Hoe bescherm ik mijn werken?

Toon

Ursa Major
Ik heb altijd gedacht dat SABAM hier in Belgie ervoor zorgde dat mijn muziek beschermd was tegen enige vorm van diefstal/plagiaat. Na telefonisch contakt met SABAM blijkt nu dat zij er dus enkel voor zorgen dat ik m'n geld krijg wanneer ik iets via een label officieel uitbreng.

De persoon vertelde me er ook bij dat een aangetekend opsturen per postpakket bv. een vorm van officiële bescherming kan zijn. Is dit dan de enige betaalbare manier in België om m'n werken te beschermen?

Ach, ben je zo bekend? Zullen er echt mensen jou nummers stiekem op 1 of ander vaag label uit willen brengen?
Kijk je kan lid zijn van allerlij instanties, maar als ik jou nummers rip en deze in japan op white label uitbreng, kan je toch niks beginnen.

Je moet je er gewoon niet al te druk over maken.

Origineel geplaatst door sander
Ach, ben je zo bekend? Zullen er echt mensen jou nummers stiekem op 1 of ander vaag label uit willen brengen?

Je hebt mijn nieuwe hits nog niet gehoord zeker :D

Nee, echt ik geloof niet zo in eerlijkheid en aangezien mijn nieuwere nummers commercieler zijn als voordien heb ik ze toch liever via iets "officieel" beschermd.

Re: Hoe bescherm ik mijn werken?

Origineel geplaatst door Toon
Ik heb altijd gedacht dat SABAM hier in Belgie ervoor zorgde dat mijn muziek beschermd was tegen enige vorm van diefstal/plagiaat.
Dan zou je veronderstellen dat iemand (of een legertje mensen dan...) elk nieuw liedje gaat beluisteren en vergelijken met alle tot dan toe bekende songs, om na te gaan of er geen plagiaat gebeurd is.
Is nogal utopisch vrees ik...
Je moet het zo zien: als iemand plagiaat pleegt op een song van jou, en er veel geld mee aan het verdienen is, moet het wel een bekend nummer geworden zijn waardoor jij het ook wel zal gaan horen. Op dat moment kan je in actie treden via het gerecht. Het zuigt, ik weet het, maar zo is het.

De persoon vertelde me er ook bij dat een aangetekend opsturen per postpakket bv. een vorm van officiële bescherming kan zijn. Is dit dan de enige betaalbare manier in België om m'n werken te beschermen?
Ik veronderstel dat je bedoelt: aangetekend naar jezelf opsturen.
Dat is ook een fabeltje. Het is echt niet zo moeilijk om een lege enveloppe naar jezelf op te sturen en er dan achteraf in te steken wat je denkt nodig te hebben... en dan pas toe te kleven.

Ik denk dat als je ooit moet bewijzen dat een nummer echt van jou is, je met de orginele samples, midi files, etc meer kan bewijzen of niet?

Kijk ik kan natuurlijk een nummer van iemand anders ook verzegeld naar me zelf sturen. :eureka:

Re: Re: Hoe bescherm ik mijn werken?

Re: Re: Hoe bescherm ik mijn werken?

Origineel geplaatst door hermax

Je moet het zo zien: als iemand plagiaat pleegt op een song van jou, en er veel geld mee aan het verdienen is, moet het wel een bekend nummer geworden zijn waardoor jij het ook wel zal gaan horen. Op dat moment kan je in actie treden via het gerecht. Het zuigt, ik weet het, maar zo is het.

Ja maar hoe bewijs je dan dat het nummer van jouw is?

Ik veronderstel dat je bedoelt: aangetekend naar jezelf opsturen.
Dat is ook een fabeltje. Het is echt niet zo moeilijk om een lege enveloppe naar jezelf op te sturen en er dan achteraf in te steken wat je denkt nodig te hebben... en dan pas toe te kleven.

Ja idd maar het kan je toch iets meer rechtzekerheid geven op de één of ander manier denk ik dan.

Volgens mij word er in de eventuele rechtzaak betreffende plagiaat gekeken naar de tijdslijn van het muziekstuk...

...ergens online zwerft een verslag over een rechtzaak tussen twee klassieke componisten over het gebruik van een stuk stilte in hun werk, hierin word alles duidelijker uitgelegd. Alleen een beetje K-U-T dat het soms niet lukt dingen terug te vinden.

