Stukje historie

Hooihuis

Acta est fabula
Gisteren een vrij aardige CD gekocht (deze) bij mijn lokale platenboer. Of liever gezegd drie CD's, want het betreft een driedubbelaar met daarop electronische muziek van zo'n beetje het begin (1936, en niet 1948 zoals op de hoes staat) tot 1980.

Heb hem nog niet geheel beluisterd maar ben er wel erg blij mee; naast tracks die je als "normale" muziek kan omschrijven staan er ook gewoon soundscapes op van lieden die net het een of andere apparaat hadden uitgevonden en daarmee loos gingen. Die apparaten zagen er natuurlijk vaak uit alsof ze in het decor van de film "Frankenstein" niet zouden misstaan; mooi hoor! Er zijn wat voorbeelden van te zien in het boekje van 96 pagina's dat er bij zit. Al met al een leuke package en denk ik echt iets voor de geluidenfreak, waar ik me zelf ook toe reken.

Iemand al bekend met deze CD?

Attachments

• booklet.jpg
    booklet.jpg
    32,5 KB · Bekeken: 99
hmm.

hmm.

Hai Hooihuis:halleluja,

Was dat het enige exemplaar in de winkel?
Of was er nog een exemplaar te koop en voor hoeveel?
Ben er namelijk ook in géintreseerd.

Leuk een stukje history ,voor de Moog en OB gekte..

mmzlll MindBleep :mega:

Ja, bekend hier. Wel érg experimenteel naar mijn smaak.
Dan heb ik het over tracks als "drift study" van La Monte Young, etc.
Maar Clara Rockmore is natuurlijk fijn om te horen.

Trouwens, we hadden zelfs ooit onze eigen "electronische muziek contest" -> https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=32734
... daar werd deze CD al besproken.

Ha die MindBleep,

Toen ik deze kocht (bij Courthouse in Alkmaar) was het inderdaad de laatste die op de plank stond. Kan wel even voor je gaan informeren of ze nog meer hebben cq. eventueel kunnen bestellen hoor! Hij kost in ieder geval E 50,-. Is niet goedkoop, maar voor mij het geld zeker waard. Het zijn toch drie CD's vol met tracks die soms los al moeilijk te vinden zijn, laat staan in 1 package. Maar goed, dat is natuurlijk persoonlijk.

Overigens ben ik het met Hanz wel eens dat het flink experimenteel is hoor (en ook ik ben aardig wat gewend), je zet het niet op als je lekker met je vriendinnetje op de bank zit of zo. Ik vind het ook geen CD die je achter elkaar draait, meer eigenlijk een document waarbij je de tracks echt los van elkaar moet zien. En, niet onbelangrijk, het is een bron van inspiratie!

Erwin

Sommige zaken hebben een relatie met andere CD's, zoals Early Dutch Popular Electronic Music, zoals Varèse's Poem Electronic: Phillips anno 1958 op de Wereld Tentoonstelling te Brussel.

Deze CD is zo'n jaar of vijf oud, alweer, en een zeer goede bloemlezing uit de experimentele muziek, die tot aan de negentiger jaren van de vorige eeuw de electronische muziek volledig beheerste.

Verder er even op gewezen dat bij NEAR het volledige werk van Brunell is uitgekomen, welke electronica je wel met je vriendin kunt beluisteren. :)

Wout

Back