Welk keyboard of synth??

frenk

Nieuwkomer
Mijn eerste post....en hij staat wellicht ook nog in een verkeerd forum...maar goed :confused:
Sorry als dat zo is.

Wegens een ongeval ben ik helaas voorlopig gekluisterd aan een krukken en een rolstoel.
Omdat ik mee dood verveel, vroeger een klein beetje op de piano riedelde wil ik graag een
keyboard / synthesiser aanschaffen.

Ik heb me er al enkele dagen in verdiept maar het wordt me zwart voor de ogen...zoveel
merken, mogelijkheden, opties.

Ik wil er absoluut niet mijn boterham mee gaan verdienen :engel: maar ik ben gewoon
op zoek naar een goed apparaat waar ik mijn uurtjes op een leuke manier mee kan vullen.
Ik houd zelf erg veel van symphonische muziek ( Yes, Marillion, Genesis )mocht dat helpen ter info.

Mijn richtprijs is 500-600 euro om te beginnen.
Ik hoop dat iemand een tip heeft.

Met vriendelijke groet,
Frenk

Frenk, is het (ondanks je handicap, vervelend man!) mogelijk om eens een goeie muziekzaak te bezoeken?
Het is nogal moeilijk om op basis van een paar regels tekst een advies t.w.v. 500 euro te geven.
Vooral omdat een instrument / klank vaak moeilijk met woorden (objectief) is te beschrijven.

Bij een goeie muziekzaak kan je lekker proberen, zelf aan de knopjes draaien, luisteren, spelen tot je een ons weegt.
Als je een beetje goed overzicht wil, zou ik niet naar zo'n orgelwinkel op de hoek gaan, maar een beetje grotere winkel.

Veel succes! (en plezier...)

veel beterschap en spoedig herstel!

ondertussen kun je uitkijken naar... heel veel eigenlijk.
wil je ook geluiden ontwerpen, of liever niet?
een mogelijkheid is bvb een dx synth: goedkoop, veel geluiden op het net,
moeilijke bediening, maar niet met software, en kan heel lekker akoestische dingen nadoen.
de moeder van die synths is de yamaha DX7

dit is één mogelijkheid. er zijn er nog, en misschien wel veel betere.

ooh ja, de dx7 is te vinden voor een 200 euro.
maar denk er aan: moeilijke bediening.

succes!

groetjes

wolkie

Genesis? Hmmm .... Roland XP-30? (moet je wel goed zoeken voor een lage prijs)

gespot: "Roland XP30 incl. standaart, pedaal en afdekhoes" voor 595
Heb je een fantastische alles kunner qua sounds, echter helaas geen sequencer. Maar met PC2host sluit je 'm zo op de serieele poort van je computer aan en kan je MIDI sequences maken.
Of klinkt dat alweer als abracadabra? 8o) naja PB maar als je hulp nodig hebt.

Waarom trouwens geen keyboard?

Beterschap

Allemaal alvast bedankt voor de vriendelijke woorden :halleluja
Erg tof!!

Tja...het kost de nodige moeite om me nu te verplaatsen...
( zeer complexe onderbeentrauma en hier en daar nog wat banden
stuk...zal ff duren ) Maar..Ik ben zeker van plan om de winkel eens te bezoeken, maar ik
wil wel een beetje weten waar ik voor ga.
Heb zelf ondertussen ook eens gesurft...
Een Korg X5-D zou aardig in mijn budget passen, maar ik kan
niet beoordelen of dat iets is.

Zouden jullie voor 2e hands gaan of nieuw trouwens??

Ik zal die link eens gaan checken Rhy

Nogmaals alvast bedankt!!!.

met vr. gr.
Frenk

Ik kom wel weer online...maar het kost me ongelofelijk veel moeite om de zolder op te gaan en daar achter
de PC te kruipen. Kan ff duren

Hey. Welkom hier. :koffie:

Ik heb ook eens een Korg X5D in huis gehad. Leuke geluiden, maar het editten is lastig hoor. Klein lcd schermpje, rottige knopjes en de edit interface (menuutjes en nog eens menuutjes) werken niet echt mee aan je creatieviteit.

De X5D zit (tweedehands gezien welliswaar) fors onder je budget en als je occassions overweegt zou ik dan zeker kijken naar een Korg Trinity.

Maar je ziet het al: iedereen zal je weer iets anders aansmeren op basis van hun ervaringen. Het mooiste zou inderdaad zijn om even wat uit te proberen in de winkel. Het ligt er natuurlijk ook maar net aan wat je wilt. Componeren, smerige geluiden bouwen of gewoon een stuk bach spelen. Voor elke toepassing is er wel weer wat anders te koop.

