Acid House

msy2_1.gif

wat is acid?

luister maar eens naar:
phuture-acid tracks

dat is wel een van de basistracks voor de hele acid sound, met alleen een tr-707 en een tb-303

verder aan te raden:
md III-face the nation(808/303)
armando-confusion
robert owens/gene hunt?-living in a land(909/303)
bam bam-give it to me
sleezy d-i've lost control
mr fingers-amnesia

en zo zijn er nog vele

Origineel geplaatst door justin
Dus pure acidhouse is te maken met een tr808 of tr909 & tb303 als basis? Een vraagje aan jullie was de kenmerkende acid vooral herkenbaar door het karakter van de tb303 of is het ook mogelijk bijv. zo n acidlab bassline te gebruiken,gezien het toch wel een clone is.

Ik begin echt serieus te overwegen om eens dit als basis te gaan gebruiken,zodat ik meer kan freaken en uiteindelijk mijn eigen ding erin kan gooien. Moet echt zeggen dat ik een totale noob ben op het gebied van de oude synths & machines.

Hoe zit het trouwens met midi met deze oude apparaten,kun je ze gewoon linken aan logic of iets dergelijk via zo n cv/gate ding? Ben echt een noob in dit soort dingen.

Pure acid house zoals in de glorie tijd is te maken met een 808/ 909/ 707 en een 303, ja, hoewel een extra synth voor strings niet onmisbaar is. Je kunt in principe natuurlijk alles vervangen door een ander apparaat, maar ik moet de liefhebbers van de 303 bijvallen: er is geen clone die het geluid echt 100% na kan doen. Daarbij komt ook nog dat de sequencer van de 303 ook een boel van de karakteristieke charme voor z'n rekening neemt (een sequencer die overigens ook niet bepaald eenvoudig te programmeren is, als je echt melodien wil programmeren moet je toch wel precies weten wat je doet).
De 303 en de 808 hebben geen midi, hoewel er wel midi-kits voor zijn (ik geloof voor de 303 alleen een kit die van de cv/gate outputs inputs maakt ofzo) en met name de 808 kun je nog wel 's tegenkomen met zo'n kit. Nadeel is dan wel dat de charme (lees: groove) van de interne sequencers verloren gaat. Je kunt de apparaten ook gewoon gebruiken zoals bedoeld is: door ze aan elkaar te syncen. Logic kun je in dat geval nog wel met bijvoorbeeld een Doepfer MSY2 als masterclock gebruiken, zodat je ook nog je andere midi spullen in je set-up kunt gebruiken. Nadeel van de boel syncen: geen back ups, je kunt niet even een andere sequence laden. Als de sequencers van de 808 en de 303 volzitten, zitten ze vol. Dus je kunt pas aan een nieuw nummer beginnen als je je oude nummer hebt opgenomen... Maar dat is niks wat je niet met een pen en papier kunt oplossen :D

Ik gebruik per nummer maar 1 bassline en 1 808 a/b pattern in write mode + 1 707 pattern eroverheen. Dus zat ruimte voor zat nummers.

Maar op de drummachines bewaar ik geen ritmes, ik pak er meestal gewoon 1 en die verander ik wat of gewoon dezelfde voor het volgende nummer.

Wat natuurlijk ook bij dit verhaal hoort: De smiley!
images

Iedereen kent het en veel linken het gelijk met de Acid periode. Eind jaren tachtig kreeg je op acid feesten nog wel eens een button met een lachebekje erop. Regelmatig zat er een druppel acid, oftewel LSD op de button.
Vandaar dat iedereen wat vaag was in die periode.

Wat betreft de 303: De grootste charmes van het kastje zijn de fouten in de sequencer en envelope generator. Er zit een zeer speciale groove in die niet helemaal zo bedoeld was, maar wel erg goed aansloeg. Dit is één van de redenen waarom (het sequencergedeelte van) de 303 slecht gecloned kon/kan worden.

Origineel geplaatst door dsil
Wat natuurlijk ook bij dit verhaal hoort: De smiley!
images

Iedereen kent het en veel linken het gelijk met de Acid periode. Eind jaren tachtig kreeg je op acid feesten nog wel eens een button met een lachebekje erop. Regelmatig zat er een druppel acid, oftewel LSD op de button.
Vandaar dat iedereen wat vaag was in die periode.

Ik heb dat echt nooit gezien,geen dope nog in die tijd,alleen bier,en wat wiet,maar xtc kwam niet voor en lsd ook niet.
Dat van dat vage herken ik ook niet,wel dat een kleine groep mensen een revolutie meemaakte op dansgebied,en dat ze daardoor zich totaal vrij voelde op de dansvloer.

En dat van die buttons,veel mensen liepen daar mee rond,maar dat had meer te maken met bobby mcferrins hitje" dont worry be happy":)

Welke rol speelde Eindhoven in de Acid revolutie van eind jaren 80? Kwam het daar niet een beetje vandaan?

Origineel geplaatst door maxdox
Welke rol speelde Eindhoven in de Acid revolutie van eind jaren 80? Kwam het daar niet een beetje vandaan?

DJAX toch begin jaren 90.

Origineel geplaatst door smackos
En natuuuurlijk Bunker Acid Planet Interferred etc.etc.etc.

:D :D :D

In de blauwe aanslag,met dj ference,en hier zodiac ff later.
Die trouwens vandaag bij de witte dame draait.(zodiak)

dis ook een leuke de gemodde borg 303:)

Pure Acid

8~ :okdan:

Attachments

• borg2 (wince).jpg
    borg2 (wince).jpg
    11,8 KB · Bekeken: 78
voor de liefhebbers van de 'acid house' er bestaat een boek met als naam ''the acid house'' ... en jawel vertelt het verhaal van die periode ;)

Momenteel weet ik de naam van de schrijver niet meer MAAR voor diegene die intresse hebben kunnen steeds naaar forumlid Rvooh pb'en .... ik weet dat die het boek gelezen heeft.Die kan jullie wel wat meer info verschaffen.

8>
belgian acid greetings :r

Origineel geplaatst door xpanded stereo
100% raak!
Het programmen is de kunst!

Ja... het lijkt me inderdaad een hele kunst om muisklikjes gevoellig neer te leggen :confused:

Origineel geplaatst door EviL 3°3
voor de liefhebbers van de 'acid house' er bestaat een boek met als naam ''the acid house'' ... en jawel vertelt het verhaal van die periode ;)

Momenteel weet ik de naam van de schrijver niet meer MAAR voor diegene die intresse hebben kunnen steeds naaar forumlid Rvooh pb'en .... ik weet dat die het boek gelezen heeft.Die kan jullie wel wat meer info verschaffen.

8>
belgian acid greetings :r

Dat boek is van Irvine Welsh, jaja die van Trainspotting. Het gaat meer over het uitgangs leven van 'toen' dan over de djs en de machines. niet zijn beste werk overigens, ik heb het met veel moeite kunnen uitlezen, en, niets bijgeleerd.

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Ja... het lijkt me inderdaad een hele kunst om muisklikjes gevoellig neer te leggen :confused:

nou dat is het'm nu juist, er zit helemaal geen muis aan die TB! :o:

Back