Side Chain: wat doe ik niet goed?

pjeut

Ouwe rot
Hoi,
Ik had al enige tijd een composer pro. Maar gisteren, na een vruchtbare bui van audiokabels solderen, heb ik nu eindelijk de side-chain 'ns geprobeerd, maar zonder succes.
Even heel kort een beschrijving van hoe ik het heb opgesteld.
1. Ik heb de composer staan in de double-mode (dus linkerkanaal en rechterkanaal beiden gekoppeld). Aan de linker sc-send en sc-return heb ik mono-kabels verbonden.
2. De composer zit nog steeds via de inserts met de mixer verbonden, maar met het schakelaartje sc ext wordt de normale compressor via inserts geblokkeerd (toch?).
3. Op kanaal 1 van m'n mixer heb ik de basedrum zitten die via aux 2 naar sc-return gaat.
4. De andere kanalen gaan gewoon via insert als "te bewerken signaal" de compressor in.
5. De sc-send gaat gewoon via een vrij kanaal de mixer weer in.

Mijn redenering was dat dit signaal wat van de sc-send kwam, het heftig ge-sidechain-de geluid zou moeten bevatten, dus in mijn geval pads en bass die op de maat en cadans van de basedrum in mekaar geperst worden, maar: niets van dit al.

Wat doe ik verkeerd? Ik heb zelf ook wel het idee dat er op de een of andere manier lussen zitten in mijn werkwijze, maar ik weet zo niet wat ik er aan moet doen. Ik denk dus dat bij sc het te bewerken signaal gewoon via de insert binnen komt, maar is dit wel zo? En als dit zo is, dan wordt het modulator-signaal, de basedrum, ook hierin meegenomen, en ook het eindresultaat dat vanaf sc-send weer de mixer ingaat.

Voor de goeie orde, ik heb een klein mixertje, een Behringer MX 1604, dus niet een hele trits outs en/of bussen. Ik weet niet of dit bepalend is om te kunnen sidechainen?

Graag jullie reactie.

Pjeut.

Je Pad geluid gaat door de compressor via de insert.

Je kick gaat via een FX send naar je SideChain input.

Vervolgens zet je de compressor op "sidechain" en hoor je je pad indeuken en uitdeuken op de maat van de kick.

De output van de sidechain heb je niet nodig.

Maar dat betekent ook dat m'n basdrum via de insert "meegaat", ik heb niet meerdere inserts.
In de handleiding las ik zoiets als dat je hiervoor eigenlijk niet de compressor moet gebruiken maar de gate. Klopt dat ?

Met andere woorden; hoe kan ik voor dat in en uitbeuken de composer het beste instellen?

Alvast bedankt Matthijs.

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Je Pad geluid gaat door de compressor via de insert.

Je kick gaat via een FX send naar je SideChain input.

Vervolgens zet je de compressor op "sidechain" en hoor je je pad indeuken en uitdeuken op de maat van de kick.

De output van de sidechain heb je niet nodig.

Dit kan prima met een compressor. Als je een gate gaat gebruiken dan wordt de opstelling totaal anders, en bovendien valt het geluid dat bij iedere bassdrum zachter moet worden helemaal weg.

Volgens mij heb je alles goed aangesloten. Maar het bewerkte signaal komt niet uit de Sidechain out; dat is het onbewerkte signaal. Het bewerkte signaal komt gewoon uit de compressor out.

Nog even.

Nog even.

Aangezien ik maar één insert heb, gaat de modulator (het basdrum-kanaal) ook de compressor in. Vervolgens gaat die basdrum via een aux als side chain ook de compressor in. Levert dit geen probleem op?

Ik heb ook een side-chain probleem met de DBX 266 XL nl. op het moment dat m`n kick binnenkomt op het side chain kanaal druk ie het geluid in de compessor niet weg maar dan laat ie het geluid juist horen.

Iemand hier een oplossing voor?

Heb je je gate hoog gezet? Hierdoor heb je de kick nodig om het geluid door te laten.