Succes! :okdan:

Beankt MC Wok;)

Nuttige info voor me. Zal wel gewoon bij stukjes spelen blijven...aanvankelijk tenminste.
IK zag ook een XP 80 te koop...ik neem aan dat die weer 'beter' is dan de Xp30.
Prijzen liggen bijna gelijk, dus...

Met vriendelijke groet,
Frenk

hoi Frenk,
als eerste: welkom op dit mooie forum natuurlijk !

mijn tip voor jou zoektocht: Begin op internet.
Van bijna alle synth's (en dat geldt ook vast wel voor keyboards) kun je op de sites van fabrikanten lijstjes met specificaties en geluidssamples van preset-geluiden vinden.
Verder kun je reviews van gebruikers vinden op fora zoals deze.
Dit lijkt me voor jou een aardige start waarmee je alvast wat opties weg kunt strepen en dus
je zoektocht wat makkelijker wordt.
Je kunt net zo goed voor 2e-hands gaan als voor nieuw, hoewel je bij 2e-hands natuurlijk wel altijd even moet testen of het bakkie goed werkt (alle toetsen/knoppen enz).

sukses met je zoektocht en veel beterschap gewenst :biertje:

Thanks Gemmetje..Ik zal de reviews een lezen.
Maar het doorzien en begrijpen van specs valt voor een leek niet mee;)
Ik heb toch niets te doen...zeeën van tijd...geluk bij een ongeluk denk ik

Met vr. gr.
Frenk

de korg x5 is leuk spul maar kijk dan eerder uit naar de korg n5 die is wat leuker en wat uitgebreider plus heeft betere klank...

anders idd korg trinity. Leuk dingetje ! Of kijk naar de roland XP serie..

Thanks voor je post....en ik zie dat ik niet de enige Marillion liefhebber ben hier;)
De N5 kan ik nergens vinden helaas.

IK ga nog ff lekker surfen:)

mvg
Frenk

Yamaha Dx7 + een Roland JV1010 module, is dat misschien niet wat?
De roland JV1010 is een klein kastje (9,5" breed) met daarin meer dan 1000 geluiden die ook in de XP30 te vinden zijn, alleen is 'ie een stuk goedkoper! Voor 250 ofzo heb je die wel. Deze kun je met een midi kabeltje op een andere synthesizer aansluiten zodat je de geluiden kunt bespelen zeg maar. Als je als andere synthesizer een yamaha Dx7 of misschien een An1x (naar de An1x kun je even een zoektocht houden op het forum, je zal er veel over vinden) neemt heb je meteen een ontzéttend breed pallet aan geluiden en zit je niet over je budget.

De Dx7 kost zoals gezegd meestal 200 euro
een Jv1010 kost zo'n 250 geloof ik, misschien iets minder
Een An1x kost 300-350 euro.

Als je dus voor de DX7+Jv1010 zou gaan, heb je nog geld over voor een standaard en een goede koptelefoon.

Thanks voor de tip ;)
Tja...Ik moet ook nog boxen aanschaffen natuurlijk...
of via de hoofdtelefoon ( heb een vrij goede Sennheiser ).
Nu ik ff reken zitten er toch meer kosten aan vast dan ik dacht... :confused:
Voor een keyboard ( met geïntegreerde speakers ) voel ik niets....

Poeh....ben er ff duizelig van...zit nu al vanaf 12.00 online en specs te lezen
te bekijken...Ik ga ff plat :Z
Even overdenken.

Met vriendelijke groet,
Frenk

ik zie hier trouwens een JV1080 voor maar 250 euro. Die is hetzelfde als de JV1010, maar dan in 19" formaat, met een groter display en de mogelijkheid om geluiden op het apparaat zelf te wijzigen. Bij de JV1010 heb je hier een computer voor nodig en moet je de bijgeleverde software gebruiken.
De 1010 heeft echter wel standaard al een uitbreiding ingebouwd (het zgn. Session board) en daar zitten èrg mooie geluiden op. Veel betere kwaliteit dan de standaard geluiden uit het apparaat. In de 1080 zit deze uitbreidingskaart niet standaard ingebouwd. Wel kun je in de 1080 4 kaarten inbouwen en kunnen er in de 1010 maar 2 (en 1 zit er al in, dus er kan er 1 bij).

:Z :z lekker :z :Z

Bedankt Ic3gl0vE
Poeh...het wordt er niet makkelijker op...

Mijn budget daalt daalt die boxen toch weer een beetje.
Maar ik geef het zoeken niet op;)

mvg
Frenk

Nog een vraag erbij: wil je alleen meespelen met cd's of zelf muziek schrijven en opnemen? En wat betreft dat tweede: ga je daarbij gebruik maken van je computer? Om te spelen heb je namelijk genoeg aan een synth (of keyboard; moet het per se een synth zijn? Niet dat ik voor keyboards ben, maar die zijn wel goedkoper...) + monitors (actief, scheelt je een versterker). Wil je zelf opnemen, dan zul je ook een sequencer nodig hebben (een programma (of apparaat) om je muziek in noten (niet in geluid) op te slaan en via je synth/keyboard opnieuw af te spelen). Doe je dat via de computer, dan wordt dat goedkoper. Eventueel kun je ee synth/keyboard met ingebouwde sequencer nemen, maar dat wordt dan natuurlijk weer duurder.

