Als producent werken voor een Label(Hoe gaat dat nou precies?)

Hoodbeats

Stamgast
Hallo

ik heb wat research gedaan op 't Forum en ben al veel te weten gekomen maar toch zit ik nog met een paar vragen.
Eigenlijk over het algemeen vroeg ik me af hoe het nou precies allemaal in z'n werking gaat bij de grotere labels. gewoon uit nieuwsgierigheid.

Je stuurt (als componist/producent) je muziek op en er is interesse, en dan? ze kunnen dan de track of jou zelf tekenen, wanneer doen ze welke?
ik begrijp dat je ook via buma betaald krijg voor plays,maar krijg je dan ook een salaris? of ben je zo goed als je laatste productie? Kopen ze die producties dan ook Exclusief van je af?

zijn er doelstellingen? dus dat je bijvoorbeeld een aantal composities per maand moet opsturen.
En wat moet je nog meer allemaal doen? Wat kan ik verwachten als ik bij een label teken?

Zijn ze nieuwsgierig naar je cv? speelt je verleden een rol? bijvoorbeeld je opleiding of werkverleden?

En als ik ideeën in mn hoofd heb, zoals bijvoorbeeld een samenwerking met een artiest,regelt het label dat dan?
De eindmix en master, word dat door het label gedaan of mag ik daar dan ook nog mn invloeden in uitbrengen, bijvoorbeeld in een betere studio die hun dan regelen voor mij waar ik dan m'n gang kan gaan.

Alvast bedankt

Ik denk dat je twee zaken even uit mekaar moet zien:

1. de grotere labels brengen over het algemeen jou muziek uit. Soms willen ze dat onder een andere naam doen, dan kopen ze vaak je productie af. Buma stemra ontvang je dan gewoon. Maar in de meeste gevallen zijn ze op zoek naar een zogenaamde 360 graden overeenkomst. Dan willen ze dus zowel je plaat uitbrengen, als je management doen, als je boekingen doen. Vaak willen ze dan ook nog je publishing doen. (zie 2)

2. Publishers. Een Publisher is een muziekuitgever. Die brengen zelf geen platen uit, maar zoeken voor de mensen bij hun in de publishing de beste deals. Jij produceert dus een track, en een grote artiest komt daarmee uit. Je inkomsten zijn dan een afkoop, en de auteursrechten. Een fantastisch voorbeeld hiervan is Scream and Shout van Britney Speakers. Toon en Jeff martens (twee belgen), hebben dat samen geschreven, en via hun Publisher is die demo bij Wil.i.am en Britney terecht gekomen. Als Buma Stemra je zelf voorschotten wilt gaan betalen, zit je ECHT goed zeg maar... ;)

Als een label je track uitbrengt, ontvang je royalties en auteursrechten. Soms ga je ook boekingen doen. Dat zijn je inkomsten. Heb je een bescheiden hitje? Dan verdien je veel geld. Zo niet (98% van de andere gevallen), geef dan je dayjob niet op.

Het begint gewoon met het perfecte liedje. Niet meer, en niet minder. Soms gaat je track bij grotere labels nog naar een ghost producer die je mix en track afmaakt.

Kortom: het ligt helemaal aan welke partij je zaken mee gaat doen. Partijen als Sony, Universal, etc hebben vaak hele strakke regels, en eindeloze contracten.

oke! al een hoop duidelijkheid!

Maar wat kan ik dan verstaan als componist onder boekingen? of gaf je een voorbeeld voor een artiest?
En wat bedoelde je precies met Voorschotten? dat er zo veel werd verdiend? En wanneer keren ze eigenlijk uit? maandelijks gewoon? of?

ik ben eigenlijk alleen maar aan het produceren. dag in dag uit aan het ontwikkelen en vooral veel plezier hebben en ik heb nu een aantal beats waarvan ik echt denk dat het met bijpassende artiesten wel eens wat groots kan worden.

ik ben nog geen lid van buma, evenals kvk,zijn dit zaken die ik van ten voren moet regelen? of kan dit ook na dat ik wat demo's rond heb gestuurd en wellicht word uitgenodigd door een label?

oke! al een hoop duidelijkheid!

