volgorde van liedje maken???

Volgorde van liedje maken

Volgorde van liedje maken

Leuke thread! We kunnen op dit forum wel altijd blijven neuzelen over latency,bits en bytes,synchronisatie...analoog vs.digitaal, maar het gaat er uiteindelijk nog atijd om wat we met onze app. gaan doen en dat is musiceren!

Opvallend vindt ik, dat werkelijk alle methodes die hier gegeven worden ik ondertussen wel toegepast heb en nog steeds(verschillend) toe pas!
Persoonlijk is altijd mijn streven om eerst met een "pakkend"geluid een "pakkend"melodietje te maken en daaromheen het nummer te maken. Nogmaals, dit is mijn streven...uiteindelijk pas ik dus een van de in deze thread vermelde manieren toe!

Voor mij is het ook moeilijk omdat ik me nooit met eenzelfde stijl bezig hou..
Je kan je voorstellen dat je bij:
ambient : eerst beginnen met een appart geluid/soundscape maken
drum&b. : ,, ,, ,, ,, een groovende drum-track maken
acid/tech: ,, ,, ,, ,, een pakkende base-line
trance : ,, ,, ,, ,, een pakkende melodie line
enz. enz.

Uiteindelijk is er gelukkig één gegeven waar we niet omheen kunnen en dat is inspiratie!
Het gaat er dus om dat we zoveel mogelijk van onze inspiratie uit de speakers moeten laten knallen, maakt niet uit op welke manier deze tot stand is gekomen!

Ik wens bij deze een ieder en mijzelf nog een hoop componeer-geploeter en vooral plezier!!

ik gaat in de huiskamer aan de vleugel zitten en teken alle noten uit op papier.intro verse1 coupletje.. je kent het wel.
dan vervolgens alles op een 24 sporen recorder opnemen met de 8 koppige band , dan uit mixen op de ssl tafel.
naar abbey roads studio om de master te maken dan naar virgin records.
om de plaat te gaan verkopen.

vervolgens slaat de plaat niet aan...en mijn huis verkopen..

allemaal onzin hoor haha

toch wel makkelijk zo,n powerbookie tegenwoordig.

Op mn fiets (daar heb ik altijd de beste ideeen) melodietjes, zanglijnen en ritmes inzingen. Thuis uitwerken met mn gitaar, ableton en reason. Of in de oefenruimte uitwerken met mn band.

Origineel geplaatst door fenderbender
Op mn fiets (daar heb ik altijd de beste ideeen) melodietjes, zanglijnen en ritmes inzingen. Thuis uitwerken met mn gitaar, ableton en reason. Of in de oefenruimte uitwerken met mn band.

Wel twee handen aan het stuur as je aan het fietsen bent he! :smeris:

Laatst gewijzigd:
tuurlijk niet....... handsfree fietsen :biertje:

nee ik zet niets op papier meestal heb ik een bepaald geluid of idee in me hoofd en probeer dat na te maken. Soms ook niet, dan laat ik me gewoon leiden door wat ik op dat moment maak.

Ik zet een beatje op en ga dan meestal als eerste opzoek naar een bassline. Of soms start ik met een akoordje
en vervolgens de basslijn, strings en wat opvul geluidjes.

ik probeer een bepaalde rust in de structuur te houden...soms juist door meteen de drums er in te gooien...ff goed laten horen als de drum zich daar toe leent...je hebt als luisteraar altijd bepaalde punten waar je verandering in de muziek verwacht...daar probeer ik mee te spelen...

Back