[algemeen] hoe nuttig is een sampler nou eigenlijk

SpaceAgent202

Sinds 2001
okee okee, misschien heeft iedereen toch wel een beetje gelijk.. ik heb geen sampler maar misschien is het wel een leuke toevoeging aan mn setupje.

af en toe moet je eens wat anders doen he.
ik ben nu heel erg bezig met mijn eigen geluidjes bouwen, en samplen lijkt me dus enigszins overbodig.

wat is nu eigenlijk het nut van een sampler?
want om m als verkapte drumcomputer te gebruiken vind ik zonde.
en waarom kies je juist voor een hardware- of softwaresampler?

OK, 'k heb ook nog geen sampler maar ik ben al een tijd bezig met mezelf goed te informeren over de mogelijkheden.

Zelf hoop ik hiermee 'nieuwe' instrumenten te kunnen gebruiken i.p.v. soundboards te moeten kopen.
Ik zou 'em dus vooral als synthesizer of zo gaan gebruiken.

Wat ook interessante leesvoer is, zijn de handleidingen van de samplerfabrikanten. Bij Yamaha kan je trouwens een Sampler Handboek downloaden en dat geeft toch al een goed idee over de mogelijkheden van 'een' sampler

Je kan hem hier downloaden.

Uhm tja, stel je neemt bv je eigen stem op in een editor en die vern*%k je helemaal tot de onherkenbaarheid toeslaat- kan je echt leuke geluiden krijgen.... het is maar een voorbeeld, mogelijkheden van een sampler zijn eindeloos. Sampler in mijn MPC schijnt niet je-van-het te zijn maar toch gebruik ik zelfs die zeer intensief, denk dat ik mijn setup ooit maar moet complimenteren met een wat hefftigere maar nu ga ik off-topic...

wat ik ermee kan dat snap ik in grote lijnen wel denk ik,
maar verder.... mijn pc staat niet in mijn studiootje. hier staat alleen beeldscherm en toetsenbord/muis.
. om samples van mijn pc in mijn sampler te krijgen en vice versa... uhhh.... lijkt me dat er dan een scsi kaartje in mijn pc moet, of is dit anders te regelen??
ik heb nog wel ergens een interne 2gig scsi harddisk liggen

Ik heb een yamaha a3000 gehad, maar ik had hem weer verkocht. Stond stof te vangen en ik zat steeds wav-jes in Cubase te importeren....

Alleen de filters mis ik wel....

De sampler wordt door hordes producers nog steeds gezien als het meest belangrijke object in de studio. Nu je dit ook allemaal in software kan doen en ook direct in je sequencer is het e.e.a. wel wat veranderd. Wat echter blijft is het feit dat je opgenomen stukjes audio kan manipuleren of je dat nu met een Akai, cubase of Kontakt doet.

Ik zou persoonlijk niet zonder sampler kunnen. Met een sampler zijn de mogelijkheden eindeloos. Wat wel lastig is, is dat een sampler een leeg vel is. Een sampler is net zo goed als wat jij eruit haalt.

Origineel geplaatst door Nolet
Nu je dit ook allemaal in software kan doen en ook direct in je sequencer is het e.e.a. wel wat veranderd.
Een voordeel van een hardware sampler is wel dat je alvast geen gedoe hebt met geluidskaarten, windhoosproblemen, drivers,... . Je hoeft dan ook geen joekel van een computer te hebben. (om te samplen)
En mocht je je bak 'beu' zijn, dan krijg je er meer voor terug bij doorverkoop dan voor een softwaresampler. Ook niet onbelangrijk toch.

Origineel geplaatst door Roel
om samples van mijn pc in mijn sampler te krijgen en vice versa... uhhh.... lijkt me dat er dan een scsi kaartje in mijn pc moet, of is dit anders te regelen?? ik heb nog wel ergens een interne 2gig scsi harddisk liggen

Met de meeste 'oudere' sampler-generaties moet je inderdaad een scsi kaart in je PC of Mac hebben om kant-en-klare wavs/aiffs via SMDI heen en weer te sturen. Alternatief is de ins&outs van je samplers en PC met mekaar verbinden en alles manueel samplen & trimmen. :geslaagd:

Met de nieuwere Akais (S5000, S6000, Z4, Z8 ) kan dat zonder scsi, maar via USB. Op de S5000&S6000 is USB een optie, op de Z4&Z8 standaard. Deze nieuwere generatie Akais kan ook wavs inladen vanop Zip, Jaz en CD-RW.

