Zo, ik ga toch op huwelijksreis, dus antwoorden doe ik toch lekker niet
Zo, ik ga toch op huwelijksreis, dus antwoorden doe ik toch lekker niet
Wat is nu precies perfectionisme? Waarschijnlijk wordt er bedoeld dat de maker iets in z'n hoofd had en dat hetzelfde niet als resultaat eruit rolt... De maker heeft dan niet te maken met het begrip 'perfectionisme', maar beheerst het metier gewoon niet. Kan nog niet de juiste verhoudingen vinden tussen de verschillende geluiden, kan de kwaliteit van de geluiden niet goed maken (sounddesign), heeft de muzikale ondergrond niet...
Antwoord: bijspijkeren, lessen nemen en oefenen, oefenen en nog eens oefenen... Voor niets gaat slechts de zon op!
Beheers je het vak wel, dan heb je te maken met het echte perfectionisme. Dan heb je inderdaad een probleem! Want dan ga je namelijk op de plek zitten waarop je niet mag zitten, namelijk die van de luisteraar, het publiek! Zij zijn degenen die je werk mogen afkraken of bejubbelen. Daar maak je het voor.
In wezen is perfectionisme een zeer sterke vorm van egocentrisme. De perfectionist bepaalt eigenlijk de norm waarmee de 'niet aanwezige luisteraar' het muziekstuk waardeert. Mag die luisteraar dat zelf alsjeblieft doen?
Perfectionisme wordt door velen als een goede eigenschap gezien. Helaas is dat niet het geval. In samenwerkingsverbanden gaan de perfectionisten het eerst eruit...
Ik hoop voor de vraagsteller dat het allemaal te maken heeft met het niet beheersen van de materie...
Wout