Dus: wat wil je doen? (coveren of zelf schrijven)
En als je wil schrijven: hoe wil je dat doen? (alles via synths/keyboards of via de pc? Heb ja al iets aan muzieksoftware?)

Maar sowieso: wil je symfo maken, dan heb je, meestal, alle soorten geluiden nodig, van piano's via orkesten tot drums en synthleads. Het synthtype dat je dan nodig hebt is een zgn. 'rompler'. Als je dat woord invult bij de zoekmachine kun je weer flink vooruit (zie ook mijn post in deze thread; daar staan genoeg links voor uren leesplezier... :) ).

Maar alvast: met een budget van 500 euro moet je een paar generaties terug voor de romplers. Misschien een Korg Trinity (te duur?) of anders iets uit de X- of N-serie van Korg (de X-en zijn wel erg beperkt). Verder van Yamaha de S30 of CS1/2/6x en van Roland de JV-serie (x0x0) en de XP's (10, 30, 50, 60, 80). Misschien ook de K2000 van Kurzweil (ook te duur, denk ik). In ieder geval wordt het sowieso tweedehands. Een voordeel van de JV's en XP's (dezelfde engine, alleen hebben de JV's geen toetsen, alleen de synthengine) van Roland is dat ze niet zo duur zijn, maar wel érg veel geluiden hebben (variërend van goed tot redelijk) en uitbreidbaar zijn met expansion boards. Misschen dat je je 's op één van de JV's kunt richten (ik weet het verschil niet tussen de typen (1010, 1080, enz.), maar dat kun je vast wel terugvinden op internet (hier op het SF?). Dan moet je er nog wel een midikeyboard bij kopen om te kunnen spelen, maar die combinatie zou best wel eens goedkoper kunnen zijn dan één van de andere opties (trouwens: voor wat uitleg over synthtypen en over wat een module is, zie deze thread en (verdeeld over) deze thread).

Succes ermee! En in de tussentijd: beterschap! :okdan:

...goede muzieksmaak trouwens... ;)

Wauw Cheimoon:okdan:

Wat een leesvoer...Tja..Ik wil voorlopig het alleen bij spelen houden. Coveren dus.
Stiekem had ik ook al gedacht aan een keyboard...maar dan denk ik ook weer meteen
aan die oudbollige bruiloftorkesten met een vals Casiootje. Of Centerparcs gasten met een
te bonte Hawai blouse...al hebben die vast een hoop lol.

Trouwens...een beetje een topkeyboard is ook erg duur ( Korg PA-50 / 80 ).
Dus met een synth en wat monitors ben ik misschien nog goedkoper uit.
Keyboard scheelt wel weer wat plaats natuurlijk, maar het trekt me vooralsnog nog niet.

Ik dacht ff een synth uitzoeken en hupsakee...maar wat is de keus gigantisch...overweldigend
zelfs....zucht .. Ik ga me maar niet haasten en rustig op mijn gemak de door jouw aangegeven treads eens
lezen en me eerst eens heel goed in de materie vastbijten...voordat ik iets doms aankoop.

En..snel genoeg eens naar de muziekwinkel om me daar eens voor te laten lichten.
Niet kopen uiteraard...Ik heb liever een goede 2e handse voor minder.

Nogmaals bedankt voor je zeer uitgebreide en vriendelijke reactie:biertje:

met vr. groet,
Frenk

Origineel geplaatst door frenk
Wat een leesvoer...Tja..Ik wil voorlopig het alleen bij spelen houden. Coveren dus.
Stiekem had ik ook al gedacht aan een keyboard...maar dan denk ik ook weer meteen
aan die oudbollige bruiloftorkesten met een vals Casiootje. Of Centerparcs gasten met een
te bonte Hawai blouse...al hebben die vast een hoop lol.

Trouwens...een beetje een topkeyboard is ook erg duur ( Korg PA-50 / 80 ).
Dus met een synth en wat monitors ben ik misschien nog goedkoper uit.
Keyboard scheelt wel weer wat plaats natuurlijk, maar het trekt me vooralsnog nog niet.

