Yamaha CS50

Origineel geplaatst door Danny
Als je een CS80 hebt niet, nee ;)

ik heb ook nog steeds geen spijt van mijn CS60 die ik ook nog steeds gebruik. en hoewel ik de cs50 niet ken kan ik me voorstellen dat het een iets dunnere CS60 zal zijn zonder ribbon controller en dan heb je nog steeds een geweldig apparaat.

Toen ik nog geen CS80 had was ik was ik dolgelukkig met de CS60 (en nog steeds eigenlijk) maar vanaf het moment dat ik bij Marcel D voor het eerst een CS80 zag ben ik pas echt een junky geworden en er moest en zou ooit zo'n ding komen. uiteindelijk tipte Marcel mij dat er 1 in Nieuw Zeeland te koop stond. Geloof het of niet, maar ik heb 'm op de boot laten zetten en na een half jaar onzekerheid kwam uiteindelijk een Engelse vrachtwagenchauffeur met een grote koffer van 105 kg. aan mijn deur...of ik even wilde tekenen (en ook even een handje mee kon helpen sjouwen :dubbel:

maar wat ik maar wil zeggen is dat die CS ziekte best wel aanstekelijk is, dus ook voor zo'n cs50 lijkt me.

Origineel geplaatst door mono-poly
een cs60 is gelijk aan een cs50 qua dikte
mits je ook het zelfde aantal polyfonie gebruiik/

Dus als ik het goed begrijp is een CS60 niks en een CS80 dus 2x niks...
Aha, nu snap ik het... ;)

:P

Ik zou dan wel toch op zoek naar een cs80.. wat een achterlijk bruut ding.. mijn sociale leven zou dan wel over zijn denk ik..:halleluja

Origineel geplaatst door P-Five
Dus als ik het goed begrijp is een CS60 niks en een CS80 dus 2x niks...
Aha, nu snap ik het... ;)

:dubbel:

De allereerste synth waar ik in 1981 iets over zag was de CS80. Ik kende toen nog niks van die 'orgels', maar ik vond het gewoon zo mooi omdat er zoveel knopjes op zaten. Toen ik dan ook nog vernam dat alle mooie 'trompetten' van Vangelis daar uitkwamen, droomde ik daarvan.

In 1991 of 92 heb ik dan de kans gehad om een 2dehands CS80 te kopen voor 20.000 BEF (500 EUR) maar het ding klonk langs geen kanten. Vermits ik toen met niemand uit de synth/electronica business kende heb ik hem maar laten staan. Het feit dat ik er ook nog es geen plaats voor had speelde ook mee.

Ik heb daar altijd al wel een beetje spijt van gehad, ook al heb ik voldoende aan m'n andere Yamaha's.

Maar toch ... chapeau voor Yamaha om in de jaren 70 in staat te zijn om zo'n niks- en 2xniksbakken te ontwerpen en bouwen :halleluja: ;)

:doei:

De polyfone CS'en 50, 60 en 80 delen dezelfde voiceboards.

CS-50 is 4 stemmig met single voiceboards.
CS-60 is 8 stemmig met single voiceboards. (cs-60 klinkt dus exact hetzelfde als cs-50).
CS-80 is 8 stemmig met dual voiceboards (daarom klinkt deze vetter).

CS-60 en 80 hebben naast meer octaven daarbij nog een ribbon controller; erg fijn.
CS-50 heeft alleen maar zo'n draaiknopje als pitchbender; tja.

CS-50 en 60 hebben monofone aftertouch, CS-80 heeft polyfone aftertouch.
CS-80 heeft van die 'geheugens' onder een klepje (mini voice instellingen).
Maar de ringmod, die hebben ze allemaal hetzelfde.

CS-70m schijnt grotendeels dezelfde voiceboards te hebben, maar is digitaal aangestuurd (de frontpanel wordt digitaal gescand in ontzettend lage resolutie; vandaar stepping) en is minder expressief (geen aftertouch, dacht ik).

