komt uit de hiphop natuurlijk waar meer noobs rondlopen dan in de techno scene ( no offense, maar meeste hiphop gasten weten al niet wat synthese nu eigenlijk inhoud ), jumping on the bandwagon is wel van toepassing vaak ( gemiddelde setup bestaat tegenwoordig standaard uit een mpc, triton, motif en een bende emu romplers ). Waarom, omdat iedereen ze heeft, mede daarom dat de mpc zo populair is.
Ik heb 2 mpc2kxls, niet omdat het een vette sampler is, niet omdat het nodig is om hiphop te maken, maar omdat het uiteindelijk toch een praktisch apparaat is met veel onzettende veel toepassingen, zoveel als het perspectief toelaat. Wellicht dat er betere workstations/sequencers zijn onderhand, weinig hebben toch niet de eenvoud en indeling van een mpc, wat al eerder gezegd werd, lekker simpel no nonsense sequencing. De sampler is bagger tov willekeurige sampler, alles beter dan een s2000 engine ( wat ook relatief is aangezien een goede console en 8 out het betere naar boven brengt ). Discussies over welke mpc het beste is vind ik ook bagger, wil je een mpc60 ipv 2000 dan schaf je 2x een 950 aan voor op je huidige mpc, etc, etc, etc.
iig, een noob weet niet wat ie er mee moet en een mpc+pc zal je ook niet het potentieel laten zien wat je er mee kan doen.
Tis overigens ook prima midi recorder, ik sleep hem regelmatig naar de clavinova om wat piano scores op te nemen om daarna op logic uit te werken. Prima voor live/studio in midi-thru mode, 2x I/O kan ik nu tussen logic en alle portable hardware de mpc knallen en werken met beide om een track te maken voor studio of liveset. Voor liveset hoef ik dan enkel de mpc van logic los te koppelen en het ga zo weer het podium op. Prima midi drumpad controller, wat duurdere mpd ( maar hij staat er toch ). En voor live... tja... ik heb meer vertrouwen in een mpc als sequencer dan menig laptop setup ook al bied het meer potentie dmv van alle virtuele mogelijkheden ( meer is minder ).