sx 3 - outboard gear delay compensation...

Origineel geplaatst door fuse
@dj discodeluxe

Wat als je een patchbay gebruikt die normaal je inputs naar je spirit sturen?
Kun je een multi IO interface ertussen zetten om VSTfx als inserts te gebruiken of ipv hardware inputs de software inputs gebruiken en een submix van hardware maken in VST zelf.
Of je send en return bussen naar SX te routen of juist andersom of beide apart verdeeld over je bussen.
Dan is een MotU of RME fireface waarschijnlijk zeer aantrekkelijk voor je laptop omdat die op vuurdraad werken.

thx fuse

ik heb een patchbay voor wat andere aux nu.
en ook nog een emagic 2/6 en die m box dus totaal 8 inputs en 4 outs .als ik ze samen op de laptop zou aansluiten.

zou dat wat jij zegt dan ook te realiseren zijn?

Lijkt me wel, alleen je aantal outputs zul je al snel op stuk lopen denk ik. Tenminste als je meer richting je mixer wil routen. Misschien dat je die m-box kan aanvullen met een andere firewire interface (digi002 rack?).
Alleen vraag ik me af of het handig is om USB en firewire interfaces naast elkaar te gebruiken.

Lijkt me wel, alleen je aantal outputs zul je al snel op stuk lopen denk ik. Tenminste als je meer richting je mixer wil routen. Misschien dat je die m-box kan aanvullen met een andere firewire interface (digi002 rack?).
Alleen vraag ik me af of het handig is om USB en firewire interfaces naast elkaar te gebruiken.

ik denk dat ik dan alle synts en sampler opneem en dan uitmix in cubase sx 3 en dan die mixer er tussen uit.

maar voorlopig werkt het bij niet . die outboard gear delay ..via mijn mbox en dan door een hardware fx .

dual engine ??

dual engine ??

Ik ben ineens iets minder enthousiast..

Ik heb nl. nu een probleem met het juist aansluiten van de M300. Die is dus dual engine (multiFX & reverb sectie) maar er is maar 1 stereo out op de M300...
Het probleem is dus dat je in cubase niet 2x dezelfde asio kanalen kan selecteren in je VST connections. Een workaround zou kunnen zijn Y-kabels maar dat kost me te veel inputs op m'n soundcard.

Nog iemand een andere suggestie?

Re: dual engine ??

Re: dual engine ??

Origineel geplaatst door Flesje
Ik ben ineens iets minder enthousiast..

Ik heb nl. nu een probleem met het juist aansluiten van de M300. Die is dus dual engine (multiFX & reverb sectie) maar er is maar 1 stereo out op de M300...
Het probleem is dus dat je in cubase niet 2x dezelfde asio kanalen kan selecteren in je VST connections. Een workaround zou kunnen zijn Y-kabels maar dat kost me te veel inputs op m'n soundcard.

Nog iemand een andere suggestie?

een geluidskaart er bij kopen met meer inputs?

Re: Re: dual engine ??

Re: Re: dual engine ??

Origineel geplaatst door demian
een geluidskaart er bij kopen met meer inputs?

Nee, dat is de M300 niet waard. ;)
Maar het is ook meer een beperking van de M300 zelf, dattie maar 1 output heeft. Het was al een nadeel, alleen nu is het nadeel weer iets groter geworden.
Het is ook volkomen begrijpelijk dat je in Cubase niet 2x dezelfde input kan selecteren, want dan gaat heel het idee van inserts en sends in de war lopen als je niet uitkijkt. En dat probleem blijf je houden als je Y kabbels gaat gebruiken..

De oplossing is de M300 in "chain mode" gebruiken.

zoals jezelf al aangeeft is het een beperking van de tc bak zelf...
ook als je hem op je mixer zou aansluiten kan je niet beide fx die erin
zitten los van elkaar aan kunne sluiten...

kan sx toch weinig aan doen :P

of begrijp ik je punt verkeerd?

Die M300 heeft ook SPDIF in/out .. als je een geluidskaart hebt met het zelfde kan je hem ook zo aansluiten, heb ik zelf ook gedaan in het verleden, kan je zelfs de M300 als AD converter gebruiken als je wil, misschien moet je op zoek naar een andere geluidskaart niet voor er bij, maar in plaats van.

Dit gaf mij zelfs het voordeel 4 analoge ins te hebben ipv 2. (toen ik de M300 nog had weliswaar)

Origineel geplaatst door endonyx
zoals jezelf al aangeeft is het een beperking van de tc bak zelf...
ook als je hem op je mixer zou aansluiten kan je niet beide fx die erin
zitten los van elkaar aan kunne sluiten...

kan sx toch weinig aan doen :P

of begrijp ik je punt verkeerd?

Wel, het jammere is gewoon dat je het niet zo kan aansluiten zoals je dat op een analoge mixer zou doen. Dus 2 aparte sends naar de M300 en dan 1 stereo return.

Heel misschien zou SX daar wel iets aan kunnen doen.

Origineel geplaatst door demian
Die M300 heeft ook SPDIF in/out .. als je een geluidskaart hebt met het zelfde kan je hem ook zo aansluiten, heb ik zelf ook gedaan in het verleden, kan je zelfs de M300 als AD converter gebruiken als je wil, misschien moet je op zoek naar een andere geluidskaart niet voor er bij, maar in plaats van.