Volgens mij is het opsturen van je eigen muziekstukken (aangetekend) handig als je in een rechtzaak zit met die smeige boef die je werk heeft gejat en je tegenover de kantonrechter hard kunt maken dat jij het eerder hebt geschreven.. allemaal wel heeeel erg ver gezocht, hoor.

KvK nummer is ok als je geld wilt verdienen met je nummers, als je ooit mensen tegenkomt met dezelfde naam sta je op die manier iets sterker. We hebben van onze band een stichting gemaakt, erg handig en machtig!

Maar plagiaat, aaay aaayaaayaaa, minder films kijken! ;)

Re: Re: Re: Hoe bescherm ik mijn werken?

Re: Re: Re: Hoe bescherm ik mijn werken?

Origineel geplaatst door Toon
Ja maar hoe bewijs je dan dat het nummer van jouw is?

Er zijn 2 mogelijkheden.
1. Als je je compositie bij Sabam aangeeft, doe je er een partituur bij. Is tegenwoordig niet (meer) verplicht en ik begrijp dat eerlijk gezegd ook niet goed. Ik geef al 15 jaar liedjes aan, en blijf dat dus doen met partituren.
2. Van het moment dat je muziek wil gaan uitbrengen (of je het nu zelf doet of via een uitgever) moet je aan Sabam een reproductierecht aanvraag indienen. Als dat gebeurd is KAN Sabam je een gratis exemplaar vragen, maar je moet daar niet op wachten. Stuur hen gewoon die CD op.

Nogmaals, die aangetekende brief naar jezelf geeft a b s o l u u t g e e n e n k e l e rechtszekerheid.

Re: Re: Re: Re: Hoe bescherm ik mijn werken?

Re: Re: Re: Re: Hoe bescherm ik mijn werken?

Origineel geplaatst door hermax
Er zijn 2 mogelijkheden.
1. Als je je compositie bij Sabam aangeeft, doe je er een partituur bij. Is tegenwoordig niet (meer) verplicht en ik begrijp dat eerlijk gezegd ook niet goed. Ik geef al 15 jaar liedjes aan, en blijf dat dus doen met partituren.

Ik geloof dat die persoon van Sabam zei dat op partituren vroeger een tijdsstempel werd gezet maar dat ze dat nu ook niet meer doen. Vandaar dat vroeger partituren indienen een vorm van bescherming was maar nu dus ook niet meer.

Ik zou me er niet zo heel er druk over maken. Ten eerste moet je eigen werk wel erg goed zijn om het te jatten en ook nog eens origineel. Vaak valt er dan al niet zoveel te jatten.
Als het dan toch gejat wordt en het wordt succesvol dan merk je het wel. Op dat moment kan je in de openbaarheid treden en zeggen dat het jatwerk is. De meeste artiesten die beschuldigd worden van jatwerk die houden het meestal niet zo heel erg lang vol.

Maar om eerlijk te zijn, te bekende envelop naar jezelf opsturen zal niet voldoende bewijs zijn. Maar als je dat doet en je laat het ook nog ergens registreren dan kan je het erg aannemelijk maken dat het jouw werk is en zullen mensen zich wel twee keer bedenken voordat ze zich op glad ijs begeven.

Ik geloof om het officieel te maken je naar de notaris moet gaan om een akte of iets dergelijks op te maken. Volgens mij is dit een keer ergens genoemd hier op het forum dus daar zou je even een kleine zoektocht naar moeten starten.

Je bent eigenlijk beschermd door de wet (en niet door SABAM zoals je zelf al hebt gemerkt). SABAM heb je eigenlijk enkel nodig om bij een duplicatiefirma een aantal exemplaren te laten dupliceren (velen doen dat niet zonder toestemming van SABAM). Als je ooit bekend zal zijn, dan zullen zij ook zorgen voor het doorstorten van inningen.

Het eigendomsrecht van een compositie zit daar nergens tussen, dit zit ergens in de Belgische wetgeving.

Hoe je nu kan bewijzen of iets van jou is of niet is inderdaad redelijk moeilijk. Het enige wat ik zou kunnen bedenken: laat diegene die beweert dat het stuk van hem is, het eens identiek proberen reproduceren (tot in het kleinste detail). Als men de synths niet meer zou hebben, laat hem dan maar eens opsommen met welke synth welk geluid gemaakt is (is lang niet altijd gemakkelijk te horen). Als je zelf nog alle materiaal hebt, kan je alles terug opladen en het opnieuw laten horen.

