Studiovloer en akoestiek

Origineel geplaatst door bobaphat
Hebben we het nu over demping ivbm geluidsoverlast, of de kwaliteit van de akoestiek van de studioruimte???

acoustiek natuurlijk .. het gaat om reflecties ..
maar interesant boys .. heb een vloerbedekking van zo'n 0,6 cm

frequentie=344/0,006=57333
34400/4=14333 Herz
14333/1.8 = 7962 hz

ik wil straks effe wat testjes doen met een sweep en een db meter
als ik het goed snap moet er boven de a 8khz een mooie demping zijn
en er onder kunnen dus peaken dippen enzo onstaan ...
interesting !

trouwens hoe komen jullie aan die 344 ? is dat snelheid van geluid ? zal wel !

ok, allemaal erg interessant die berekeningen, maar ik haal niet uit deze thread of je nu beter tapijt, vinyl of laminaat kan leggen in je kamer vwb de akoestiek :confused:

Zit met precies hetzelfde, heb laminaat liggen in een kamer van 4 bij 6 ofzo met een hoge nok van 4 meter 8)
Dus ik ben zeer benieuwd wat het antwoord is van de experts..

Origineel geplaatst door Sander02
ok, allemaal erg interessant die berekeningen, maar ik haal niet uit deze thread of je nu beter tapijt, vinyl of laminaat kan leggen in je kamer vwb de akoestiek :confused:

Zit met precies hetzelfde, heb laminaat liggen in een kamer van 4 bij 6 ofzo met een hoge nok van 4 meter 8)
Dus ik ben zeer benieuwd wat het antwoord is van de experts..

Je kan beter (als je de ruimte hebt) een dikke laag glaswol/steenwol (of ander absorbtieschuim) aan je plafont hangen. Met een dikke laag bedoel ik dat het een "broad-band' absorber moet zijn. Eentje dus die OOK het laag absorbeerd
Als je dan ook nog zachte vloerbedekking neemt word je ruimte te dood. In dat geval beter een harde vloer zoals laminaat.

Als je een laag plafond hebt en er geen absorptie tegenaan hangt dan is een zachte vloer beter dan een harde, MAAR die zachte vloer absorbeerd alleen de hoge frequenties dus dit is eigenlijk behelpen.

Je kan in over het algemeen stellen dat twee harde oppervlaktes tegenover elkaar niet goed zijn (b.v. harde vloer en hard plafond of b.v. twee muren)). Voor een overdreven voorbeeld hiervan zou je naar de akoestiek van een badkamer kunnen luisteren.

Het doel is om een zo diffuus en frequentie onafhankelijk geluidsveld te creeren, met een nagalmtijd van +- 1 sec.

Dit is een basis setup voor een gemiddelde huis/slaapkamer studio:

Stel eerst je speakers goed op: Gelijkzijdige driehoek en niet op je mengpaneel enz.
Twee basstraps in de hoeken waar de speakers staan. Heb je nog teveel bas dan eventueel nog twee in de andere hoeken.
Drie breedband absorbers om de elendige zijwaardse afstraling van de speakers te dempen. Tegen het plafond en zijwanden.
En verder zoveel mogelijk diffusers.

Echt AL je vragen omtrent je thuisstudio/control room akoestiek worden beantwoord na het lezen van Ethan Winer's artikel. Het is volledig en beschrijft verschillende DIY toepassingen, metingsmogelijkheden, basistheorie, etc. Gewoon ff doorlezen, scheelt al de helft!!

http://www.ethanwiner.com/acoustics.html

This article explains the basic principles of acoustic treatment. Some of the material is taken from my bass traps plans published in Electronic Musician magazine, some is from my company's web site, and some is from my postings in audio newsgroups. However the vast majority is new content that does not appear anywhere else. I have consolidated this information here to provide a single comprehensive source that is free of commercial references. My goal is to offer advice that is complete and accurate, yet easy to understand using common sense explanations instead of math and formulas. Although many books about recording studio and listening room acoustics are available, most of the better ones are too technical for the average audio enthusiast to understand without effort. And you'd need to purchase and read many books to learn a few relevant items from each.

:biertje:

ik post het even hier omdat het ook met 't onderwerp te maken heeft, ipv een nieuwe aan te maken...

ik was met de werkman aan't babbelen over isolatie en akoestiek, en ineens vertelt hij mij van een of andere soort rubberen mat die hij heeft gekregen van een akoestiekzaak, voor geluidsisolatie... hij gebruikt em eigenlijk voor vanalles, ook voor zacht op te liggen enzo :D

het is iets heel vreemds, pakweg een dikke centimeter dik, bestaat precies uit geperst afvalrubber (allemaal kleine hoekige stukjes) met toch nog lucht tussen, buigzaam, heel zwaar als je al een redelijk stuk hebt, en naar het schijnt ook zeer kostbaar...

iemand ervaring hiermee, of alleszins al een naam voor het ding :D ,
en zou het bv een goed materiaal zijn voor't maken van basstraps?

m.r.t.

Origineel geplaatst door Alexander
Echt AL je vragen omtrent je thuisstudio/control room akoestiek worden beantwoord na het lezen van Ethan Winer's artikel. Het is volledig en beschrijft verschillende DIY toepassingen, metingsmogelijkheden, basistheorie, etc. Gewoon ff doorlezen, scheelt al de helft!!

Moet me toch van het hart dat Ethan Winer een aantal keer behoorlijk hard van z'n 'troon' is afgevallen.
De verleiding om z'n eigen producten (Realtraps) te pushen werd hem blijkbaar toch te groot.
Natuurlijk is het altijd nuttig om zijn FAQ te lezen, maar neem de informatie over de zinvolheid van schuim als cornertraps in ieder geval met een pak zout. Op forum.studiotips.com staat een berg informatie, onderbouwd met werkelijk uitgevoerde akoestisch metingen.

Back