Drumdoos: D4 of R8 ??

pjeut

Ouwe rot
Toch wel makkelijk, een aparte drumdoos, en wat mij betreft een echte bread & butter kit.
In mijn verbeelding heb ik de Alesis D4 en de Roland R8 (of R5) een beetje als van de dezelfde generatie beschouwd.
Maar als ik op vintagesynth.com kijk, zijn er toch aanzienlijke verschillen. De D4 meer dan 500 sounds tegen minder dan 100 voor de R8. De D4 maar twee stereo-uitgangen tegen 8 outputs van de R8. De D4 de mogelijkheid van externe triggering, de R8 daarantegen buttons.

Graag dus even jullie mening: Wat is nou het grote baanbrekende verschil tussen deze twee machines. Ik ben niet zozeer op zoek naar een life-apparaat, en ik ben géén drummer. Ik zoek vooral naar veel kant-en-klare, via MIDI aan te sturen geluiden.
Wat zou dan het beste voor me zijn? Trouwens, als de keuze valt op de R8, dan ga 'k zowiezo voor de R8m.

En als aanvullende vraag (als het mag)...

En als aanvullende vraag (als het mag)...

...die serie Roland modules waar de M-DC1 er één van is; zijn dat allemaal (vooral) drumdozen? En welke types zijn er allemaal, ik kan er zeer weinig van vinden op het net.

Ik heb ze allebei gehad (uhm ik heb volgens mij nog een R8MKII liggen)...het grote verschil zit hem in de sounds...de R8 heeft meer 'pit' en de D4 is wat lichtjes qua klank niet veel laag en power in de sounds..denk bij de R8 aan een rocker met een motor en bij de D4 aan uhmmmmm...een fluffly jaren 90 IDM ambient sfeer (weetikveel).

maar de D4 vond ik wel weer exotischer qua sounds...daar zitten hele rare geluiden bij en blijft zeker langer boeien dan een onuitgebreide R8...

Misschien moet je de Alesis D5 ook checken, of hoe dat ding ook heet, de opvolger van de D4...die heeft meer bite in zijn sounds dan de D4.

yamaha heeft in die tijd ook heel wat leuke en uitgebreide drumdozen gehad. Vooral de ry30 is een lekker ding:luv:

En hoe ligt die...

En hoe ligt die...

...Roland M-DC1 ten opzichte hiervan? Die heeft dus ook een aantal loops, maar ja, als je al een sampler hebt, zul je die dan nogwel gebruiken?

Als je al een sampler hebt is het zowiezo de vraag of je dan wel een drummodule nodig heb...op de 'gearlust' na dan :D

Je wil perse een module dus het 'speciale' van een drummachine, de interne sequencer vervalt dan ook...dus dat maakt een sampler misschien een handiger idee...gewoon een Alesis of R8 kitje erin stoppen en je bent ook klaar....als je een beetje stoere sampler hebt klinkt het allemaal waarschijnlijk nog beter dan uit de echte bakken.

De geluiden in een MDC1 zijn een beetje gedateerd, met veel suffe cliche "dance" loops, synthgeluiden en een boel drumgeluiden....loops uit modules zijn zowiezo not done.

Allright...

Allright...

...ik weet genoeg.

Nu nog 'ns even zien hoe ik wat aardige sample-CD's te pakken kan krijgen.

Re: En als aanvullende vraag (als het mag)...

Re: En als aanvullende vraag (als het mag)...

Origineel geplaatst door pjeut
...die serie Roland modules waar de M-DC1 er één van is; zijn dat allemaal (vooral) drumdozen? En welke types zijn er allemaal, ik kan er zeer weinig van vinden op het net.

Het zijn voornamelijk preset synth-dozen. Het zijn de Roland JV-expansiekaarten in module-vorm. Maar elke doos heeft wel z'n eigen drumsets erbij zitten.

De M-DC1 is de Dance module, met veel (inderdaad wat verouderde) dance-synth-achtige dingen en 808 en 909 drumsets.
Dan heb je nog de M-OC1 (Orchestra), M-SE1 (String Ensemble), M-VS1 (Vintage Synth), M-BD1 (Bass & Drum) en volgens mij nog een 64-stemmige general MIDI bak.
De engine is gewoon JV. Vanaf de kastjes zelf kun je vrijwel alleen maar presets kiezen, maar via software kun je de engine op dezelfde manier tweaken als de grote broertjes (oscs, modulatie, filters, fx, alles zit er gewoon in).

Zo'n M-BD1

Zo'n M-BD1

...Wat moet zo'n module heden ten dage kosten?

Trouwens, als ik de gearlistjes bekijk, heb ik het idee dat de meesten toch met samplers werken (software of hardware).
maar toch lijkt het mij wel handig om "binnen handbereik" drumsets en evt. wat loops te hebben. En de drums van m'n RM1x zijn wel aardig, maar ja, maar één stereo-uitgang, hè.

Re: Zo'n M-BD1

Re: Zo'n M-BD1

...Wat moet zo'n module heden ten dage kosten?

Nederland Muziek hier in Almere had begin dit jaar nog een M-BD1 staan voor 99 euro.
Ik heb zelf de M-DC1, M-OC1 en M-SE1 gehad en iets van 125 p/s voor betaald toen, tweedehands.

Overigens heeft de M-serie ook maar 1 stereo uitgang.

Tja, ik heb inderdaad ook een dedicated drumdoos (zij het erg jaren '80, een DDD-1) met veel uitgangen, maar ik de praktijk prak ik ook alles in m'n S6000. En de drumsets uit m'n SQ-R, D110, SY77 of S3 gebruik ik al helemaal niet. Het grote voordeel van de sampler blijft toch dat je even snel bijvoorbeeld een snare wijzigt in iets heel anders als je dat wilt.

[edit]
en ik vergeet gewoon de VA-drums in de KS-Rack. Lekker drumsets bouwen met een hele VA per drumsound. 3-osc bron waarbij de osc's ook nog 's samples kunnen bevatten als je wilt.

Back