Dit gaf mij zelfs het voordeel 4 analoge ins te hebben ipv 2. (toen ik de M300 nog had weliswaar)

SPDIF of niet, het probleem blijft hetzelfde. Zowel aan de kant van de M300 en ook op de soundcard.

Vraag van een analoog freak:

Mijn standaard werkwijze:
Ik werk met meerdere MIDI instrumenten (8 kanalen), een 24ch analoge mixer en 6 hardware fx processors en een 8ch geluidskaart.
MIDI instrumenten neem ik als MIDI op in Cubase. Analoge instrumenten en vocals als audio.
Mixen doe ik nu realtime. Ik zet Cubase op play. Over de audio zet ik evt gewenste software insets, fx en eq. Alle audio rout ik via mijn bussen weer naar mijn mixer. Daar gaat over de real time MIDI en audio alle gewenste hardware inserts en fx (max 5 sends). Ook maak ik dan weer gebruik van de EQ op mijn tafel. Dit alles geheel gemixt neem ik als audio track realtime weer op.
Alles is in vaste opstelling aangesloten en niet makkelijk om te pluggen.

Trouwens moet ik zeggen dat hoewel ik dus 1x extra het digitale domein verlaat, en terug ga naar analoog om daarna het weer digitaal terug te zetten, ik volgens mijn oren geen last heb van hoorbaar kwaliteitsverlies (goede tafel?).

Is het voor mij van voordeel om op de manier te werken zoals jullie dat gaan doen, (dan moet ik denk ik ook alle aparte MIDI tracks als audio op gaan nemen?) of kan ik het beter zo houden als het is (lekker conventioneel en ouderwets).

Suggesties, meningen gevraagd.

Hey Arno,

Precies zoals jij omschrijft deed ik het tot aan gisteren ook.
Met het verschil dan dat ik geen heavy 24 ch. mixer had en ook niet zoveel hardware synths (meer).
Ik heb dus net de BCF ginstalled en heel de reut opnieuw aangesloten zodat het werkt met de juiste templates in Cubase. Ik ben zelf ook benieuwd hoe het mij gaat bevallen. Het is nog wel ff wennen zo maar de eerste indruk is goed.
De routing mogelijkheden in de Cubase mixer zijn nu echt waanzinnig eindeloos vet... Ik hoor ook duidelijk een zuiverder geluid uit mijn speakers komen nu die rechtstreeks op de soundcard zitten aangesloten. Of dat bij jou ook zo is is natuurlijk maar de vraag....wat voor mixer heb je precies?

Ik kan me voorstellen dat je nu eigelijk te weinig hebt aan je 8 outputs op je soundcard? Dat zou ook nog een reden kunnen zijn om om te schakelen.
Of het voor jou werkt moet je zelf bepalen maar je zou het eens kunnen proberen. Je hebt er alles voor in huis, al is het wel veel werk idd...

Neem je dat op als audio spoor.
Schuif dat spoor 5ms naar voren.
Hoppla, volgende!
:P cpu

het grote voordeel van deze manier is dat je cpu bijna onbelast blijft .audifiles kost sx geen moeite:P cpu
fx en vst plugins kosten power en neemt een langere laadtijd

misschien is het alleen daarvoor al makkelijk om af en toe midi sporen om te zetten in audio , als je cpu moeilijk doet:P cpu
:P cpu :P cpu

Origineel geplaatst door Flesje
Hey Arno,

Of dat bij jou ook zo is is natuurlijk maar de vraag....wat voor mixer heb je precies?

Ik kan me voorstellen dat je nu eigelijk te weinig hebt aan je 8 outputs op je soundcard? Dat zou ook nog een reden kunnen zijn om om te schakelen.
Of het voor jou werkt moet je zelf bepalen maar je zou het eens kunnen proberen. Je hebt er alles voor in huis, al is het wel veel werk idd...

Hei Flesje,

Ik heb een (OUDE!) Studiomaster 16-8-2 met 2x4 ch uitbreiding.

En die 8 outputs gaat net. 2 voor diverse en fx (over de andere kanalen), 2 voor de gitaarsporen (meerdere subgroepen uit Cubase naar 1 bus), 2 voor de basgitaarsporen en 2 voor de zang. 2 voor elk omdat natuurlijk alles in stereo is.
En meer als 8 outputs is weer een probleem omdat al mijn kanalen op de mixer vol zitten. Eigenlijk moet ik een 32ch mixser hebben!=(

De mogelijkheden met outboard fx in Cubase zijn hartstikke mooi. Alleen volgens mij werkt het in mijn setup niet. Het is ideaal als je al met vooral software werkte, en daarnaast gebruik wilt maken van je ene super fx bak (vette Lexicon PCM ofzo). Maar omdat ik zoveel met hardware werk, hou ik het toch nog maar een tijdje op de voor mij perfecte combinatie van software en hardware. 8 ins en outs van de kaart vast op de subgroepen van de tafel en 8 line-in kanalen. Dubbel mixen dus, in Cubase en dan nog eens op de tafel.

Als SX 4 nog veel vetter is, ga ik de overstap weer overwegen.

Back