CC's ? Hoe vertel ik het mijn Supernova en Six Trak

grandaddy

Modulator
Hallo,

Ik heb een vraag over CC's. Ik heb hier al een flink aantal threads waar CC's in voorkomen gelezen en ook al flink heb geGoogled maar kom er nog steeds niet :stupid uit.

Ik heb bijvoorbeeld een Supernova II waarop dus veel knoppen en faders zitten. Die kunnen volgens mij allemaal CC's uitsturen. Met de Supernova zou ik graag o.a. mijn oude Sequential Circuits Six Trak real-time willen kunnen tweaken. Dus filter cutoff en resonantie, lfo speed, lfo wave etc.

Maar hoe doe ik dit ? Dus hoe vertel ik de Supernova dat CC... filter cutoff is en hoe vertel ik het de Six Trak?

Alvast bedankt voor reacties !

In deze apparaten ligt de CC van knop en parameter vast. De CC's voor de six trak staan hier:
http://www.vintagesynth.com/sci/six_trak_cc_chart.pdf
Die van de supernova staan in de manual (neem ik aan). Nu kun je aan de hand van de CC de knop uitzoeken.

Noot: ik denk niet dat dit in de praktijk makkelijk gaat werken. Je kunt beter voor een midicontroller gaan, waarin je de knoppen vrij kan toewijzen aan een CC.

Wat ik wel eens doe met bijvoorbeeld mijn CS6x is gewoon Cubase op opnemen zetten en dan alleen aan de desbetreffende knop kdraaien waarvan ik het CC nummer wil weten. Als ik dan terug kijk (bijvoorbeeld in de piano roll) bij de CC dan zie je de controller (soms met * aangeduid als hij niet al in het lijstje stond) staan. Als je deze selecteer zie je de waarde (dus de draaibeweging) uitgezet tegen de tijd...helpt dit je?

dat is idd ook een manier Vasc... echter niet alle (oude) synths sturen ook parameters uit qua midi data...
trouwens, heeft cubase nog steeds een 'Learn' functie er in zitten (zoals bij de Atari destijds) waarbij je in de mixermap op deze button kan drukken en vervolgens de suggestie van Vasc kan uithalen...
hoef je niet eerst naar de piano roll (of Key edit zoals dat vroeger heette)

En natuurlijk de midi CC's lijsten van beide synths uit je hoofd leren. :)

Maar met Logic/SX3 kun je toch CC's ommappen naar andere CC's. Via een mixermap of een environment.
Lijkt me sterk dat die al bestaan voor jouw synth, maar misschien heeft iemand al een basis gemaakt die je aan kan passen?

in sx3 is het inderdaad doodsimpel via midi devices. wil je een transparantere oplossing dan kun je gebruik maken van midi ox. Dit is een freeware driver waarin je allerlei zaken met midi kan doen. (www.midiox.com)
Het is daarin ook mogelijk om midi maps aan te maken waarin je cc's mapped naar andere cc nummers.

De cutoff van de supernova ii heeft als cc waarde 105. Dit staat inderdaad in de manual.

Er is ook een freeware vsti die je kan gebruiken als midimonitor. Dat is erg handig omdat je dan van elke hardware synth door het draaien of schuifen aan een knop kan zien wat voor cc , sysex of nrpn waarde deze uitstuurt. Deze tool kun je hier downloaden: Midi monitor

Als je cubase sx2 gebruikt en het gaat je maar om een paar cc's voor aansturing kun je gewoon de standaard midi insert gebruiken waarin je 8 cc's kan mappen naar verschillende waardes.

Veel mogelijkheden dus om dat voor elkaar te krijgen en als je je er nog wat verder in verdiept zul je zien dat er nog veel meer mogelijkheden zijn om mappings te doen.

<SX3 promo mode aan ;)> De beste manier is natuurlijk midi devicemaps in sx3. <SX3 promo mode uit>

Uhm... bedankt voor alle reacties.

Ik had beter ook even kunnen melden dat ik (nog) geen PC of Mac gebruik bij het muziekmaken, dus veel van de antwoorden zijn voor mij niet echt toepasbaar, maar voor andere leden en lezers mogelijk wel nuttig natuurlijk *D

6 trak (!) en ProtoHuman - Ik heb de manuals hier niet binnen bereik, maar zal ze vanavond nog eens downloaden. Ik herinner me echter dat het me vooral bij Supernova na het lezen nog onduidelijk bleef hoe ik die CC's dan praktisch toewijs in de synth... Maar goed, ik ga er nog eens induiken.

Wat betreft de hint om een midicontroller te gebruiken: ik dacht nu juist dat de Supernova, door het met knoppen bezaaide paneel, heel geschikt zou zijn hiervoor...?

Origineel geplaatst door grandaddy
Wat betreft de hint om een midicontroller te gebruiken: ik dacht nu juist dat de Supernova, door het met knoppen bezaaide paneel, heel geschikt zou zijn hiervoor...?
Ja in principe wel ja. Maar het nadeel is dat de de controller die knop uitstuurt, niet zelf toe kan wijzen. Je bent dus gebonden aan de knoppen (verdeling) die vastgelegd is in de Supernova zelf. En bovendien kun je dan je Supernova zelf niet meer tweaken...

Back