watvoor eisen aan TFT voor studio?

Thoraval

Ouwe rot
Hallo hallo,

Ik sta op het punt 2 17"tft's te kopen voor mn studio en ik was eigenlijk van plan de goedkoopste te kopen die ik kan vinden omdat er naar mijn idee niet echt veel van gevraagd wordt. Vergis ik mij hierin? Wat zijn jullie eisen aan tft schermen als t om studiowerk gaat?

Je moet ook naar de helderheid en verversing v/h beeld van die dingen kijken.
Je videokaart moet het natuurlijk ook kunnen trekken.

Met TFT speelt verversingsfrequentie eigenlijk geen rol meer.

Wat ik belangrijk vind:
-Grootte / oppervlakte (groter = bijna altijd beter)
-Dikte van de rand, zeker als je een multi-monitor setup met 'doorlopende' desktop wilt.
-Ergonomie (verstelmogelijkheden omhoog / omlaag / draaien etc.)
-Optiek (het mag best wel een beetje mooi zijn).
-Defecte pixel garantie (omdat dooie pixels gewoon erg irritant zijn).

Ik heb zelf gekozen voor een widescreen 23" TFT, omdat je op die manier zonder veel geklooi een mooie trackwindow van een sequencer kunt tonen, zonder zo'n vervelende 'balk' in het midden.

Wat Hans zegt.

Maar bij TFT speelt wel degelijk de snelheid van het panel. Als het panel niet vlot genoeg is krijg je van die nare 'ghosting'. Google maar eens, of lees wat reviews. Contrast, beeldkwaliteit en kijkhoek zijn ook belangrijk. Kies bij voorkeur voor een videokaart met een tweetal DVI uitgangen en TFT's met diezelfde ingangen. Dan blijft alles knisperend digitaalzonder verlies en storing.

Het hangt van je eigen smaak en budget af. Ik erger me helemaal groen aan een monitor die het net niet is. Aan mijn Appletje hangt natuurlijk een 23" breedbeeld, maar zodra ik mijn linkernier aan de man heb gebracht gaat dat nog eens die 30" van Apple worden. Als ik alletwee de nieren kwijt kan 2x 30" in dual, maar dat is utopie. :D

=]

Hmja responstijd is niet zo heel belangrijk lijkt me toch? Voor spellekes enzo wel omdat je daar snel moet reageren op wat je ziet. Maar voor studiowerk is t alleen maar sequencen/sequencer volgen/editen dus daar ist niet echt belangrijk voor of wel?

Verder heb ik een geforce 6800GT de dualscreen daarvan is niet perfect maar zeker goed genoeg.

Zowat alle huidige schermen hebben tegenwoordig een aanvaardbare response tijd. Zelf wilde ik perse DVI hebben voor toch wel duidelijk scherper beeld. Iiyama raadt ik iig af wegens zeer slechte klantenservice. Na 5 maanden gekloot heb ik gister eindelijk me geld terug gekregen. Me volgende monitoren worden ws 2 x Samsung 710T.

Gewoon CRT's kopen. Keigoedkoop. En je hebt het nog lekker warm in de winter. :)

Origineel geplaatst door n0_key
Wat Hans zegt.

Maar bij TFT speelt wel degelijk de snelheid van het panel.

Aaaargh...ik heb het over verversing....snelheid bedoel ik.
Dank nO

Origineel geplaatst door fuse
Gewoon CRT's kopen. Keigoedkoop. En je hebt het nog lekker warm in de winter. :)

Das waar, maar we duiken nu de zomer in.
Prijs is idd wel iets om rekening mee te houden.
Tja verdere voordelen TFT; stroomverbruik is minder, geen straling, geen inbranden,
zijn best een hoop voordelen nog.:D

... en de enorme ruimte beparing, de beter geometrie, de superieure scherpte... nee, ik wil niet meer terug.

