Vage Roland doosjes die (bijna) niemand kent...

Slolov heeft op z'n werk 'n klein Roland printertje wat wel muziek kan maken geloof ik. Zal eens vragen welke da is.

Roland maakt(e) talloze plotters. Ik heb nog jaren stickers gemaakt op eentje. En drukpersen. De "Roland" in MAN Roland (MAN als in de vrachtwagens) is ook hetzelfde bedrijf. Gewoon andere afdelingen van hetzelfde bedrijf. Dus als we daar mee beginnen is het hek van de dam.

Nokia heeft naast telefonie en vroeger radio's ook bv een afdeling (gehad) die rubber laarzen maakt. :)

Roland maakt(e) talloze plotters. Ik heb nog jaren stickers gemaakt op eentje. En drukpersen. De "Roland" in MAN Roland (MAN als in de vrachtwagens) is ook hetzelfde bedrijf. Gewoon andere afdelingen van hetzelfde bedrijf. Dus als we daar mee beginnen is het hek van de dam.

Nokia heeft naast telefonie en vroeger radio's ook bv een afdeling (gehad) die rubber laarzen maakt. :)

philips heeft wc brillen gemaakt

Ik zeg msq100,.

Sequencer van nix,.. maar wel midi in naar sync out en andersom en een out/thru switch,..
en nog een rijtje dipswitches achterop om alle belangrijke midi info aan of uit te zetten!
Gaat mee op alle livesets als tempo/sync master,.. Don't leave home without it!!!!
msq100.jpg

P1010004.jpg

De MSQ-700! zou geniaal naast een tr909 passen
... maar helaas staat die van mij niet naast een mooie tr909 of juno60. oftewel daardoor voor mij niet echt een toegevoegde waarde en staat daarom nu ook voor 180,- op mp en gebruik ik de mmt8

Laatst gewijzigd:
Misschien wel bekend maar ik had hem nog nooit gezien de RS101 strings

roland09.l.jpg

Das een RS-202. Leuke bak, erg plasticcen italo-achtige strings, goedkope sound in de goeie zin. Heel anders dan bv een solina strings, maar wel muzikaal bruikbaar.

Ja, Roland heeft vroeger ook printers gemaakt. Dat je in de jaren 80 (toen ooit een hele grote gezien in Frankfurt op de Messe) partituren kon uitprinten was heel revolutionair ;-)
Boss PC-2 heb ik ook nog liggen.

Naar mijn weten maken ze nu nog steeds Print 'n Cut plotters toch, die zijn zelfs nog best goed ook.

Dat zeg ik. :)

Das een RS-202. Leuke bak, erg plasticcen italo-achtige strings, goedkope sound in de goeie zin. Heel anders dan bv een solina strings, maar wel muzikaal bruikbaar.

Wel leuk deze ja!!

Synthplus 10 kende ik nog niet

Het was mijn eerste eerste toetsenbord. Hier speelt mijn oudste zoon er op.
roland-synthplus10-800.jpg

En omdat er toen niet zoveel "mooie" geluiden op stonden heb ik er een MT-32 bijgekocht.
Eindelijk Kings Quest I met muziek! Dat was toen geweldig.
Roland_MT-32.jpg

Omdat ik veel muziek bedacht en geen drummer kende heb ik er deze prachtig Yamaha DD10 bijgehaald.
Ik denk dat niet veel van jullie deze kennen.
dd10[1].jpg

Werkt op batterijen en op een adapter. De pads zijn echt aanslaggevoelig.

Hier speelt mijn jongste zoon er op.
yamaha-DD10-800.jpg

Ze zijn dus nog alle drie in mijn bezit. Indertijd heb ik ze met midi aan mijn computer gekoopt. Daar zat natuurlijk een echte Roland midikaart in. Om de vertraging te verhelpen heb ik tussen de apparaten ook een midisplitter gezet. Die heb ik nog steeds. Alleen geen foto.

Mijn sequencer was Voyetra SP1 en later Voyetra Sequencer Plus Gold. Een geweldig en snel pakket dat onder DOS 3.1 draaide. Daar heb ik ontzettend veel plezier van gehad. Dit vond ik er nog van op youtube
Het pakket werkte supersnel. Je kon er ontzettend veel mee. Wat denk je van stukken spiegelen over een verticale as of over een horizontale as (zelf een noot kiezen)? Ik weet nog wel dat ik de registratiekaart naar de US stuurde en er vervolgens een zelfgetikte brief terugkreeg waarin ze me hartelijk bedankten voor de registratie. Helaas hebben ze het pakket nooit voor Windows uitgebracht. De producten van Voyetra die er op volgend konden niet in de schaduw staan van dit product. Ik heb nog met hen geschreven, waarom er geen Windows versie kwam. Ze gaven aan dat ze niet wilden/konden concureren met Cubase. Jammer.

Om eerlijk te zijn gebruik ik ze zelf niet meer. De jongens dus wel.

Laatst gewijzigd:
Heeft Roland yamaha overgenomen?

js30.gif

Dit is dan toch wel mijn meest vage Roland doosje ever. Ach vaag, hij is natuurlijk best makkelijk te bedienen, maar je hebt er geen */%# aan. Een ontzettend mislukt Roland ding (imho). De scsi aansluiting is het enige (voormalig) professionele eraan. Leuk om voor 2 tientjes te kopen, maar het geval is nog verrekte groot ook.

Voor wie niet weet wat het is: bedoeld als dj-sampler, destijds concurrent van de Akai Remix. De JS30 heeft scsi, maar geen diskdrive. Verder alleen mono sampling en weinig edit mogelijkheden. Een casio sk1 is leuker, da's de enige sampler die ik nog heb (de Yamaha TX16W, Akai S01, JS30 en Korg ESX hebben alle het veld al geruimd). De S01 was nog de mooiste van dat rijtje m.i.

Back