volgorde van liedje maken???

djmachiel

Stamgast
Mischien een rare vraag hoor maar ik stel hem toch.

Wanneer ik een cool liedje hoor (v.n. Hardcore :duivels: ), dan pak ik pen en papier en scherts een schema van de opbouw van dat lied.

Nu vraag ik me af? Heb ik net als de rest van de wereld deze tik of ben ik de enige :geslaagd: ?

Zet iemand Uberhaupt iets op papier?

Groeten!

Ik doe het zelf ook niet, maar ik vind het wel goed dat je het doet. Het betekent dat je interesse hebt in hoe muziek in elkaar zit en dat is alleen maar goed. Ik kan je aanraden om te kijken naar hoe goede nummers kwa arrangement in elkaar zitten, ik weet zeker dat het je eigen muziek ten goeden komt

Heb ik ook gedaan Michael en dat is een heel goede manier om nummers te analyseren.
Je kunt er een hoop van leren en er je voordeel ermee doen.

Ik schreef voor elke vier maten een rechthoekig blokje en deelde ze dan in in intro, couplet,
refrein, bridge en ook de tussen hupjes of wanneer de boel aanzwelde gaf ik d.m.v. lijnen
op m'n schemaatje aan.

Geen tik van je maar een goed initiatief om te leren!

gr. Tom

Ik zet nooit wat op papier, als ik muziek ga maken dan bouw ik me track op zoals ik dat zelf relaxed vind.:)

heb vaak geprobeerd een bepaalde methode te vinden, maar is me nooit echt gelukt eigenlijk...meestal begin ik met knopjes draaien en opeens staat er wat, achteraf weet ik eigenlijk nooit hoe t nou tot stand is gekomen, lijkt net een soort trance waarin ik zit als ik bezig ben :confused:

nadeel is wel dat ik op deze wijze weinig productief ben omdat ik afhankelijk ben van die flow die opeens ontstaat en dat gebeurt niet 1,2,3 (waardoor ik avonden nutteloos aan het knopjes draaien ben)

maar t is vaak wel weer kicken dan als je wat hebt :D

Origineel geplaatst door Alexander
intro A B A B bridge A' B' C A coda

;)

Wat waren de beatles goed, he!

Is dat een sneer naar de beatles? dun ijs lijkt mij.... ;)

Maargoed. Bij mij varieert de opbouw per nummer. Maar het is natuurlijk ook een kwestie van experimenteren. Met bepaalde motiefjes wissel ik veel van plaats, om te kijken waar ze thuishoren, als ik niet echt een idee in mijn hoofd heb. Ik probeer wel altijd de valkuil te vermijden van steeds een instrument/partij erbij, totdat alle partijen erin zitten.

Re: volgorde van liedje maken???

Origineel geplaatst door djmachiel
Mischien een rare vraag hoor maar ik stel hem toch.

Wanneer ik een cool liedje hoor (v.n. Hardcore :duivels: ), dan pak ik pen en papier en scherts een schema van de opbouw van dat lied.
goed bezig...leer je veel van...wat ik in m'n begin-periode ook wel eens deed (puur om wat van structuren te leren) is een nummer wat ik vet vond als audiospoor in m'n eigen productie zetten en dan de hele opbouw na te maken met m'n eigen sounds.

begin met een loopje, beetje kutten, jekkeltje erbij.... hee als ik hier nou mee begin, dan wordt het een leuk opbouwtje, hee das geinig.. dan kan ik met dit dingetje daar helemaal los, sjalala.. :)

Meestal ga ik met een favoriet geluidje van me wat akkoorden vogelen en neurie en/of speel hierbij een melodie.
Als hier dan wat leuks uit komt ga ik gewoon opbouwen en opbouwen totdat er een loop van 4 of 8 maten climax staat en van daaruit ga ik kijken met welk intro/opbouw ik het beste tot die climax kan komen.

En hierbij ga ik wel al ver in het zoeken van het juiste geluid om zo dicht mogelijk bij het eindresultaat te blijven.

Soms kom ik onderweg een geluid tegen die het nummer op een andere boeg kan gooien, dat probeer ik dan ook.

En van hieruit brei ik verder naar het einde toe door telkens opnieuw te luisteren vanaf het begin of er niet iets af of erbij kan. Of het nummer in een stroomversnelling kan of juist niet. Misschien ineens naar een andere toonsoort of iets anders drastisch? En , heel belangrijk, of alles een beetje in een en dezelfde sfeer plaatsvind. Niet dat sommige melodielijnen en/of geluiden teveel naar een sfeer neigen die ik niet bedoel zeg maar :confused: precies

Origineel geplaatst door Sander02
Niet dat sommige melodielijnen en/of geluiden teveel naar een sfeer neigen die ik niet bedoel zeg maar :confused: precies

Ik snap wat je bedoeld;)

Dat verschilt bij mij vaak.

Maar ik begin meestal met een akkoordenschema.
Daar maak ik een melodie op. Dat blijkt meestal de break te zijn, of de verse. De chorus komt bij mij meestal helemaal op het eind.
Ik ben ook van mening dat een chorus simpel hoort te zijn, en dus speel ik meestal een beetje mee als alles al een beetje loopt. Het publiek moet ook zeg maar mee kunnen gaan als alles al een beetje loopt.
Ondertussen heb ik dus al drums en een bas in cubase gemaakt. Dan ga ik meestal de piano erin zetten. Of beter gezegd, "het matje". Nu kijk ik of de baslijntjes misschien niet in een andere stijl kunnen, die wat beter in het geheel passen. Meestal vind ik een betere baslijn, soms is ie gewoon goed.
En nu pas ga ik de melodielijn inspelen die ik aan het begin verzon.
Als er ook tekst bij hoort te zijn, heb ik daar meestal iemand anders voor die daarvoor zorgt.
Nu komt voor mijn ervaring het moeilijkste, namelijk de opbouw. Maar tegenwoordig gaat het steeds makkelijk. Het zit hem vaak in de details die je 'je muzikanten' laat spelen. Een goeie drum fill is bijvoorbeeld zeer belangrijk voor een mooie 'afsluiting' van de opbouw, tot aan de climax.

Wat ook wel goed werkt vind ik zijn anti-climaxen. Een snelle opbouw, wat lijkt alsof de chorus komt, maar dan weer rust.

ik jam gewoon lekker alles en dan staat het automatisch op band ;) Akkoorden zet ik er soms bij voor het gemak (of teken ze wat uit op papier als ik met wat complexere dingen bezig ben) maar de abacab constructies doe ik niet aan...

Back