Help mij aub van me perfectionistisch gekloot af!

justin

Shauna
Ik zit er werkelijk mee! Elke keer wanneer ik een track begin oneindig gekloot van perfectionisme,uiteindelijk heb ik het gevoel dat me dit alleen maar tegen werkt. Een drumloopje bouwen en telkens weer lopen kloten om het perfect te krijgen. Ik heb echt het gevoel dat dit nog eens mijn hele hobby kan opbreken en eigelijk zou ik dat best zonde vinden. Telkens te veel van jezelf eisen en te moeilijk denken etc...

Iemand die dit herkend?

Een drumloop is wel het laatste waar ik me druk over maak.
Gewoon niet te moeilijk willen doen. Je kan toch gewoon wat melodietjes en geluiden maken die je bij elkaar vindt passen. Dan maak je daar een nummer van. Niet te moeilijk gaan doen, niet te veel klooien met allemaal plugins en effecten. Gewoon simpel houden.

Ik heb commentaar op al m'n eigen nummers. Ik baal van dingen na maken, maar kan het niet meer wijzigen. Ook heb ik het probleem dat ik iets niet te lang kan horen, want dan ben ik het zat en kap ik ermee. En soms ben ik blij met iets, maar vindt ik het de volgende dag niks.

ik had dat ook altijd. Ik ben nog steeds nooit tevreden, maar nu ik vette apparaten heb is mijn sound veel dikker geworden, waardoor het veel sneller vet is.
als je een loopje 200000 keer hoort gaat ie vervelen ja. als je hem houdt zoals je hem in eerste instantie bedacht had, blijft de rest er ook bij kloppen. in het begin niet te veel miere(n)neuken.. als je de track globaal hebt staan, dan wat vette fillins of andere gimmicks toevoegen, en huuuup: klaar is ie. kan je lekker weer met de volgende door. ;)

en niet elk nummer wat je ooit wil maken in het nummer waar je nu mee bezig bent willen stoppen, is ook een handige tip

Ach, wat maakt het uit als je 20 uur of meer met 1 track bezig bent. Als je er dan iets leuks uit hebt, heb je tenminste iets leuks! Je moet alleen een keer voor jezelf zeggen dat het af is (dus als je een eindmix hebt, er niks meer aan doen) en verder kijken, anders blijf je voor eeuwig bij dezelfde track hangen.

komt me bekent voor, ik heb al meerdere malen op het punt gestaan om alles te verkopen en van het geld op vakantie te gaan ofzo.
maar dan laat ik m'n studio voor wat het is(deur dicht) en na een maand krijg ik weer kriebels en ga toch maar weer wat klooien en uitproberen.
ik heb al heel wat spullen gekocht/verkocht in de veronderstelling "meer is beter" , blijkt echter een foute gedachte,want het merendeel van mijn apparatuur word nog niet voor 50% gebruikt denk ik!
ik probeer ook niet (te)veel naar anderen te luisteren om een beetje eigen stijl te behouden.
het is voor mij meer het lekker bezig zijn met klanken en techniek dan te proberen een "hit" te maken want daar komt bij mij de grootste frustratie uit voort.
kan hoedan ook altijd nog terugvallen op mijn andere hobbies: 3 honden,vrouw,motorrijden,horloges,drinken(met wat eten erbij), niet perse in deze volgorde hoor!:mega: :yamaha:

Re: Help mij aub van me perfectionistisch gekloot af!

Origineel geplaatst door justin
Ik zit er werkelijk mee! Elke keer wanneer ik een gekloot van heb ik het gevoel dat telkens kloten om het te krijgen.

Iemand die dit herkend?

heeft iedereen toch:) , maakt niet uit

:erm: ... is de behoefte aan wat perfectionisme erg? Ik werk gemiddeld een maand of 2 aan een nummer. Ik beluister m'n eigen songs ongeveer een 300 keer alvorens ie meestal af is. Er zitten steeds kleine details in verwerkt, die soms na mastering verloren gaan, maar toch maakt dat juist het karakter van m'n songs. Ik werk juist het lekkerste zo. Een track die na een week af is, is een track die niet m'n kenmerken heeft.

Natuurlijk zit er bij mij helemaal geen tijdsdruk achter of zo en dat is nu wel een heel grote luxe natuurlijk. Ik kan aannemen als je moet performen dat het heel anders wordt. Maar voor mij werkt het prima.

Dat voor mijn 2 ct.

:doei:

Ik vind het geweldig dat mijn tracks nét niet perfect zijn. (of er nog iets verder van af :) )
De dag dat ik op voorhand weet dat ik weer eens een perfect resultaat zal neerzetten, zal de dag zijn dat ik besef dat ik het helemaal heb gehad. Daaag aantrekkingskracht!

Daarom heb ik een akoestisch gitaar, lekker ff ongeremd rammen en je kunt er weer ongelikt tegenaan!
Elektronisch geweld vergt wat geduld en is (vaak) monnikenwerk, wat soms kan leiden tot onspontaan en overperfectionistisch gedrag van de maker. Lekker jammen doet wonderen, maar is elektronisch net wat moeilijker als met bijv. een gitaar! Ik raad je dan ook aan lekker te gaan improviseren en dat even opnemen, zo kom je wonderbaarlijke leuke dingen tegen en het zal je leren dat niet altijd over alles nagedacht hoeft te worden (en/of uitgewerkt)!