Ik heb zelf 'n CS-50 en vind 'm echt ge-weld-ig klinken. Niet de meest flexibele synth kwa klanken, maar wel enorm veel karakter en ontzettend expressief. Het schijnt dat de CS-50 het lekkerst speelt, omdat deze de kortste toetsen heeft waardoor de aftertouch makkelijker is te doseren. Maar een 60 of 80 blijft op de verlanglijst staan; echter, vind er maar es één die niet onzettend duur (RL music) of compleet rot is.

Het zijn trouwens wel ontzettend onbetrouwbare bakken; geen ingebouwde stemprocedure, dus moet je met enige regelmaat onder de motorkap om de individuele voiceboards bij te stellen.
En die ontstemmen dus bij regen, droogte, warmte en koude. En als het onweert in China. ;)

Origineel geplaatst door Hanz
CS-80 heeft van die 'geheugens' onder een klepje (mini voice instellingen)

de CS60 heeft dat ook, maar dan met 1 geheugen.

de cs80 heeft overigens ook nog initial pitch bend, chorus en delay (voor wat t waard is) en nog iets uitgebreider ite programmeren ntitial en aftertouch mogelijkheden dan de cs60/50.

Het schijnt dat de CS-50 het lekkerst speelt, omdat deze de kortste toetsen heeft waardoor de aftertouch makkelijker is te doseren.

en dat is misschien wel HET wapenfeit van deze serie synths: aftertouch als geen ander!

Het zijn trouwens wel ontzettend onbetrouwbare bakken; geen ingebouwde stemprocedure, dus moet je met enige regelmaat onder de motorkap om de individuele voiceboards bij te stellen.

Maar goed, als je eenmaal een beetje hebt leren stemmen dan ben je wat relaxter met die dingen en valt het allemaal wel mee...(even afkloppen trouwens). Maar goed, het feit dat de mijne nu in redelijke staat verkeerd en dat een a-technisch persoon als ik kan stemmen heb ik aan een reeds eerder genoemde persoon in deze draad te danken. De trip uit NZ had uiteindelijk toch zijn tol ge-eist. Het stemmen is tegenwoordig een eitje. leuk is anders maar de beloning is groot. met de cs60 heb ik echter nog nooit een wezenlijk probleem gehad (nog maar een keer afkloppen dan)

Origineel geplaatst door Hanz
CS-80 is 8 stemmig met dual voiceboards (daarom klinkt deze vetter).

De CS80 heeft ook single voiceboards. Alleen zijn dat er 16 in plaats van 8 in de CS60.
De CS80 biedt eigenlijk plaats aan twee CS60 synths waarvan je de patches moet koppelen.
Net als bij de JX10 (heeft twee JX8p's aan boord)... Alleen is de CS80 niet 16 stemmig te maken ;-)

Al het analoge spul is in meerdere mate onbetrouwbaar. Ik het twee weken geleden mijn Minimoog van stal gehaald en deze moest ik compleet opnieuw inregelen. Ik heb mijn eigen CS60 (die het overigens niet doet - defecte CV/Gate schakelchips) aan een grondig onderzoek onderworpen en hij is redelijk eenvoudig te stemmen (vermits de rest van het ding het doet). De meeste afstellingen zijn met een multimeter uit te voeren en bovendien helpt het als je een servicemanual te pakken kunt krijgen. Hierin staan alle callibratieprocedures beschreven.

Origineel geplaatst door P-Five
De CS80 heeft ook single voiceboards. Alleen zijn dat er 16 in plaats van 8 in de CS60.
De CS80 biedt eigenlijk plaats aan twee CS60 synths waarvan je de patches moet koppelen.
Net als bij de JX10 (heeft twee JX8p's aan boord)... Alleen is de CS80 niet 16 stemmig te maken ;-)

Dat is wat ik bedoelde: een stem (één toetsaanslag, om verwarring te voorkomen) activeert in principe 2 voiceboards.
Je hebt dan ook voor iedere voiceboard een eigen 'controlepaneel' met filter/resonance/envelope etc.
En dan nog wat extra controls om als bespeler tussen deze voiceboards te kunnen "faden".

Back