sx 3 - outboard gear delay compensation...

Origineel geplaatst door CoolRunning
Off topic...

Errol, je hebt het hier over de US2400?
Aangezien het off-topic is hoef je me niet veel te vertellen, maar
als je een cijfer van 1-10 zou moeten geven...?

Mvg.

CoolRunning

We hebben hem nog niet echt uitgetest maar als ik zie wat ik nu al kan geef ik het een dikke 10. (voor het geld)
De rest moet nog ingeprogrammeerd worden voor zowel logic als nuendo en misschien ook cubase.

die tascam us2400 is inderdaad een mooi ding, en niet duur :)

wat betreft sidechaining in sx3, hoewel er geen rechtstreeks audiopad naar elkaar ligt is sidechaining wel degelijk mogelijk in cubase, echter dit is een compleet ander onderwerp als waar deze thread over ging ;)

(maar op cubase.net staan wel video tutorials hoe je dit moet doen met standaard sx, het is simpeler als dat je zou denken)

Je kon/kunt toch altijd al een group aanmaken en de out naar die hardware FX sturen?
En die input van je FX mix je gewoon mee op je mastermix.
En die group kon/kun je alle kanten op automatiseren wat je maar wilt.
Sterker nog niet alleen hardware FX kon/kun je zo aansturen. Maar ook een 2e computer met zware VSTi/VSTfx'en.
Een must is dan wel dat je een lage latency hebt.

Het enigste nieuwe hierbij is dat onder water alle andere sporen later worden getimed zodat je latency van je hardware 'wegvalt'. Dus als je real-time je FX wilt gebruiken en een hoge latency hebt dan heb je nog steeds last van die latency. En dan is het praktischer om die track dan te bouncen. Maar dat moet je bij die oude manier ook doen.

Maar stel nou fuse dat je bvb op de manier zoals jij omschrijft een compressor op je snare hebt staan, dan loopt die gewoon zwaar uit sync. toch?
En als je 5ms. latency op je soundcard hebt loopt je snare 10ms uit sync.

Neem je dat op als audio spoor.
Schuif dat spoor 5ms naar voren.
Hoppla, volgende!

Zat trouwens te bedenken.
Alexey van Voxengo heeft onlangs een delay plugin gemaakt (gratis!) en die kun je gebruiken om handmatig alle tracks qua delay op elkaar af te stemmen.

Dus die functie die dat automatisch doet is eigenlijk een luxe voor luie harries. ;)

Origineel geplaatst door fuse

Dus die functie die dat automatisch doet is eigenlijk een luxe voor luie harries. ;)

Perfect voor mij dus.. ;)

Of voor professionele gebruikers die gewoon efficienter willen zijn...
BTW. Het is de latency functie in combinatie met de VST interface die het zo gemakkelijk maakt.

Mvg.

CoolRunning

Je kon/kunt toch altijd al een group aanmaken en de out naar die hardware FX sturen?
En die input van je FX mix je gewoon mee op je mastermix.

klopt, dit kon altijd al inderdaad.

En die group kon/kun je alle kanten op automatiseren wat je maar wilt.
Dat is niet zo helaas, de automatiseringsmogelijkheden in sx3 zijn sterk verbeterd tov sx2. Zeker met die nieuwe fx mogelijkheden zijn er toch wel de nodige zaken die nu wel kunnen en voorheen niet. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat tegenwoordig in sx3 je automation gekoppeld is aan je parts en niet meer aan volledige song zoals vroeger (wat onwerkbaar was.)

Vergeet ook niet dat routen van group channels zelf ook aan regels gebonden is, het is zeker niet waar dat je elke group zo maar weer kan koppelen aan andere groups (dit heeft te maken met de volgorde van aanmaken). Deze situatie heb je dus ook niet als je werkt met de nieuwe fx routings.

Sterker nog niet alleen hardware FX kon/kun je zo aansturen. Maar ook een 2e computer met zware VSTi/VSTfx'en.
Een must is dan wel dat je een lage latency hebt.
Dit klopt, maar dat geldt voor alles wat je kan routen. Maar waarom zou je het zo complex doen als je van cubase mogelijkheden krijgt zoals system link waarbij alles gewoon voor je intern geroute wordt. Kijk je kan ook opnemen op een hardware multitrack recorder en de sporen daarvan weer 1 voor 1 opnemen in cubase, dat werkt ook, maar dat is toch verre van efficient te noemen.