Oh, maar er zijn ook ontzettend goede keyboards en er zitten niet alleen kaas-geluiden in! Je hebt alleen één nadeel: je zit vast aan de presets. De lead van de Cinema Show-solo zit niet in mijn XP. Als het een keyboard was, dan had ik pech gehad. Nu is het echter een synth, dus kun je zelf gaan tweaken tot je hebt wat je wil hebben. Maar tweaken is eigenlijk onderhand een hobby op zich, dus het is wel een goede vraag of je het middel (tweaken) nuttig of leuk genoeg vindt voor je doel (spelen). Als je dat niet vindt, dan is een keyboard 'goed genoeg' (klinkt wat denigrerend, maar goed).

Ik zou toch wel voor een synth gaan, sowieso voor de langere termijn (steeds dezelfde net-niet-perfecte geluiden kan gaan irriteren en dan is het goed een synth te hebben), maar ik ben natuurlijk bevooroordeeld. :engel:

Ik dacht ff een synth uitzoeken en hupsakee...maar wat is de keus gigantisch...overweldigend
zelfs....zucht .. Ik ga me maar niet haasten en rustig op mijn gemak de door jouw aangegeven treads eens
lezen en me eerst eens heel goed in de materie vastbijten...voordat ik iets doms aankoop.

Het is eigenlijk vooral een kwestie van beperken. Zoveel mogelijk wegstrepen en dan uit een paar modellen kiezen. Hoe uitgebreid is je wishlist? Probeer zo veel mogelijk dingen te bedenken die je wil (heb je graag veel presets? Gemakkelijke interface? Enzovoorts), dat scheelt ook bij wegstrepen. Als je niet zoveel wensen/eisen hebt, dan voldoet elke synth wel, terwijl achteraf zal blijken dat je eigenlijk best goed weet wat je wil(de).

Sowieso kun je je keuze nogal beperken. Je hebt voor jou eigenlijk drie merken (Yamaha, Roland, Korg; Kurzweil is te duur en te vergaand) met per merk een paar modellen, die in verband met elkaar staan.
Yamaha: EX-7 (te duur?), CS#x, S30 (klinken zeer vergelijkbaar, verschillen zitten hoofdzakelijk in diepte van de editing, extra opties en aantal presets);
Korg: M-serie, 01/W, N-serie. X-serie (dit zijn opvolgers van elkaar; sterk vergelijkbaar dus, alleen is de X de budgetversie van de N; de Trinity lijkt mij te duur);
Roland: JV-serie, XP-serie (de XP's zijn in principe hetzelfde als de JV's, alleen dan mét klavier; verder wat extra's per model, maar ook bij de JV's onderling zijn er verschillen).
Het is dus vooral een keuze tussen de merken. Ik heb zelf een XP-30 (zie ook hier; da's misschien een wat pessimistische review trouwens en ik heb gemerkt dat er toch wel een best redelijke piano in zit). Die is niet zo sterk in het laag, maar het voordeel is dat er ontzettend veel geluiden in zitten. Je kunt er dus zó mee aan de gang, net als met een keyboard, maar tegelijkertijd kun je 'm gewoon compleet editen (het is een echte synth). Lijkt mij een mooie optie, maar wel op de rand van je budget, vrees ik.

Zie maar! ;)

Maar tweaken is eigenlijk onderhand een hobby op zich, dus het is wel een goede vraag of je het middel (tweaken) nuttig of leuk genoeg vindt voor je doel (spelen). Als je dat niet vindt, dan is een keyboard 'goed genoeg' (klinkt wat denigrerend, maar goed).

Ik speel veel liever dan dat ik met programmeren bezig ben. Toch wil ik ècht geen keyboard meer. Als mijn geluid me niet bevalt, wordt het spelen namelijk minder leuk en als ik dan niks kan wijzigen, is het spelen na een tijdje niet meer leuk. Zo kan het ook werken :)

De Roland XP30 zou inderdaad een hele leuke optie zijn, maar toch zou ik dan voor een Dx7 of An1x met een JV module gaan. Je hebt dan gewoon meer voor minder geld.

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Ik speel veel liever dan dat ik met programmeren bezig ben. Toch wil ik ècht geen keyboard meer. Als mijn geluid me niet bevalt, wordt het spelen namelijk minder leuk en als ik dan niks kan wijzigen, is het spelen na een tijdje niet meer leuk. Zo kan het ook werken :)

De Roland XP30 zou inderdaad een hele leuke optie zijn, maar toch zou ik dan voor een Dx7 of An1x met een JV module gaan. Je hebt dan gewoon meer voor minder geld.

Zo'n JV-module is een goed idee, maar waar dan die DX7 (supermoeilijk programmeren en de belangrijke presets zitten ook wel in de JV) of AN1x (wel een toevoeging, maar daar wordt het toch wel duur van) voor nodig is weet ik niet. Er zal desondanks toch wel een midikeyboard bij moeten natuurlijk.

Misschien is deze advertentie iets?
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?threadid=45470 (de S03 natuurlijk)

Back