In het najaar zal ook Emu zo'n USB-expansiebordje uitbrengen om de Ultra samplers (E5000, E6400, E4XT, E4 Platinum) te koppelen aan PC of Mac.

Wavs inladen op Emu, Kurzweil en Yamaha kan ook via diskette, maar de wavs zijn uiteraard beperkt tot max 1.44 MB, en laden is traaaaaaaaaaag. :stupid

Origineel geplaatst door Hover
OK, 'k heb ook nog geen sampler maar ik ben al een tijd bezig met mezelf goed te informeren over de mogelijkheden. Zelf hoop ik hiermee 'nieuwe' instrumenten te kunnen gebruiken i.p.v. soundboards te moeten kopen. Ik zou 'em dus vooral als synthesizer of zo gaan gebruiken.

Zelfs als je een sampler alleen maar als play-back ROMpler wil gebruiken, dan krijg je meestal toch vƩƩl meer waar voor vƩƩl minder geld dan met die melkkoe-soundboards van Roland e.d. Bovendien werkt het klankmateriaal op een CD-ROm veel inspirerender en bruikbaarder dan die Roland-kaartjes.

CD-Rom Akai/Emu :
100 Ć  600 MB (varieert van CD tot CD)
500 Ć  1.500 sounds
75 Ć  1000 euro

JV/SRX boards Roland:
16 (JV) Ć  64 MB (SRX)
256 sounds
300 euro

Met elke nieuwe (of 2e handse) CD-ROm koop je eigenlijk een totaal nieuwe synth. Bij Emu hebben ze trouwens alle sounds van de Proteus-serie, Orbit, Mo'Phatt enz op 1 CD-Rom gebundeld. Gewoon 1 bank van 8 of 16 MB inladen, en je hebt een complete Proteus + daarbovenop nog mƩƩr dan 100 MB beschikbaar voor andere rotzooi. (op de Akai Z4&Z8 zelfs meer dan 500MB). Sorry, maar het is toch duidelijk dat Roland daar niet tegenop kan! Bovendien kost de Emu E5000 zelfs minder dan de Roland XV-3080 8>

Mijn sampler is absoluut het meest belangrijke instrument in mijn studio. Zonder sampler zou ik geen muziek maken.

Het is het leukste, meest creatieve, uitdagende, flexibele, verrassende apparaat in mijn studio. Ik snap niet hoe iemand zonder kan.

Origineel geplaatst door lo-fi
Mijn sampler is absoluut het meest belangrijke instrument in mijn studio. Zonder sampler zou ik geen muziek maken.
Het is het leukste, meest creatieve, uitdagende, flexibele, verrassende apparaat in mijn studio. Ik snap niet hoe iemand zonder kan.

Volledig akkoord !!! Ik snap niet dat er mensen zijn die de dure rot-kaartjes van Roland verkiezen boven een degelijke sampler met CD-Roms.

Origineel geplaatst door David
Ik snap niet dat er mensen zijn die de dure rot-kaartjes van Roland verkiezen boven een degelijke sampler met CD-Roms.

Vooral gemakzucht, denk ik.
Maar waarschijnlijk ook onwetendheid of onkunde...of uh...blootstelling aan Roland-marketing????

Mijn mening is:

Eigenlijk zijn samplers ouwerwets. De computer heeft al heel wat samplers overbodig gemaakt en met al die fancy functies die via een groot scherm te besturen zijn maakt de softsampler gewoon tot de ideale combinatie tussen snelheid en flexibiliteit.
En als je in de knoop komt met aantal stemmen wat je softsampler aan kan kun je er net zo goede een extra systeem bij gebruiken.

