Origineel geplaatst door Cozko
Ben het helemaal met Fuse eens. Mijn A3000 staat ook al een beetje stof te happen... Hoewel, soms is een hardware sampler toch ook wel handig... voor erbij, zal ik maar zeggen
Dat de mensen die een Yamaha A-series hebben gekocht, nu misschien teleurgesteld zijn in hardware samplers, begrijp ik heel goed, want ik me zelf ook ooit laten verleiden door misleidende Yamaha-marketing en fake-optimistische berichtgeving in Future Music magazine. Objectief kan je stellen dat zowat alle features waarmee Yamaha de A-series heeft gepromoot (loop remix, loop divide, filtering, effects), even goed, zoniet sneller en efficiƫnter met software kunnen gemaakt worden. Daarmee wil ik niet zeggen dat de Yamaha een slechte sampler zou zijn.
MAAR vooraleer je op basis van het concept van de Yamaha-sampler een oordeel velt over de zin & onzin van samplers in het algemeen, moet je wel eens bedenken dat de Yamaha Ax00 specifiek ontwikkeld was als een soort groove-sampler of drumsampler, maar zeker niet als een "rompler". Het Yamaha-concept was van meet af aan anders, en dat had zo z'n gevolgen...
Want wat de Yamaha de das heeft omgedaan, is de trage SCSI laad-tijd & het gebrek aan degelijke sound libraries op CD-Rom. En de door Yamaha beloofde compatibiliteit met Akai was een knap staaltje van misleidende marketing, want dit was zo goed als onbruikbaar... Schandalig!!
Bijgevolg ben je zowat gedoemd om met de Yamaha vooral zelf je eigen samples & banken aan te maken, en dat kost flink wat tijd&energie... Als je er voldoende aan hebt om gewoon wat loopjes, drumsamples en effectjes te gebruiken, dan kan je dat net zo goed met software doen.
Sampling bij Akai & Emu is fundamenteel anders dan bij Yamaha. Het concept en de architectuur zijn totaal anders. Akai/Emu maken samplers die volgens mij specifiek gemaakt zijn om libraries in te laden en te editeren. Daarmee wil ik niet zeggen dat je Akai/Emu samplers enkel en alleen als rompler zou gebruiken, integendeel zelfs. Maar het valt wel op dat deze apparaten als rompler veel beter presteren dan zowat alle preset synths & sound modules, zowel wat betreft editering, geheugen-capaciteit, snelheid, flexibiliteit en klankkwaliteit.