Maar wat kan ik dan verstaan als componist onder boekingen? of gaf je een voorbeeld voor een artiest?
En wat bedoelde je precies met Voorschotten? dat er zo veel werd verdiend? En wanneer keren ze eigenlijk uit? maandelijks gewoon? of?

ik ben eigenlijk alleen maar aan het produceren. dag in dag uit aan het ontwikkelen en vooral veel plezier hebben en ik heb nu een aantal beats waarvan ik echt denk dat het met bijpassende artiesten wel eens wat groots kan worden.

ik ben nog geen lid van buma, evenals kvk,zijn dit zaken die ik van ten voren moet regelen? of kan dit ook na dat ik wat demo's rond heb gestuurd en wellicht word uitgenodigd door een label?

Puur een componist heeft niets met boekingen te maken. Je werkt dan achter de schermen. Als componist/producer die achter de schermen werkt, krijg je misschien betaald per productie, en je auteursrechten. Buma Stemra keert geloof ik pas boven de 60.000 euro auteursrechten met voorschotten uit. Dit precieze bedrag weet ik niet. Ze doen dat omdat het anders om te veel geld tegelijk gaat. De kans dat je dit overkomt is kleiner dan dat je op straat overreden word.

Als je aan het produceren bent, en je hebt complete producten, kun je deze ook bij artiesten pitchen. Die kunnen er dan mee naar hun label. Met alleen een dikke beat kom je nergens. Het moet wel een totaalplaatje zijn, dus een hele track.

Het is nooit verkeerd om al lid te worden van Buma Stemra. Je kunt dat ook doen nadat je een deal ergens hebt. Als je nog geen lid bent van BS kun je namelijk je auteurswerk ook nog in zijn geheel aan iemand verkopen (niet aan te raden, maar het kan), ben je lid van BS, dan ben je verplicht werken bij hun aan te melden.

Geen idee waar je precies mee bezig bent, maar houd in de gaten dat wat je wil gaan doen, de droom van velen is. Slechts erg weinig mensen kunnen daar uberhaupt een boterham mee verdienen. Mijn advies: Blijf t lekker als hobby doen en doe je best. niet geschoten is altijd mis.

Oke dat is duidelijk dankjewel!

Waar ik mee bezig ben is dus beats maken,alleen er mist gewoon een zanger/zangeres.
Ik heb het totaal plaatje in mn hoofd zitten en weet eigenlijk precies wat en hoe ik een bepaalde artiest op een bepaalde beat wil horen.

Maar als ik het dus goed begrijp zeg je dat het geen zin heeft mijn producties/beats op te sturen?
Want wat ik begreep van je is dat de afdeling publishing van het label,de producties dan aan de artiesten onder hun verspreid/matched. Als je dan hitje hebt liggen waar ze potentie in zien,heeft het dus wellicht nut?

Want artiesten zijn toch altijd wel opzoek naar beats? En ik weet dat ze daar natuurlijk hun eigen producers en componisten voor hebben maar als je echt wat goede beats in handen hebt en ze vinden het wat kan dit toch uitkomst bieden?

En nog even voor de duidelijkheid; kan ik nu wel of niet getekend worden bij een label als componist/producer?
Zoja, hoe ga ik dan te werk? Krijg ik opdrachten voor bepaalde soorten beats die er gemaakt moeten worden waar bepaalde artiesten naar opzoek zijn of moet je per maand bijv. een bepaald aantal beats/producties opsturen?
En wie betaald de productie en auteursrecht dan? het label koopt de productie af en Buma keert de plays uit toch?

sorry voor de vele vragen,ben er erg geïnteresseerd naar en wil me er gewoon zo goed mogelijk in thuis vinden

Alvast bedankt weer

Iemand nog ?