Koop anders maar een Akai Sx000 voor weinig en kijk zelf maar eens. :)

Origineel geplaatst door fuse
Eigenlijk zijn samplers ouwerwets. De computer heeft al heel wat samplers overbodig gemaakt

Ben het helemaal met Fuse eens. Mijn A3000 staat ook al een beetje stof te happen... Hoewel, soms is een hardware sampler toch ook wel handig... voor erbij, zal ik maar zeggen ;)

Maar stel je hebt (nog) geen 'vette' PC/Mac en/of je wilt liever hardware. Kom je toch weer bij een ouderwetse semploert :) Zeker gezien de huidige okazie prijzen, het meeste waar voor je euro's!

hmmm ik geloof nog steeds niet in een sampler he ja alleen voor live mischien. geluiden programeren doe ik het liefst met een synth (kan met de muziek die ik maak) en dingen die ik als sample gebruik heb ik me vst tracks voor (beats knippen en plakken etc). ja een fairlight vind ik nog steeds de leukste sampler die ik wel zou willen kopen de rest indtereseerd me dus echt niet he

Ja idd, voor live zou het wel handig zijn. De sampler kan dan geluiden afspelen die je niet in je synth's heb. omgevingsgeluiden of wat dan ook. Heb je de pc niet meer nodig!!

ik gebruik 3 emu e6400's...ik beschouw ze eigenlijk als synths, maar dan met een oneindig aantal wave-forms. waveforms die me altijd weer weten te verassen...(kraakjes, ruis, piepjes etc)

ik moet toegeven dat ik een van die samplers als veredelde drumcomputer gebruik...maar dan wel 1 met MIJN geluiden, en 1 die ik dagelijks van nieuwe geluiden kan voorzien..en die filters he...

Samplers zijn cool! Ik ben er nog niet zo goed in, maar ik gebruik ze vaak om mijn eigen synths te semplen. De mogelijkheden van geluidenontwerpen (want ik had begrepen uit je vraag dat je dat ook tof vind (ik ook :) ) worden zo enorm uitgebreid.
Hard of soft, dat is een andere discussie. Een hardware sampler heeft een moelijker leercurve, en is niet automatisch beter. Een softsampler kan heel goed zijn, maar voor mij beperkt zoiets de creativiteit en ik heb geen dure vette pc.
Kopen dus!

Origineel geplaatst door Cozko
Ben het helemaal met Fuse eens. Mijn A3000 staat ook al een beetje stof te happen... Hoewel, soms is een hardware sampler toch ook wel handig... voor erbij, zal ik maar zeggen ;)

Dat de mensen die een Yamaha A-series hebben gekocht, nu misschien teleurgesteld zijn in hardware samplers, begrijp ik heel goed, want ik me zelf ook ooit laten verleiden door misleidende Yamaha-marketing en fake-optimistische berichtgeving in Future Music magazine. Objectief kan je stellen dat zowat alle features waarmee Yamaha de A-series heeft gepromoot (loop remix, loop divide, filtering, effects), even goed, zoniet sneller en efficiƫnter met software kunnen gemaakt worden. Daarmee wil ik niet zeggen dat de Yamaha een slechte sampler zou zijn.

MAAR vooraleer je op basis van het concept van de Yamaha-sampler een oordeel velt over de zin & onzin van samplers in het algemeen, moet je wel eens bedenken dat de Yamaha Ax00 specifiek ontwikkeld was als een soort groove-sampler of drumsampler, maar zeker niet als een "rompler". Het Yamaha-concept was van meet af aan anders, en dat had zo z'n gevolgen...

Want wat de Yamaha de das heeft omgedaan, is de trage SCSI laad-tijd & het gebrek aan degelijke sound libraries op CD-Rom. En de door Yamaha beloofde compatibiliteit met Akai was een knap staaltje van misleidende marketing, want dit was zo goed als onbruikbaar... Schandalig!! :( :stupid

Bijgevolg ben je zowat gedoemd om met de Yamaha vooral zelf je eigen samples & banken aan te maken, en dat kost flink wat tijd&energie... Als je er voldoende aan hebt om gewoon wat loopjes, drumsamples en effectjes te gebruiken, dan kan je dat net zo goed met software doen.

Sampling bij Akai & Emu is fundamenteel anders dan bij Yamaha. Het concept en de architectuur zijn totaal anders. Akai/Emu maken samplers die volgens mij specifiek gemaakt zijn om libraries in te laden en te editeren. Daarmee wil ik niet zeggen dat je Akai/Emu samplers enkel en alleen als rompler zou gebruiken, integendeel zelfs. Maar het valt wel op dat deze apparaten als rompler veel beter presteren dan zowat alle preset synths & sound modules, zowel wat betreft editering, geheugen-capaciteit, snelheid, flexibiliteit en klankkwaliteit.

Laatst gewijzigd:
Back