Welke waldorf synth?

Wodka

Ouwe rot
Ik heb een half jaartje geleden ongeveer mijn Waldorf Q keyboard weggedaan. Ik moest namelijk naar een kleinere ruimte gaan verhuizen waar ik geen ruimte meer had voor diverse keyboards. Maar ik wist toen al dat ik ooit weer een Q rack of iets dergelijks terug wou.

Ondertussen ben ik zover dat ik mijn nieuwe kleinere ruimte in kan richten. In de tussentijd ben ik er wel achter gekomen dat ik de Waldorf sound echt mis. Dus nu ik mijn nieuwe ruimte krijg wil ik ook weer een Waldorf terug. Maar welke?

Ga ik voor een Q rack of Micro Q? Of ga ik voor een moderner product zoals een Blofeld of zelfs voor software: Largo?

Kan ik met Largo niet alles wat ik met een Q ook kon? En misschien zelfs meer? En ga ik een klankverschil ervaren? Of valt dat wel mee...

Wie kan mij een goed advies geven :)

de microQ is de enige digitale synth die bij mij overleefd tussen het analoge geweld.
topding.
maar volgens mij kost hij 2dehands ongeveer hetzelfde als een blofeld, dus die zou ik zeker ook uitproberen.
( dat moet ik ook nog eens doen)

:koffie:

ik zou een micro Q nemen, goede sound, veel mogelijkheden.
Heb ze beiden gehad Q en micro Q en qua sound zijn ze afgezien van wat dingen gelijk.
Het is inderdaad leuk voor erbij

Ik heb door de jaren heen een Q, Q-rack, twee XT's, en een Pulse gehad. Nu een Blofeld. Qua sound vind ik die laatste het meest veelzijdig en voor wat betreft virtueel analoog zijn dit laatste ook behoorlijk waar maken. De filter-drive klopt gewoon bij dit ding, in tegenstelling tot de Q waarbij 0 ok was en 1-127 stond voor de mate hoe erg je sound verkracht werd (ongewenst, zonder zoenen).

Geen enkele Waldorf is een slechte aanvulling vind ik, maar ik zou ze zo omschrijven:

Q - digitaal, VA, helder, mooi zuiver hoog, silky
XT - digitaal, wavetable, apart, anders
Pulse - dik, vet, monofoon, analoog
Blofeld - een mix tussen Q en XT met extra mogelijkheid voor warmte / mooie vervorming/drive

:)

Ik heb hier de Waldorf Largo en ik zou die trial zeker gaan checken:)....Ben erg tevreden over de vette sound van deze vsti...en het cpu gebruik is ook nog eens zeer stabiel....echt een top synth(Y)

Ik heb de Waldorf XT, Microwave 1, micro Q en Pulse gehad (altijd met de meest recente OS) en nooit last gehad van bugs. Op marktplaats staat trouwens een hele mooie micro Q omega met 75 stemmen..

De enige Waldorf bak waar ik ècht blij van wordt is de Microwave I (ja, of de Wave, ja... en zelfs dan, die vond ik lichtelijk onoverzichtelijk).
Maar da's vast persoonlijk...

Het geluid van de MW1 met analoog filter vond ik ook het meest karakteristiek. Nu stuur ik mijn micro Q door een Schippmann filter en een SPL buizenprocessor om hem wat levendiger te maken.

Hebben alle synths van Waldorf last van bugs zoals de Blofeld ?

Ik heb zelf een Blofeld en een Pulse. Met de Pulse nooit wat raars gehad, de Blofeld heeft inderdaad een aantal bugs. Ondanks dat ben ik zeker tevreden over het geluid en de mogelijkheden van de Blofeld.

Even een zijstapje: ken je de (access) Virus reeks? Vind Waldorf en Virus redelijk dicht bij elkaar liggen, alleen de virus NET even lekkerder klinken.

ik vind de virus niet beter klinken, klinkt anders en commercieler

de blofeld vind ik persoonlijk minder goed dan de xt en de q klinken

ik denk voor speciallekes dat je de xt moet nemen, voor standaard va met een paar wavetables kan je met de q niet misdoen

Ja ik ken de Virus reeks... Volgens mij zijn er geen synth liefhebbers die deze niet kennen... Maar mijn voorkeur gaat toch echt uit naar een Waldorf.

Okee, had gekund dat je 'm alleen via internet kent en niet in 't echies.. :D

Waldorf vind ik ook zeker leuk, maar beetje kil (blofeld) en tochwel redelijk neigen naar de virus (MicroQ).
Maar dat vind ik, he ;)

De Waldorf-en zijn WEL een stukkie goedkoper en dus zeker waar voor je geld!

ik zeg niet dat je een virus moet nemen, hetgeluid is iets commericieler, ik heb niet gezegd beter

een q (en zeker een xt) klinken een stukje rauwer dan de virus

ik zou gaan voor de microwave 2 of xt (of de 1 eventueel dan heb je analoge filter) of de q

NIET Voor de blofeld

ik vind die blofeld een stuk warmer klinken dan een Q. bass is ook iets beter lijkt het...
ik vraag me af wat er commercieel is aan het geluid van een virus??

Hoe kan een osc of filter nu commercieel zijn....je kan commerciele geluiden patchen.
Waldorf is echt niet een minder commercieel bedrijf dan Access imo

gewoon de klank - iets meer underground

een additieve synth klinkt toch ook minder commercieel dan een standaard va?

maar inderdaad ja, moest iedereen nu een waldorf gaan gebruiken op releases en virus niet dan zou de waldorf commercieel klinken

toch blijf ik erbij dat de q iets killer en minder commercieel klinkt dan een virus
:-)

Back