Het enigste nieuwe hierbij is dat onder water alle andere sporen later worden getimed zodat je latency van je hardware 'wegvalt'. Dus als je real-time je FX wilt gebruiken en een hoge latency hebt dan heb je nog steeds last van die latency. En dan is het praktischer om die track dan te bouncen. Maar dat moet je bij die oude manier ook doen.
ik ben het hier niet mee eens, waar je aan voorbij gaat is dat je verschillende latency tijden per chain hebt, dat betekent in de praktijk dus dat je per fx apparaat met verschillende latency tijden zal moeten gaan werken. Waarom zou je dan niet dat volledig automatisch laten compenseren door cubase? die zorgt ervoor dat al je verschillende hardware gewoon precies in sync is. Hoef je dan echt niet meer moeilijk voor te doen. Het is trouwens niet alleen fx wat je kan koppelen, je kan ook je outs weer routen door je synth hardware , zoals de ins op een nova , waldorf q , virus c, etc. ook die kun je allemaal als inserts koppelen. En al die synths hebben ook hun eigen latency audio chain binnen die routing. Dus ja, ik vind het vrij spectaculair dat je middels een ping functie dat eenmalig volledig kan laten berekenen.

Kijk voor mij is het simpel, als jij het allemaal ophef vindt dan werkt de werkwijze die jij nu hanteert blijkbaar goed voor jou. Daar ben ik heel blij om, maar ik blijf erbij dat zodra het wat complexer wordt kwa routings en groeperingen dit een MEGA handige uitbreiding is die je heel veel tijd en ergernis kan besparen. Dus hype of niet, ik vind het een mega functie :halleluja

Ik denk dat ik als de bliksem maar eens naar SX3 moet gaan upgraden.
Maar da's pas nadat ik die blauwe enveloppe op de mat ligt.

Of iemand moet alsnog m'n DW8000 willen kopen. (voor een spotprijs van maar 199 euri)

Trouwens met een digitale mixer die direct aan een computer is geknoopt kun je toch al bijzonder uitgebreid de dingen routeren als je wilt.
Hardware met software FX en software met hardware FX. En dan wordt de routering nog een verdraaid ingewikkeld verhaal.

Ik denk dat ik als de bliksem maar eens naar SX3 moet gaan upgraden.
Maar da's pas nadat ik die blauwe enveloppe op de mat ligt.

Of iemand moet alsnog m'n DW8000 willen kopen. (voor een spotprijs van maar 199 euri)

Trouwens met een digitale mixer die direct aan een computer is geknoopt kun je toch al bijzonder uitgebreid de dingen routeren als je wilt.
Hardware met software FX en software met hardware FX. En dan wordt de routering nog een verdraaid ingewikkeld verhaal.

verkoop je boot nou maar8)

Origineel geplaatst door CoolRunning
Sinds deze verbetering ben ik dus echt serieus aan het denken om native te gaan,
en m'n hardware daw te verkopen voor een goede multi-I/O (waarschijnlijk MOTU),
en een goede hardware controller surface (Tascam US2400).

Wat voor hardware DAW gebruik je? Je kan 'm toch wel zo instellen dat alle analoge inputs direct naar digitale outputs worden gerouteerd (buiten de fader om) via ADAT je PC binnen. En vervolgens je faders als hardware controller gebruiken !?

Dus combi van multi i/o soundkaart en fader controller.

Origineel geplaatst door Errol
verkoop je boot nou maar8)

Boot?
Nou ja, opblaaspop kun je ook als boot gebruiken. 8D

Maar serieus met die software.
Het is allemaal wel leuk, maar met al dat geupdate beginnen de prijzen wel meer gvd richting de hardware te gaan en dat vind ik best wel minder. Al helemaal als je voor je software nul komma ruk terug krijgt.

Origineel geplaatst door Errol
Nu wachten tot logic het ook kan en dan is alles weer goed.

Tja, wat dat betreft hinken ze bij Logic helaas een beetje achterop...