Ik herken me wel een beetje in het verhaal van Justin. Gelukkig lukt het me steeds beter om "in lagen" te werken, door eerst een paar -niet teveel- ideeen te isoleren die ik wil gebruiken, dan wat schetsen van de drum-, bas- en accoordpartijen toe te voegen en te kijken of ik dat qua arrangement interessant kan maken -en vooral niet elke noot perfect wil neerzetten. Mijn muziek zit niet bepaald in de patternhoek, dus is het vaak lastig om te bedenken/uit te vinden hoe het "hiernamaals" (ofwel: dat deel van je nummer dat je nog niet hebt) eruit ziet. Dit heeft weinig met perfectionisme te maken, maar veel meer met inspiratie en het antwoord op de vraag wat je op dat punt muzikaal wilt zeggen. Ik probeer continu een afweging te maken tussen per-maat-perfectionisme ("nog even dit loopje beter neerleggen", "nog even de mix wat beter laten klinken") en voortgang van het hele nummer. Als je een heel nummer in de grondverf hebt, dan is het -volgens mij- veel makkelijker om met een perfectionistische bril op het nummer echt af te produceren.

Re: Help mij aub van me perfectionistisch gekloot af!

Origineel geplaatst door justin
Ik zit er werkelijk mee! Elke keer wanneer ik een track begin oneindig gekloot van perfectionisme,uiteindelijk heb ik het gevoel dat me dit alleen maar tegen werkt. Een drumloopje bouwen en telkens weer lopen kloten om het perfect te krijgen. Ik heb echt het gevoel dat dit nog eens mijn hele hobby kan opbreken en eigelijk zou ik dat best zonde vinden. Telkens te veel van jezelf eisen en te moeilijk denken etc...

Iemand die dit herkend?

breng eens een maandje door in real world studio's met peter gabriel. Ik durf te wedden dat jij als je denkt dat je perfectionist bent helemaal gek word van hem... Door hem is de release van the lamb lies down nu al zeker een jaar uitgesteld omdat hij het niet goed genoeg vind. Die kerel is daar nu dus al een jaar mee aan het kloten...

Gewoon niet zo aanstellen.
Alsof jij ooit een grote hit gaat scoren.

(Zo relativerend genoeg?)

Justin, dat je perfectionisch bent is helemaal niet verkeerd. Geeft alleen maar aan dat je goed bezig bent. Als je het maar niet dood produceert. Dus niet te lang dingen forceren die toch niet gaan komen. Anders gewoon kappen en met iets anders bezig gaan. Houdt het wat fris en spontaan.

Zo, ik ga toch op huwelijksreis, dus antwoorden doe ik toch lekker niet :)

Zo, ik ga toch op huwelijksreis, dus antwoorden doe ik toch lekker niet :)

Wat is nu precies perfectionisme? Waarschijnlijk wordt er bedoeld dat de maker iets in z'n hoofd had en dat hetzelfde niet als resultaat eruit rolt... De maker heeft dan niet te maken met het begrip 'perfectionisme', maar beheerst het metier gewoon niet. Kan nog niet de juiste verhoudingen vinden tussen de verschillende geluiden, kan de kwaliteit van de geluiden niet goed maken (sounddesign), heeft de muzikale ondergrond niet...

Antwoord: bijspijkeren, lessen nemen en oefenen, oefenen en nog eens oefenen... Voor niets gaat slechts de zon op!

Beheers je het vak wel, dan heb je te maken met het echte perfectionisme. Dan heb je inderdaad een probleem! Want dan ga je namelijk op de plek zitten waarop je niet mag zitten, namelijk die van de luisteraar, het publiek! Zij zijn degenen die je werk mogen afkraken of bejubbelen. Daar maak je het voor.

In wezen is perfectionisme een zeer sterke vorm van egocentrisme. De perfectionist bepaalt eigenlijk de norm waarmee de 'niet aanwezige luisteraar' het muziekstuk waardeert. Mag die luisteraar dat zelf alsjeblieft doen?

Perfectionisme wordt door velen als een goede eigenschap gezien. Helaas is dat niet het geval. In samenwerkingsverbanden gaan de perfectionisten het eerst eruit...

Ik hoop voor de vraagsteller dat het allemaal te maken heeft met het niet beheersen van de materie...

Wout

Ik zal niet bepalen wat mijn luisteraar mooi vindt en wat hij/zij niet mooi vindt. Op de vraag 'wat vind je van manier waarop ik <effect> heb gebruikt?' krijg ik meestal toch het antwoord 'daar heb ik geen verstand van'.

Echter kan ik wel inschatten (dat is niet hetzelfde als bepalen :)) of de luisteraar mijn werk gaat waarderen of niet en daar werk ik dus naartoe. Maar uiteindelijk gaat het wel om mijn eigen voldoening. Die krijg ik niet als ik niet tevreden ben over mijn werk, maar ik denk dat ik ook geen voldoening krijg als ik ècht de enige ben die mijn werk mooi vind. Gelukkig is dat laatste ook nog nooit voor gekomen

Hele fijne huwelijksreis toegewenst! :luv:

Back