehands vind, spaar ik door voor de Oasys, daar zit hij ook in. Je mist dan wel de specifieke orgelhardware, maar dat wordt goedgemaakt door de goede gebruikersinterface.

Dat wordt nog even sparen dan, als de Oasys echt rond de 7000 euro gaat kosten... :W

Origineel geplaatst door apollo

eeeeeeeuh......... waar zie je staan dat ik jou abnormaal vindt ??
Je bent gewoon serieus de eerste die ik commentaar hoor hebben op de geluiden van de nord electro (afgezien van de piano's dan).

Enneuh..... commentaar geven is best cool hoor !

Dag medemuzikanten,

Ik ben gelukkig bezitter van een echte rhodes (mark I) en werk in een bekende muziekwinkel in Nederland. Ken alle synths zo'n beetje en zeker die met rhodes geluiden, hammond, ed. Maar goed, de Electro is een mooi compact instrument waarvan de Hammond heel vet klinkt en ook wel goed is, de rotary staat me minder aan. De clavinet is oké, maar de rhodes is niet als the Real thing. Qua aanslag is de rhodes op de electro moeilijk te bespelen en het is een heel apart klavier. Een leuke uitvinding zo'n electro, maar een galmpje erop was ook niet verkeerd, al was het maar om het een klein beetje levendig te maken. Het benadert de echte rhodes NIET! Daarentegen vind ik de Electro veel en veel te duur. Maar ja... is wel lekker licht en compact. 't is een keuze die je maakt, maar wil je een goeie rhodes imitatie horen, probeer dan eens de Roland RD-700SX. Als je daar een goeie preset pakt en nog een beetje EQ't, dan klinkt die zeer ok... Als je alle vintage instrumenten en nog wat extra's wilt, moet je de Motif ES proberen. Daar krijg je VEEL meer waar voor je geld dan bij een Electro.

Check it out!

Back