Origineel geplaatst door frenk
Wat een leesvoer...Tja..Ik wil voorlopig het alleen bij spelen houden. Coveren dus.
Stiekem had ik ook al gedacht aan een keyboard...maar dan denk ik ook weer meteen
aan die oudbollige bruiloftorkesten met een vals Casiootje. Of Centerparcs gasten met een
te bonte Hawai blouse...al hebben die vast een hoop lol.
Trouwens...een beetje een topkeyboard is ook erg duur ( Korg PA-50 / 80 ).
Dus met een synth en wat monitors ben ik misschien nog goedkoper uit.
Keyboard scheelt wel weer wat plaats natuurlijk, maar het trekt me vooralsnog nog niet.
Oh, maar er zijn ook ontzettend goede keyboards en er zitten niet alleen kaas-geluiden in! Je hebt alleen één nadeel: je zit vast aan de presets. De lead van de Cinema Show-solo zit niet in mijn XP. Als het een keyboard was, dan had ik pech gehad. Nu is het echter een synth, dus kun je zelf gaan tweaken tot je hebt wat je wil hebben. Maar tweaken is eigenlijk onderhand een hobby op zich, dus het is wel een goede vraag of je het middel (tweaken) nuttig of leuk genoeg vindt voor je doel (spelen). Als je dat niet vindt, dan is een keyboard 'goed genoeg' (klinkt wat denigrerend, maar goed).
Ik zou toch wel voor een synth gaan, sowieso voor de langere termijn (steeds dezelfde net-niet-perfecte geluiden kan gaan irriteren en dan is het goed een synth te hebben), maar ik ben natuurlijk bevooroordeeld.
Ik dacht ff een synth uitzoeken en hupsakee...maar wat is de keus gigantisch...overweldigend
zelfs....zucht .. Ik ga me maar niet haasten en rustig op mijn gemak de door jouw aangegeven treads eens
lezen en me eerst eens heel goed in de materie vastbijten...voordat ik iets doms aankoop.
Het is eigenlijk vooral een kwestie van beperken. Zoveel mogelijk wegstrepen en dan uit een paar modellen kiezen. Hoe uitgebreid is je wishlist? Probeer zo veel mogelijk dingen te bedenken die je wil (heb je graag veel presets? Gemakkelijke interface? Enzovoorts), dat scheelt ook bij wegstrepen. Als je niet zoveel wensen/eisen hebt, dan voldoet elke synth wel, terwijl achteraf zal blijken dat je eigenlijk best goed weet wat je wil(de).
Sowieso kun je je keuze nogal beperken. Je hebt voor jou eigenlijk drie merken (Yamaha, Roland, Korg; Kurzweil is te duur en te vergaand) met per merk een paar modellen, die in verband met elkaar staan.
Yamaha: EX-7 (te duur?), CS#x, S30 (klinken zeer vergelijkbaar, verschillen zitten hoofdzakelijk in diepte van de editing, extra opties en aantal presets);
Korg: M-serie, 01/W, N-serie. X-serie (dit zijn opvolgers van elkaar; sterk vergelijkbaar dus, alleen is de X de budgetversie van de N; de Trinity lijkt mij te duur);
Roland: JV-serie, XP-serie (de XP's zijn in principe hetzelfde als de JV's, alleen dan mét klavier; verder wat extra's per model, maar ook bij de JV's onderling zijn er verschillen).
Het is dus vooral een keuze tussen de merken. Ik heb zelf een XP-30 (zie ook
hier; da's misschien een wat pessimistische review trouwens en ik heb gemerkt dat er toch wel een best redelijke piano in zit). Die is niet zo sterk in het laag, maar het voordeel is dat er ontzettend veel geluiden in zitten. Je kunt er dus zó mee aan de gang, net als met een keyboard, maar tegelijkertijd kun je 'm gewoon compleet editen (het is een echte synth). Lijkt mij een mooie optie, maar wel op de rand van je budget, vrees ik.
Zie maar!