't Is verre van waterdicht, maar zo is het nu eenmaal. Persoonlijk lig ik er niet zo van wakker omdat m'n muziek belange na niet hitgevoelig is, maar ik kan me inbeelden dat het voor anderen wel belangrijk is.

Om nog even een voorbeeld aan te halen hoe moeilijk het wel is: een jaar geleden had je Dragosta Din Tei in de hitparade staan; één maal met Haiducci en één maal met Ozone. Beiden beweerden de nummers uitgevonden te hebben ... en toch heeft geen van beiden hun nummer moeten intrekken ... en van wie is dat nummer nu eigenlijk ... ik weet het niet :confused:

Succes :doei:

Het zou wel handig kunnen zijn om te bewijzen dat een nummer van jou is, niet alleen om te voorkomen dat je geld misloopt omdat iemand ermee vandoor gaat en er aan verdient, maar ook om geen geld kwijt te raken op het moment dat je zelf lekker aan een nummer verdient, maar een smerige boef(TM) klaagt jou aan wegens plagiaat. :(

Al zou je alles platregistreren, als er over een poosje iemand komt met jouw melodie of wat dan ook, en die verandert daar net even 2 nootjes aan is het ineens niet meer jouw melodie en kun je ze niks maken..

Maar geloof idd dat je een envelop met cd of partituur bij een notaris kan laten verzegelen etc, op datum.. Kun je in ieder geval bewijzen dat op die datum, jij dat stuk al gemaakt hebt..

Heb ook altijd geloofd in dat cd-naar-jezelf-opsturen, stond zelfs een keer in Thunder Magazine als producer-tip, maar het is dus gewoon niet waar...

Origineel geplaatst door Ethereal
Heb ook altijd geloofd in dat cd-naar-jezelf-opsturen, stond zelfs een keer in Thunder Magazine als producer-tip, maar het is dus gewoon niet waar...

Hoezo dan niet? De poststempel is toch gewoon rechtsgeldig? :confused:

Hoezo dan niet? De poststempel is toch gewoon rechtsgeldig? :confused:

Zoals hierboven al gezegd wordt: je kunt een lege, open enveloppe naar jezelf sturen (dan staat er een poststempel op) en die pas veel later vullen en dichtplakken...

Origineel geplaatst door etaoin
Zoals hierboven al gezegd wordt: je kunt een lege, open enveloppe naar jezelf sturen (dan staat er een poststempel op) en die pas veel later vullen en dichtplakken...

Ik heb een envelope deels met plakband dichtgeplakt. Over een deel van die tape zitten de postzegels met daarop 3 stempels met een datum op. Om dan te gaan beweren dat ik een lege envelope naar mezelf zou hebben gestuurd wordt het al heel lastig.

Bij het uploaden van mp3's naar m'n site zie ik ook altijd een datum verschijnen, zou die datum als enige vorm van tijdsstempel kunnen fungeren? Of bv. een kort stukje hier op het synthforum uploaden?

Je meld je nummer toch aan bij de SABAM dan krijg je een schriftelijke bevestiging dat
dit nummer staat geregistreerd met een datum en val je op dat moment onder auteursrecht.
Bewaar zo veel mogelijk materieel van demo's masters en ideeën in een archief.
Met je partituren naar de belastingdienst en een dagstempel halen etc...

Verder staat op internet veel informatie over plagiaat /Auteursrecht en Eigendomsrecht..

Bij die envelope gaat het om een verzegeld exemplaar. Maar dan toch kan je daar toch muziek van iemand anders in stoppen. Bijv wat onuitgebrachte nummers die je gedownload heb.

Laatst gewijzigd:
niet rechtstreeks verwant met deze thread... maar wel erg interessant en ontopic:

http://www.superswell.com/samplelaw/horror.html

I remember seeing the video for The Verve's "Bittersweet Symphony" a few years ago. The video featured skully singer, Richard Ashcroft, walking down the street, defiantly, brashly bumping into everyone, knocking passes-by around like a battering ram. A moment later, I heard the same song in a Nike sneaker commercial.

Back