Kwaliteit geluid in studio live proberen te evenaren

wokenangel

www.munami.nl
Eigenlijk is mijn vraag dezelfde als de naam van de topic:

Hoe krijgen jullie op het podium dezelfde (of enigzins vergelijkbare) kwaliteit als in de studio?

Hierover is in andere topics wel wat te vinden, met name in de topic "Dringende vragen over livesetup!". Daarin geeft Johny Busca al erg nuttige antwoorden (dank daarvoor).

Maar wat concreter wat voor problemen ik tot nu toe ervaar:

- geluid klinkt overstuurd
- geluid klinkt te vol/rommelig/modderig
- verhoudingen bas/mid/hoog zijn verstoord
- en een beetje vreemd... op Pact klonk voor mij het geluid in de zaal 12 bit. Niet vol, karton, plat.
- geluid klinkt als een drab zonder distinctie tussen geluiden of tonen. Dus een brok geluid.

Ik heb voor mijn gevoel ook veel te weinig controle over de klank die de zaal uiteindelijk krijgt. in de ojeesee in harderberg klonk de set vol warm en overtuigend, op koninginnedag in eindhoven als schurend karton, en eigenlijk op elk feest op elke PA heb ik een totaal verschillende ervaring.
Hoe kan ik mijn geluid toch optimaliseren? Vaak moet ik optreden zonder soundcheck. (dat vind ik sowieso jammer, dat je als liveact op danceavonden toch vaak word benaderd als DJ, terwijl er bij een live set technisch veel meer komt kijken.

En wat 'werkt' wat betreft de mix, weinig geluiden? gebruiken jullie voor een live mix een andere verhouding van geluiden als in een studiomix?

Veel zalen hebben (helaas) gewoon een slechte PA. Meestal vooral veel High en veel Bass. Hierdoor klinkt iets heel snel overstuurd, zonder dynamiek of vlak. En als je ook nog eens niet mag soundchecken, ja, dan wordt het heel moeilijk om je daar op in te stellen. Want voor alles wat je zou willen doen, moet je soundchecken. Je zou bijv. een uitgebreide stereo grafische EQ over je eindmix kunnen zetten. Maar sowieso moet je er vanuit gaan dat je studiokwaliteit maar heel moeilijk kan bereiken.

ach ja een soundcheck, ik zeg meestal dat ik dat niet nodig vindt. Het klinkt toch totaal anders of de zaal leeg of vol is.
Ik maak me niet echt druk om het geluid, zolang ik zelf maar alles kan horen en als iets te schel is, probeer ik dat snel aan te passen, etc. Wat oversturen kan juiste prima klinken.

Het leuke van live vind ik dat het juist anders klinkt dan als op de CD. Minder perfect en meer ruimte voor improvisatie wat meer sfeer geeft dan een CD.

Maar er is natuurlijk wel wat het allemaal beinvloed: PA, ruimte en natuurlijk de geluidsman.

De geluidsman tsja.
Kan me daar soms gewoon zo aan ergeren dat het optreden voor mij verpest.
Niet dat ik zelf zoveel ervaring heb, maar als (semi)pro moet je toch tenminste een nivo hebben wat z'n geld waard is. (vinnik dan)

bedankt voor alle antwoorden tot nu toe. Ik ben het er wel mee eens dat een deel van de charme van het livespelen is dat alles onberekenbaar is. Ikzelf vind het echter niet fijn als de klank van de mix totaal anders is. Op die manier komt hetgene wat ik wil brengen niet echt over.

En ik hoopte op wat tips van de doorwinterde livemannen (en evt. dames) op het forum. Bestaan er trucjes om dat geluid toch constant te krijgen? Of ligt het aan de mix?

Hoe meer je zelf in eigen hand houdt, hoe zekerder je van je zaak kunt zijn. Dus: eigen geluidsman, eigen PA. Misschien dat het nog het handigst is om een eigen mengpaneel te hebben waarmee je eigen geluidsman zowel de monitoring doet als het zaalgeluid aanlevert in de vorm van een paar XLR-pluggen, die je direct in de PA-versterkers drukt. Op die manier kan je eigen geluidsman op voor hem/haar bekende apparatuur werken en hoeft/kan de "huis-geluidsman" alleen nog maar wat bij-EQ-n. Deze setup is ook handig voor als er geen huis-PA is: dan hoef je alleen nog maar PA-versterkers en -speakers te huren.