Maar verversingssnelheid, als in een bep. minimum frequentie om de oogjes te ontlasten, dat speelt geen rol meer (LCD is fixed op 60 Hz) - de respons snelheid van de LCD speelt wèl, maar meer voor games dan voor muziek dingen IMHO.
Mijn LCD heeft een response van 16 ms, en dat is bovengemiddeld goed. Volgens mij is 25 ms leuk zat voor studiowerk.

Ik heb deze: Samsung172X.
Ik vinnum erg fijn met z'n kleine rand en heb 'm aan een monitorarm boven m'n masterkeyboard "hoveren".
Responsetijd is 12 ms, niet dat ik dat nodig heb voor sequencen...

-edit Zijn er trouwens al 17 inch TFT met eenhogere resolutie dan 1280x1024 ?

Origineel geplaatst door Hanz
... en de enorme ruimte beparing, de beter geometrie, de superieure scherpte... nee, ik wil niet meer terug.
Native resolution, slechtere kleurechtheid, zwart is niet echt zwart,...
Vooral het probleem met de resolutie weerhoudt me er nog van om een TFT te kopen. Verder kan ik niet lang naar een TFT kijken zonder koppijn te krijgen (met een CRT op een hoge refresh rate heb ik nergens last van).

... dat laatste (zwart # zwart) vind ik inderdaad storend. Ik dacht lekker films te kunnen kijken op m'n monitor, maar dat is toch niet echt super. Nou ja, je kan niet alles hebben.

Maar wat is er mis met native resolution? Het leven is mooi op 1920x1280, hoor! ;)

Origineel geplaatst door Hanz
Maar wat is er mis met native resolution? Het leven is mooi op 1920x1280, hoor! ;)
Zolang je op die resolutie blijft werken, is er niets aan de hand. Ik werk echter regelmatig met programma's die in aangepaste resoluties werken. Op een TFT ziet het er dan ineens veel minder strak uit (wordt onder andere erg wazig).

Eeen positieve noot over de service van Samsung:

Bij mij op m'n werk kapte een 1,5 jaar oude Syncmaster er ineens mee. Bij de Media markt konden we niet meer terecht voor garantie >> contact opgenomen met Samsung, en binnen 5 dagen zonder gezeik een vervangend exemplaar gekregen, zonder zelfs maar verzendkosten te hoeven betalen!!! :halleluja :halleluja

Mijn ouders hebben een Samtron 15" tft scherm en daarvan ging na 2 jaar de lamp kapot: dan heb je niks meer aan je scherm. Na wat speurwerk kwamen we erachter dat Samtron gewoon Samsung is en na 3 dagen werd het kapotte exemplaar opgehaald en kregen we meteen zonder problemen een andere.

Give those men a cigar :L

zelf heb ik nog een Philips107S en een Iiyama vision master 17. Ik zou wel op TFT willen overstappen maar dat kost nu ongeveer 400-500 euro en dat is me veel te veel geld nu.

iemand ervaring met de widescreen dell-schermen?

Ik denk eraan om me zo een dell 2005FPW aan te schaffen en mijn 2 17inch acer tft's weg te doen. Ik ben die balk in het midden een beetje zat!

Is die dell iets? Het gaat me vooral om de weergave van de tracks van cubase

Waarom precies een Dell?

Zie ook: http://www.tweakers.net/reviews/508 (vier 23" LCD's getest)
Ik heb zelf de HP 2335, en die bevalt prima.
Zelfde panel als de (nieuwere) 23" Apple CinemaDisplay. 1 dooie pixel, trouwens, daar valt wel mee te leven.

service

service

Ik heb een 17" IIyama Prolite E431S via Mycom verleden jaar gekocht.
Ik had tot 2 keer aan toe dode pixels in het scherm,
mocht het zo komen omruilen tot het scherm wat ik nu
heb zonder dode pixels.
Vond dat erg netjes, temeer dat er in dat 2de scherm maar 1 dode pixel zat.

Vind het een fijn helder scherm, jammer alleen dat het geen breedbeeld is.
Volgende wordt een 20" Apple scherm, past ook leuk bij mijn Dual G58)

Back