De ideale submixer

Fles

THEMATIC
Kheb m'n analoge mixer weggedaan en mix nu volledig in Cubase.

Ik zit nu dus met het probleem van monitors die rechtstreeks op m'n geluidskaart zitten.
Volgende probleem is dat ik nog maar 2 inputs op m'n soundcard over heb om te kunnen recorden.
Volgende probleem is dat ik m'n hardware niet meer zero latency kan monitoren.
Volgende probleem is dat ik m'n hardware niet meer kan bespelen zonder dat PC aan staat.

Al deze "problemen" wil ik oplossen dmv 1 soort mixer. Dan is het ook nog de bedoeling dat ik een synth in audio kan opnemen terwijl ik de mix uit Cubase hoor maar dat dus alleen die synth gerecord wordt. (soort van 4 bus dus..)

Kan die Samson c control dit aan? of is het daar niet echt voor bedoeld?
Mijn oog viel ook al op de Soundcraft Compact 4, die lijkt alles te kunnen wat ik wil. Heeft iemand hier ervaring met dit mixertje? Lijkt me haast van wel, dat ding zit geniaal in elkaar voor deze toepassing, mooi concept IMO. Maar wat praktijk ervaringen zijn zeer welkom.

Weten jullie nog opties waar ik nog niet aan heb gedacht?

De C-control is niet echt bedoeld voor het terugsturen van audiosignalen naar een andere input. Bovendien hoor ik niet al te geweldige verhalen over de kwaliteit van deze dingen.

Ik zou eigenlijk zeggen: verkoop die mixer niet! Je schrijft in je verkoopadvertentie dat je een zo klein mogelijk 4-bus mixer zoekt... ik denk niet dat je ze veel kleiner dan dit zult vinden.

misschien is een Mackie Bigknob of een Presonus Central Station iets voor je ?

Re: De ideale submixer

Origineel geplaatst door Flesje
Kheb m'n analoge mixer weggedaan en mix nu volledig in Cubase.

Waarom? :stupid

Re: De ideale submixer

Origineel geplaatst door Flesje
Weten jullie nog opties waar ik nog niet aan heb gedacht?
Geluidskaart eruit en een digitale mixer kopen.

Vervolgens 8 of 16 digitale I/O over ADAT naar Emu 1212 of RME.
Werkt standalone (zonder PC) en hands-on controle.

Low budget: Yamaha 01x, Tascam FW18xx, Behringer DDX3216
Middenklassers: Yamaha 01v96, Tascam DM24

Re: Re: De ideale submixer

Re: Re: De ideale submixer

Origineel geplaatst door r.5
Geluidskaart eruit en een digitale mixer kopen.

Vervolgens 8 of 16 digitale I/O over ADAT naar Emu 1212 of RME.
Werkt standalone (zonder PC) en hands-on controle.

Low budget: Yamaha 01x, Tascam FW18xx, Behringer DDX3216
Middenklassers: Yamaha 01v96, Tascam DM24

dus die mixer is de geluidskaart geworden, of andersom, lijkt me wel handig:Z

Wat R5 zegt is een goede optie, maar dan mooet je wel een snelle PC hebben en een geluidskaart die een lage latency heeft. Waarschijnlijk is dat wel het geval, want er worden geloof ik niet veel geluidskaarten meer gemaakt met een hoge latency.

Als je toch een hardware mixer wilt hebben, dan kan je een mackie overwegen. Ik heb zelf 2 mackies (1202 en 1604) en ben daar best tevreden over. Andere merken zullen ook prima zijn hoor, maar denk aan een paar dingetjes:

Als je wilt opnemen en monitoren tegelijkertijd, dan moet je inderdaad subgroepen of FX sends hebben. En als je ook nog hardware FX wilt gebruiken, houd er dan rekening mee dat de outputs van die FX ook nog ergens in moeten. (extra kanalen dus). Je kan daar ook wel aux returns voor gebruiken maar dat werkt eigenlijk niet ideaal want aux returns kan je op kleine mixers vaak niet naar de subgroepen routen (en hoe neem je je FX dan weer op?).

sterkte ermee.

