Acid House

justin

Shauna
Ik ben me eens wat in deze stroming aan het verdiepen,maar los van de tb303 wat waren eigelijk de kenmerkende synths & drummachines in deze periode voor pure acidhouse.

Weet iemand dit zo en zijn er toevallig fans die mij mischien wat zouden kunnen vertellen over deze muziekstroming. Wat was trouwens zo kenmerkend voor deze style muziek en waarmee werd het grotendeels mee voortgebracht?

303, 808 en 909 als ik me niet vergis.
alleen ene mixer

en verder gewoon gevoel (dat laatste heb ik van een kenner :))

voor mij was die tijd kenmerkend door groepjes rond een busje met soundsystem onder een brug of in een oude loods. En hele grote gaten in mijn geheugen van al dat batterijzuur...

TR-707 en & 727 drummachines ook heeeeel veel gebruikt.
Kwa synths veel Juno 60, Juno-106 & SH-101.
Maar ook zat ander spul.

geschiedkundig gezien was er eerst Chicago House, die dan steevast meer en meer TB-303 geluiden begonnen te gebruiken. Die liep uit op Acid House, een hele cultuur op zich. Deze nieuwe amerikaanse muziek waaide over naar europa (in 1988 alsk me niet vergis) waar het explodeerde.

het gevolg daarvan is dat de TB-303 sound in zowat alle electronische genres nadien even gebruikt word. Daardoor krijg je een hele resem van 'acid+achtervoegsel' stijlen. acid-techno, acid-core, acid-breaks.

Door deze situatie mispak ik me soms wel eens aan een feestje. "Oh ze spelen er Acid, laten we effe gaan kijken" kom je daar toe en staan ze daar tegen 170 BPM op hun TB-303 te hengsten, terwijl de zaal uit hun dak gaan op god weet wat voor poedertjes, pilletjes en home grown toestanden. Moet je wel even uitkijken van de honden die er rondlopen.

Origineel geplaatst door praecox
geschiedkundig gezien was er eerst Chicago House, die dan steevast meer en meer TB-303 geluiden begonnen te gebruiken. Die liep uit op Acid House, een hele cultuur op zich. Deze nieuwe amerikaanse muziek waaide over naar europa (in 1988 alsk me niet vergis) waar het explodeerde.

het gevolg daarvan is dat de TB-303 sound in zowat alle electronische genres nadien even gebruikt word. Daardoor krijg je een hele resem van 'acid+achtervoegsel' stijlen. acid-techno, acid-core, acid-breaks.

Door deze situatie mispak ik me soms wel eens aan een feestje. "Oh ze spelen er Acid, laten we effe gaan kijken" kom je daar toe en staan ze daar tegen 170 BPM op hun TB-303 te hengsten, terwijl de zaal uit hun dak gaan op god weet wat voor poedertjes, pilletjes en home grown toestanden. Moet je wel even uitkijken van de honden die er rondlopen.

Dus de tr303& tr909 waren absoluut kenmerkend voor de acid house?

808 / 303 is de basissound.

De rest wat genoemd wordt kan ook, maar met een 909, DX-7 en een Juno-60 maak je niet echt superherkenbare acid.

Nouja, Acid-volgens-het-boekje is toch wel de 303 met de 909, punt uit. Maar dat is wat mij betreft wat die twee ook een beetje saai maakt: 't wordt zo'n cliché. Na drie nummers met een 303 en 909 heb ik 't wel weer gehad, zeker als ze niet sexy zijn geprogrammeerd maar alleen zijn geprogrammeerd om te stampen. Dat verveeld (mij) zo snel.
Een tijd terug hoorde ik ergens een oude voor mij obscure maar onbeschoft mooie en sexy soul plaat, en ik herkende de baslijn onmiddelijk van een acid track. Dat was voor mij rede temeer om te geloven dat het niet de 303 is die de muziek maakt, maar de compositie. Het geheim is (weer zo'n cliché) niet de apparatuur, maar de manier waarop je de apparatuur programmeerd. Hoezeer wij ook anders beweren: machines hebben geen ziel. Als jij ziel erin kunt leggen ben je wat mij betreft al een heel stuk verder, dan maakt het echt geen donder uit waarmee je het maakt.

vergeet niet : 303 oversturen natuurlijk...;)

Origineel geplaatst door Chinetti
Nouja, Acid-volgens-het-boekje is toch wel de 303 met de 909, punt uit. Maar dat is wat mij betreft wat die twee ook een beetje saai maakt: 't wordt zo'n cliché. Na drie nummers met een 303 en 909 heb ik 't wel weer gehad, zeker als ze niet sexy zijn geprogrammeerd maar alleen zijn geprogrammeerd om te stampen. Dat verveeld (mij) zo snel.
Een tijd terug hoorde ik ergens een oude voor mij obscure maar onbeschoft mooie en sexy soul plaat, en ik herkende de baslijn onmiddelijk van een acid track. Dat was voor mij rede temeer om te geloven dat het niet de 303 is die de muziek maakt, maar de compositie. Het geheim is (weer zo'n cliché) niet de apparatuur, maar de manier waarop je de apparatuur programmeerd. Hoezeer wij ook anders beweren: machines hebben geen ziel. Als jij ziel erin kunt leggen ben je wat mij betreft al een heel stuk verder, dan maakt het echt geen donder uit waarmee je het maakt.

100% raak!
Het programmen is de kunst!

Dus pure acidhouse is te maken met een tr808 of tr909 & tb303 als basis? Een vraagje aan jullie was de kenmerkende acid vooral herkenbaar door het karakter van de tb303 of is het ook mogelijk bijv. zo n acidlab bassline te gebruiken,gezien het toch wel een clone is.

Ik begin echt serieus te overwegen om eens dit als basis te gaan gebruiken,zodat ik meer kan freaken en uiteindelijk mijn eigen ding erin kan gooien. Moet echt zeggen dat ik een totale noob ben op het gebied van de oude synths & machines.

Hoe zit het trouwens met midi met deze oude apparaten,kun je ze gewoon linken aan logic of iets dergelijk via zo n cv/gate ding? Ben echt een noob in dit soort dingen.

Back