The Logic Pro 7.1 update adds a generous collection of new features and sought after enhancements such as full native plug-in delay compensation. Take advantage of full plug-in delay compensation which now corrects for latency produced on bus, auxiliary, and output channels in addition to every other path in the native audio mixer.

Origineel geplaatst door dj discodeluxe
je bedoelt geen grote mixer meer nodig?

Ja, dat bedoel ik. Maar ik denk dan wel puur voor mezelf... De reden dat ik hier een "grote" mixer heb is dat ik met mijn manier van werken (dubmixen) 100% realtime controle wil hebben over sends en mute EN FX-parameters. Welnu, met de nieuwe situatie houd ik dus gewoon mijn hardwareFX (deels ook oud en analoog...) alleen zitten die dus voortaan rechtstreeks in de Cubase mixer. En de Cubase mixer ga ik gewoon bedienen met een controller ala BCF en of BCR. Zo is de cirkel weer rond, maar met het voordeel dat een relatief zwakke schakel (mixer) uit mijn chain is.

die fx die je opneemt is toch gewoon een audiospoor die je opneemt of zie ik dat verkeerd?
ik heb er nog geen ervaring mee in sx 3 vandaar

De FX zijn dus geen audiospoor of wat dan ook, het zijn in feite gewoon VST FX geworden. Ze worden pas opgenomen bij een mixdown. (realtime export). En ja, een multi i/o soundcard is uiteraard noodzakelijk. Maar die heb ik al.

Ik ga ook veel kabels overhouden. ;)

Origineel geplaatst door sten
Wat voor hardware DAW gebruik je? Je kan 'm toch wel zo instellen dat alle analoge inputs direct naar digitale outputs worden gerouteerd (buiten de fader om) via ADAT je PC binnen. En vervolgens je faders als hardware controller gebruiken !?

Dus combi van multi i/o soundkaart en fader controller.

Ik gebruik een Roland VS2480 in combinatie met een Creamware Pulsar.

Dat geeft me 16 analoog in (sowieso niet echt veel), en 10 kanalen tussen
de VS en de Pulsar. Verder heb ik alleen maar 8 analoog uit op de VS.

Ik loop al lang te denken aan een oplossing met meer IO, en een stapeltje
MOTU met een echte goede mixersurface (long-throw, touch sensitive,
gemotoriseerde faders), in combinatie met wat SX3 nu kan, begint er nu
toch echt op te lijken!

Zodoende :)

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door Flesje
Ja, dat bedoel ik. Maar ik denk dan wel puur voor mezelf... De reden dat ik hier een "grote" mixer heb is dat ik met mijn manier van werken (dubmixen) 100% realtime controle wil hebben over sends en mute EN FX-parameters. Welnu, met de nieuwe situatie houd ik dus gewoon mijn hardwareFX (deels ook oud en analoog...) alleen zitten die dus voortaan rechtstreeks in de Cubase mixer. En de Cubase mixer ga ik gewoon bedienen met een controller ala BCF en of BCR. Zo is de cirkel weer rond, maar met het voordeel dat een relatief zwakke schakel (mixer) uit mijn chain is.

okay ik heb een grote mixer een soundcraft spirit

en hardware samplers, synts en fx
hoe zo ik dat dan aan moeten sluiten?
met sx 3 en een powerbook g4 met een M box ?

Origineel geplaatst door David
Tja, wat dat betreft hinken ze bij Logic helaas een beetje achterop...

The Logic Pro 7.1 update adds a generous collection of new features and sought after enhancements such as full native plug-in delay compensation. Take advantage of full plug-in delay compensation which now corrects for latency produced on bus, auxiliary, and output channels in addition to every other path in the native audio mixer.

Dat is dan bij deze opgelost.

@dj discodeluxe

Wat als je een patchbay gebruikt die normaal je inputs naar je spirit sturen?
Kun je een multi IO interface ertussen zetten om VSTfx als inserts te gebruiken of ipv hardware inputs de software inputs gebruiken en een submix van hardware maken in VST zelf.
Of je send en return bussen naar SX te routen of juist andersom of beide apart verdeeld over je bussen.
Dan is een MotU of RME fireface waarschijnlijk zeer aantrekkelijk voor je laptop omdat die op vuurdraad werken.

Back