Oke, ik zal ff wat beter uitleggen waarom een digi mxer totaal geen optie is.
Ten eerste heb ik al een digi mixer, de mixer die in Cubase zit. ;) Die mixer bedien ik nu met de BCF en dat gaat goed. Ik heb de switch gemaakt omdat het nu met SX3 goed mogelijk is outboard FX in de mixer te integreren. Dat kost me alleen wel 6 i/o's op m'n soundcard. Nu heb ik dus 2outs over voor de monitoring en 2 ins voor recording over. Die 2 i/o's wil ik dus op een zo klein mogelijk mixertje hebben, en dan kunnen routen zoals ik hierboven al omschreven heb. Van FX daarop is dus geen sprake van. Het moet nou juist een zo zuiver mogelijk signaalpad blijven, EQ is ook niet nodig.

Maargoed, ik denk toch dat het de Compact 4 wordt. Alleen vraag ik me dus echt af of dat toestel ruis heeft of nog andere nadelen ofzo. Ik heb nooit iemand die deze mixer heeft er over gehoord wat ie er van vind.

Andere ideeën over hoe dit op te lossen hoor ik ook graag, maar geen digi mixer of 01X ofzo... :)

Origineel geplaatst door dione
misschien is een Mackie Bigknob of een Presonus Central Station iets voor je ?

Ik ken ze beide niet, zal ze eens bekijken. Thanx.

Die Compact 10 ziet eruit alsof het wel wat voor mij is :)
Laat weten hoe de compact4 bevalt, mocht je 'm kopen!

De Compact 4 is hier reeds in bestelling. :)

Een (hopelijk positieve) review volgt!
Qua prijs/routing is het alvast the bomb. ;)

Compact 4 is hier !!

hij bevalt heel erg , ik heb er mijn digitale mixer voor weg gedaan , hij is klein en past naast me in mijn studio nu ook op het podium ...

Vriend van me (arctone) kwam op het idee om de artist mix als pfl button te gebruiken ..en dat ken dus ook ... handig als je live iets voor wil luisteren voordat je het in de mix kiepert.

klein beetje ruis in het hoog als ik en de gain en de level helemaal opendraai als er geen instrument is aangesloten op kanaal 1 en 2
( ik zal mijn gain niet boven de 45 db zetten en mijn level niet hoger dan 0 db)

grtjes

Waldo

Dus pas vanaf 45db ruis? Pff het is maar goed dat ze bij Behringer niet tot 45db gain gaan want dan heb je geen origineel signaal meer :P

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Dus pas vanaf 45db ruis? Pff het is maar goed dat ze bij Behringer niet tot 45db gain gaan want dan heb je geen origineel signaal meer :P

Kheb m nu een week en inderdaad, als je de gain tegen de max aantikt (60dB) treed er ineens een vrij harde ruis op. zou haast zeggen dat het een storing is. Daar onder, en dat is veel belangrijker, is de mixer werkelijk muisstil.

Hij bevalt mij iig. uitstekend tot nu toe, doet precies wat ik wil. Dankzij de playback input (zit de out van soundcard op aangesloten) en de monitor output heb je nog altijd een zeer direct signaalpad van je DAW naar je monitors. Ook nog eens gebalanceerd. Ideaal. De mixer is ook speciaal ontworpen voor de toepassing waar ik m nu voor gebruik, nl. PC DAW, soundcard. En dat merk je.

:okdan:

Nog even over die Compact4

Nog even over die Compact4

Nou ik zal je vertellen: Ik kocht een Compact4 in 2006 ter vervanging van een Phonic met 5-kanaals preamp (overigens erg goed ding behalve de ruis gezien). Al na een half jaar begon het geluid te storen en te kraken bij het draaien van de volumeknoppen Headphone en Monitor. Waarschijnlijk omdat deze (op normale manier) het meest gebruikt werden.

Ik zat nog gelukkig net in mijn garantieperiode en kreeg bij de winkel hup zo een nieuwe mee. En guess what, een jaar later ook bij dit exemplaar een krakend geluid! Verder is het een prima mixer voor samen met een DAW mede; alles zit er wat je nodig hebt. Ook met condensator microfoons werkt hij prima.

MAAR toen ik een Shure Beta58 (let op: dynamic!) nieuw kocht en aansloot, bleek het dat ik de gain tot wel 57 dB (knop=max. 60db) moest opendraaien voordat ik geluid eruit kreeg. Aangezien de Compact4 geen Volume toevoegt bij het opendraaien van de Volumeknop, blijkt dit zaakje toch niet zo goed als ik dacht. Ligt het dan aan de Preamp?
Bij een overdosis Gain (zonder volumetoevoeging) vervormt het geluid zo drastisch dat die Beta58 niet tot z'n recht komt. Wel op een "normale" analoge tafel MET volumeknop (en toevoeging).

TIPS AUB :eureka:

Back