waar staat die "D" voor?

cirkelzaag

uw advertentie hier?
vast een domme vraag die ik ergens snel op had kunnen zoeken maarre..
ik kan bij m'n delay 1/4, 1/4T en 1/4D kiezen, 1/4 is gewoon strak in de maat 1,2,3,4 en die T staat voor triolen/tertsen, zoiets he??? maar die D dan?

T staat voor Triolen (en niet Tirolen! 8o) )...
Tertsen heeft iets te maken met akkoorden/melodie, en dus niets met ritme...

Origineel geplaatst door Croaton
dan maar even van ontwetendheid doorvragen:

wat zijn triolen en Dotted precies???

Dit zijn termen die voortkomen uit notenbalken, zeg maar... Etoin legde al uit wat dotted inhoud; anderhalf keer nootlengte. MAW: er staat een punt achter de noot. dus zou de noot een kwart noot zijn (=1 tel in 4/4), dotted is de noot anderhalve tel lang geworden. Zou de noot een halve noot zijn (=2 tellen in 4/4) dan wordt die noot dotted 3 tellen. Enzovoorts...

Triolen kun je dan omschrijven als een kwart noot gedeeld door drie. Ook wel "shuffle"genoemd.

Origineel geplaatst door Flesje
Triolen kun je dan omschrijven als een kwart noot gedeeld door drie. Ook wel "shuffle"genoemd.

Ik weet niet of dat een 'shuffle' is, maar ik zou het omschrijven als: een 3/4 maat in een 4/4 maat proberen te frotten... ff heel plastisch...

Triool = 3 i.pv. 2. Dus 3 achtsten in de tijd van 2, 3 kwarten in de tijd van 2, enzovoorts. Loopt dus iets 'sneller'. Voorbeeldje: een 4/4 met triolen op 120 bpm is 'hetzelfde' als een 12/8 op 180 bpm.

Zo heb je trouwens ook kwartolen (4 ipv 3), kwintolen (5 ipv 4), enzovoorts, maar dat wordt al wat obscuurder.

Origineel geplaatst door Lacertus
Ik weet niet of dat een 'shuffle' is, maar ik zou het omschrijven als: een 3/4 maat in een 4/4 maat proberen te frotten... ff heel plastisch...
ja die term gebruikte ik ook al...kwam/komt veel voor in de hardcore van zo rond de 2000 he? bombebombebombebombe...was ooit op zo'n feestje en dat hakkuh is niet meer zoals vroeger...meer zo'n horlepiep..
@cheimoon; dus d'r zijn ook sex-tolen?...ofnee..wagff..achlaatookmaar

Ja of die term shuffle nou öfficieel" ;) echt klopt weet ik ook niet. Maar als drummer krijg ik die term altijd naar m'n kop gesmeten door gitaristen als ze triolen bedoelen. Vandaar...

shuffle of groove hoeft niet perse met een triool te zijn...

het is zo dat 3 8enoot triolen in een kwart noot passen... Ook is het zo dat veel event grids in veel sequencer programma's toch rare dingen weergeven als het op triolen aan komt...

Origineel geplaatst door Flesje
Ja of die term shuffle nou öfficieel" ;) echt klopt weet ik ook niet. Maar als drummer krijg ik die term altijd naar m'n kop gesmeten door gitaristen als ze triolen bedoelen. Vandaar...
ja of ze zeggen dat je off-beat moet gaan...ook weer zoiets.

Back