Koop het boek: "De muzikantengids" en ga jezelf inlezen over dit soort materiaal, want als ik lees hoe je alles beschrijft heb je echt een totaal verkeerd beeld van hoe dit allemaal in zijn werking gaat. Niet vervelend bedoeld, maar het is teveel om hier uit te leggen en in het boek staat het allemaal haarfijn uitgelegd.

Waar ik mee bezig ben is dus beats maken,alleen er mist gewoon een zanger/zangeres.
Ik heb het totaal plaatje in mn hoofd zitten en weet eigenlijk precies wat en hoe ik een bepaalde artiest op een bepaalde beat wil horen.

Maar als ik het dus goed begrijp zeg je dat het geen zin heeft mijn producties/beats op te sturen?
Want wat ik begreep van je is dat de afdeling publishing van het label,de producties dan aan de artiesten onder hun verspreid/matched. Als je dan hitje hebt liggen waar ze potentie in zien,heeft het dus wellicht nut?

Want artiesten zijn toch altijd wel opzoek naar beats? En ik weet dat ze daar natuurlijk hun eigen producers en componisten voor hebben maar als je echt wat goede beats in handen hebt en ze vinden het wat kan dit toch uitkomst bieden?

En nog even voor de duidelijkheid; kan ik nu wel of niet getekend worden bij een label als componist/producer?
Zoja, hoe ga ik dan te werk? Krijg ik opdrachten voor bepaalde soorten beats die er gemaakt moeten worden waar bepaalde artiesten naar opzoek zijn of moet je per maand bijv. een bepaald aantal beats/producties opsturen?
En wie betaald de productie en auteursrecht dan? het label koopt de productie af en Buma keert de plays uit toch?

sorry voor de vele vragen,ben er erg geïnteresseerd naar en wil me er gewoon zo goed mogelijk in thuis vinden

Alvast bedankt weer

Het kan wel degelijk nut hebben om je producties op te sturen. Alleen een product dat niet af is, moet zo verschrikkelijk goed tot de verbeelding spreken, dat het veel minder kans maakt dan een totale track.

Ja je kunt ook als producer getekend worden bij een label. Dat heb ik ook al diverse keren gehad. Maar dat waren altijd dingen waar toch nooit boekingen uit ozuden komen.

Je krijgt geen opdrachten van labels over het algemeen. De artiesten zelf hebben namelijk vrijwel altijd zelf een studio. Dus soms maak je kans dat ze een productie van je na willen maken maar die kans is erg klein.

Ja, als je mazzel hebt, koopt een label je productie af. Vaker nog moet je het doen met alleen de auteursrechten of een gedeelte daarvan. Maar: bij een grote hit maakt dat niet uit.

Gisteren op de dancefair kwam ik een stand tegen die wel interessant voor je kan zijn. Een platform waar producers hun tracks of beats kwijt kunnen, en dj's deze kunnen kopen voor een bepaald bedrag. De auteursrechten blijven altijd van jou, en een dj kan jou track dan gaan gebruiken voor een track.

Helaas weet ik niet meer hoe het heet, maar het zou voor jou het ideale platform zijn. Ik geloof dat je 125 euro krijgt als je track verkocht word, en de auteursrechten... Ze doen datzelfde ook met alleen vocals.

Misschien kun je op de site van de dancefair informatie over ze vinden...

Alvast bedankt weer

Is natuurlijk goed om meteen groots te dromen, maar in de praktijk lukt dat echt heel weinig. Zorg eerst dat je naam maakt en zorg voor ervaring door zelf zangers/zangeressen te zoeken.

Als je al kwalitatief werk hebt uitgebracht dan heeft een label ook referenties.

Tegenwoordig gaat het bijna vaker om het aantal volgers dat je hebt om ook maar enigszins in the picture van een label te komen.

Back