Ik heb ook met dit probleem rondgelopen en ik heb het als volgt opgelost:

ik heb een digitale mengtafel van yamaha 01v96 gekocht. In deze tafel kun je van te voren in de studio je mixen maken. De mixen kun je dan live op het podium terugroepen. Je maakt dan per nummer een aparate mix en zorgt dat de mixen allemaal ongeveer even hard zijn. Ik hoef nooit een soundcheck te doen, omdat mijn mixen altijd goed klinken (alhoewel het soms wel even handig is te luisteren hoe de PA klinkt, want soms zitten er wel echt ruk PA's tussen dan is het handig om te weten dat je je mix iets moet corrigeren.

Maar goed, er zijn meerdere wegen die naar rome leiden Alle geluiden op een vaste plaats en vast niveau uitsturen en de volumes in de synthesizer veranderen, waardoor je je schuiven vaak op 0db kunt laten staan is ook een optie. Niet te heftige instellingen, maar een grove ruwe mix gebruiken die voor alle nummers bruikbaar is. Live goed afmixen en sequencen en geluiden bewerken is niet te doen, daar is meestal te weinig tijd voor. En agh....welke manier je ook kiest, het is live, dus foutjes moeten kunnen ;)

- geluid klinkt overstuurd
- verhoudingen bas/mid/hoog zijn verstoord
- Dus een brok geluid.
- en een beetje vreemd...

Als je dit wel bevalt, kom dan eens langs als ik live moet. Dit zijn juist mijn criteria ;)

Live vind ik rauw geluid juist kicke ipv uber clean. Kan je netzogoed een CDtje opzetten ..

Origineel geplaatst door wokenangel
En ik hoopte op wat tips van de doorwinterde livemannen (en evt. dames) op het forum. Bestaan er trucjes om dat geluid toch constant te krijgen? Of ligt het aan de mix?

Ik speel in een band, meestal met eigen PA en geluidsman. Qua synths maak ik zelf een tussen mix en er hangt een compressor achter voor dat de 2 XLR out's naar het stage block gaan. Alle sounds level ik vooraf in de synth's zodat alles gewoon goed staat en je qua synth mix niet tussen door hoef bij te regelen. De mix die op de PA binnenkomt is dus altijd gelijk en het resultaat voorspelbaar. Ik zou iedere synth apart naar de PA kunnen sturen maar die mannen kennen jou nummers niet dus weten ze ook niet hoe ze een mix moeten maken. ik regel het daarom liever zelf.

Over onze PA ben ik heel te vreden, we krijgen regelmatig van andere muzikanten complimenten over onze sound. Als we niet met onze eigen PA spelen is het meestal wel OK maar dat komt omdat we tijdens de soundcheck de PA mannen zeggen hoe we het willen hebben. Maar je moet in ieder geval altijd soundchecken

Geluidsman/vrouw

Geluidsman/vrouw

Ik treed vaak op en uit ervaring kan ik je melden dat een eigen geluidsman/vrouw goud waard is.
Het hangt natturlijk ook wat af van je setup.
Als je alles door twee lijntjes naar buiten mixed valt er weinig te doen met je klank.
Ik sta op de planken met een helmeboel verschillende apperatuur die uiteindelijk via di's en dergelijke 18 kanalen in beslagnemen op de mengtafel in de zaal.
Op een podium heb je nooit een idee hoe het in de zaal klinkt.
De mix voor de studio en de zaal zijn dus totaal verschillend.
Hoe meer lijntjes je apart kan sturen hoe beter je controle krijgt over het geheel.
Anders blijf je met die soep zitten.

Hey Mia,

onder welke naam treed je op ?
wat voor stijl,
ben ook van het Brusselse, en ben benieuwd

groetjes

Back