Origineel geplaatst door metatron
Ik heb ook een side-chain probleem met de DBX 266 XL nl. op het moment dat m`n kick binnenkomt op het side chain kanaal druk ie het geluid in de compessor niet weg maar dan laat ie het geluid juist horen.

Iemand hier een oplossing voor?

Ik ben er uit....

Ik ben er uit....

....maar vraag me niet hoe het is gelukt.
Oo zondag 11.00 uur die 'ie het niet (gewoon hetzelfde geluid als met gewone compressie), en om ± 19.00 uur probeerde ik het nog 'ns, en ja hoor, daar was het. Onversneden pompen en zuigen.
Een beetje tweaken met de range en de attack, en Eric Prytz (met bijbehorende mokkeltjes) komen binnengewandeld.

Bedankt allen.

Met andere woorden:

Met andere woorden:

:slotje:

Heb sinds pas ook zo'n Behringer met SC input en output. (Dan wel dat 1952 model, met die fake tubes ja, nou ja fake)
Maar wat komt er eigenlijk uit die SC output? Is dat niet een mogelijkheid om hem door te lussen naar je andere stereo kanaal? Of juist een tegengesteld effect te krijgen?

(Kan ook de manual doorlezen, maar zo zonde om het plastic er vanaf te halen ;) )

ik denk...

ik denk...

ongewijzigde doorvoer van de input. Die kun je weer op een kanaal binnen laten komen en dan mengen met het gemodificeerde signaal, of via faders de sc laten rijzen en dalen.
Maar ja, als het via een kanaalstrip binnenkomt, gaat het ook weer via de insert naar de compressor toe, en deelt het ook weer mee in de sc-feestvreugde.

Hoe doen jullie dat eigenlijk? Op mijn kleine mixertje kun je niet bepalen welke strip via insert out gaat en welke niet, hij heeft dan ook maar één insert. Is dat op grote mixers anders, kun je daar wel zulke dingen per strip toewijzen, zoals ik dat wél met m'n 2 auxen kan?

Origineel geplaatst door fuse
Heb sinds pas ook zo'n Behringer met SC input en output. (Dan wel dat 1952 model, met die fake tubes ja, nou ja fake)
Maar wat komt er eigenlijk uit die SC output? Is dat niet een mogelijkheid om hem door te lussen naar je andere stereo kanaal? Of juist een tegengesteld effect te krijgen?

(Kan ook de manual doorlezen, maar zo zonde om het plastic er vanaf te halen ;) )

Re: Ik ben er uit....

Re: Ik ben er uit....

Origineel geplaatst door pjeut
....maar vraag me niet hoe het is gelukt.
Oo zondag 11.00 uur die 'ie het niet (gewoon hetzelfde geluid als met gewone compressie), en om ± 19.00 uur probeerde ik het nog 'ns, en ja hoor, daar was het. Onversneden pompen en zuigen.
Een beetje tweaken met de range en de attack, en Eric Prytz (met bijbehorende mokkeltjes) komen binnengewandeld.

Bedankt allen.

en je weet zeker dat je radio 3 niet aan hebt staan en je mixer uit :dubbel:

Re: Re: Ik ben er uit....

Re: Re: Ik ben er uit....

Ja, dat weet ik zeker.
Maar om je de waarheid te zeggen...met mijn bescheiden Behringer-ervaring...ik ben het wel een beetje gewend.
M'n mixertje heeft ook wel 'ns buien. Dan denk ik dat een strip het heeft begeven, en de volgende dag is 'tie d'r weer. En ook die composer heeft wel 'ns dagen dat 'ie volgens mij helemaal niets doet, en dan hoor je een klik, en dan die 'ie het ineens.

De eerste keer sta je doodsangst uit, en denk je; dat was m'n composer. Maar tot nog toe geen blijvend letsel aangetroffen.

Origineel geplaatst door dj discodeluxe
en je weet zeker dat je radio 3 niet aan hebt staan en je mixer uit :dubbel:

Maar dat betekent ook dat m'n basdrum via de insert "meegaat", ik heb niet meerdere inserts.

Als je via een aux send de sidechain aanstuurt, en je wil dat signaal niet in de mix hebben (dus ook niet in je insert), dan kun je op je 1604 het 'pre' knopje op het bewuste kanaal indrukken en de fader op 0 zetten. Dan gaat de bassdrum alleen maar via de aux naar buiten.

Is dat wat je wilt?

Dus de auxen...

Dus de auxen...

...komen vóór de insert? Altijd al willen weten, maar in de manual niet echt gevonden.
Trouwens, die Behringer handleidingen vind ik zowiezo crypta-cadenza.

Re: Dus de auxen...

Re: Dus de auxen...

...komen vóór de insert? Altijd al willen weten, maar in de manual niet echt gevonden.
Trouwens, die Behringer handleidingen vind ik zowiezo crypta-cadenza.

Ik begrijp je vraag niet helemaal vrees ik :)

Je hebt het over de 'main mix inserts' toch?
En met AUX bedoel je AUX-send, en niet AUX return?

En ik zie (na het verhaal nog eens goed gelezen te hebben) dat je de SC-return terugvoert naar een kanaal van de mixer. Waarom zou je dat willen doen? ..want dan heb je twee kanalen met (in principe) exact hetzelfde signaal (de bassdrum).

Nou...

Nou...

Met Aux bedoel ik zowel aux-send als aux-return, waarvan ik er twee heb. Zo ik het begrijp, is een aux een lus bestaande uit de aux-send; daar waar het signaal de mixer verlaat, en daar net boven de aux-return waar het signaal weer binnen komt.
En ik bedoel inderdaad de main-mix inserts.

En dat signaal vanaf de sc terug voeren, doe ik ook niet meer.

Ik zal 'ns een handleiding van een andere mixer raadplegen. Misschien dat het ik het dan beter begrijp.

Re: Nou...

Re: Nou...

Met Aux bedoel ik zowel aux-send als aux-return, waarvan ik er twee heb. Zo ik het begrijp, is een aux een lus bestaande uit de aux-send; daar waar het signaal de mixer verlaat, en daar net boven de aux-return waar het signaal weer binnen komt.
En ik bedoel inderdaad de main-mix inserts.

En dat signaal vanaf de sc terug voeren, doe ik ook niet meer.

Ik zal 'ns een handleiding van een andere mixer raadplegen. Misschien dat het ik het dan beter begrijp.

Ah, nu begrijp ik het (denk ik ;) )
Een AUX-return komt direct in de main-mix terecht, dus niet in het kanaal (mocht je dat denken :)). Dat kan ook niet anders, aangezien je maar twee aux-returns hebt.

En de inserts op de main-mix is echt de aller-aller-allerlaatste stap voordat het signaal via de main de mixer verlaat. Dus wat er uit een main-mix insert komt is incl. het aux-return signaal.

Waar het AUX-send signaal vanaf wordt gepikt wordt bepaald door het 'pre'-knopje.
Als deze uit staat dan wordt het vlak na de kanaal-fader opgepikt. Dus ook na de gain en de toonregeling.
Is de 'pre' ingeschakeld, dan pakt hij hem vlak voor de fader. De fader heeft dan logischerwijs geen invloed meer op hoeveel signaal er via de AUX naar buiten gaat.

Als je de kick niet in je eindmix wil horen, maar wel via de AUX-send de sidechain van de compressor wil sturen, lijkt het mij het handigst de fader van het kick-kanaal op 0 te zetten, 'pre' in te schakelen en de aux-2 van dat kanaal open te zetten. En verder niks doen met SC-return of AUX return etc.

EDIT (na het lezen van protohuman's post): SC-return moet dan eigenlijk SC-send zijn, het signaal _van_ de sidechain _naar_ de mixer.

Laatst gewijzigd:
Back