Studiovloer en akoestiek

Dr. RiPsaw

Ouwe rot
Wat kan ik in mijn studioruimte het beste op de vloer leggen met het oog op de akoestiek?

Ik wil een keuze maken tussen zeil/vinyl (novilon o.i.d.) en tapijt/vloerbedekking.
- Is er veel verschil in akoestiek tussen deze twee materialen?
- Zijn de reflecties van geluid echt veel minder bij tapijt?
- Hoe groot is de kans dat de ruimte 'dood' gaat klinken bij het gebruik van tapijt/vloerbedekking?

Het voordeel van zeil/vinyl is dat dit makkelijk schoon te houden/maken is, en het is ook behoorlijk slijtvast (bij goede kwaliteit).

In diverse threads op SF wordt wel ingegaan op het gebruik van laminaat(wordt afgeraden) of tapijt, maar over zeil/vinyl kan ik helaas weinig vinden. Zijn er mensen die het verschil tussen zeil en tapijt hebben ervaren?
Het gaat hier overigens om de akoestiek, en niet om de geluidsisolatie (that's not an issue).

Ik zal nog even wat info geven over de ruimte:
De afmetingen zijn ca. 3 x 3,5 m. Vloer en plafond zijn beton. Twee buitenmuren (gestuct/gepleisterd), een vaste binnenmuur (gestuuct/gepleisterd), en een binnenmuur die nog gerealiseerd gaat worden; dit wordt een afscheidingswand van gipsplaten op houtwerk (gevuld met glas- of steenwol).
Appartement gekocht, ik kan nu eindelijk een mooie studioruimte maken :)

Laatst gewijzigd:
Ik heb ook toevallig een appartement gekocht en ga over een paar weken ook beginnen met de studio. Naar mijn weten maakt het niet zoveel uit of er laminaat of vloerbedekking op de grond ligt. Zeker niet met zulke kleine oppervlaktes.

Zelf leg ik er een houten of laminaatvloer in met daaronder een extra dubbele geluidsisolerende ondervloer. De muren die direkt in verbinding staan met de buren wil ik voorzien van een vurenhouten frame met daarover gispwanden.

Je kan energie uit geluid halen op twee manieren : 1 Door de snelheid van de luchtdeeltjes te verminderen ( Glaswol/acoustisch schuim/dik tapijt . Of 2 door de druk van de luchtdeeltjes te verminderen ( basstraps )

Door tapijt op de vloer te leggen worden alleen de aller aller hoogste frequenties gedempt ( het tapijt is maar 1 cm hoog dus kan maar frequenties dempen die kleiner zijn als +- 1 cm ) Als acoustiek aanpassing zijn tapijten vrijwel waardeloos .

Om een goed geluid te krijgen moet je zorgen dat je luidspreker/kamer een frequentie onafhankelijk en zo difuus mogelijk geluidsveld kan reproduceren .

maar toch. Als ik in een normale kamer kom (dus geen studio) met laminaat op de vloer klinkt dat toch echt anders dan als er tapijt ligt. Vooral de hoge frequenties gaan meer "weerkaatsen" door de ruimte.

Lijkt me dus dat het degelijk impact heeft op de acoustiek in een ruimte. Of zie ik dat verkeerd?

Het idee is een meetje: als je niets aan je plafont gaat doen dan is zachte vloerbedekking ok. Heb echter je plafont volhangen met basstraps en ander absorptie materiaal, dan is het mischien te veel van het goede.

In cotrole rooms van groote studio's zie je ook NIET vaak zachte vloerbedekking liggen. Het idee hierachter is:
De afstand van je luisterpositie (je oren) tot de vloer is in elke studio gelijk (met een verstelbare draaistoel, dat wel). De afstand tussen je luisterpositie en het plafont is niet in elke studio gelijk. Directe reflecties van een harde vloer zijn dus in elke studio gelijk. Hier wen je dus makkelijk aan.Directe reflecties van een plafont zijn dus in elke studio anders. Het is dus beter om te zorgen dat je plafont geluid absorbeerd zodat je hiervandaan geen directe reflecties krijgt.
Als je alleen thuis gaat werken dan slaat dit verhaal dus nergens op, alleen als je ook veel in andere studio's werkt, of als je mensen over de vloer krijgt die dat doen....

Als je in een grote hal staat en iemand roept je, dan hoor je meteen waar het geluid vandaan komt. Dat betekend dat reflexies niets te maken hebben met de richtingsgevoeligheid van geluid. Maar reflexies beinvloeden wel hoe mooi een geluid klinkt. Als de reflexies niet frequentie onafhankelijk zijn dan zal het geluid gekleurd klinken. Ook is het erg belangrijk hoe lang de reflexies uitklinken. De nagalmtijd moet overeenkomen met de muziek. Goede concertzalen hebben een erg difuus en frequentie onafhankelijk geluidsveld.

Dus voor een mooi geluid moeten de reflexies difuus en frequentie onafhankelijk zijn. Dit geld altijd, ook in een controlekamer. De reden dat er zoveel gedempt word in huidige cotrolekamers is dat de luidsprekers die gebruikt worden geen uniforme geluidsafstraling hebben. Resultaat is dat de reflexies zeer gekleurd zijn en dus het geluid verzieken. De enige oplossing is dan dempen en zorgen dat je alleen maar het directe geluid kan horen.

Een paar tips :
Een tweeweg speaker met 20 cm woofer heeft altijd een enstige dip offaxis. Het goedkopere 13 cm model heeft daar geen last van. Uiteindelijk kan het duurdere 3 weg model de goedkoopste totaal oplossing zijn.

Gebruik diffusers om storende reflexies te vermijden. Diffusers zijn grote onregelmatige geluidsreflecterende oppervlakken, zoals halfgevulde boeken kasten of strategisch opgestelde synths. Gebruik je fantasie dan hoeft het niet veel te kosten.

Het dempen van geluid is weggegooide energie dus demp alleen als het niet anders kan.

Ik ga binnenkort ook een studio inrichten en daar moet ook een vloer in.

Julie hebben het nu voornamelijk over de geluidwering. Maar hoe zit het met de acoustiek?? Met welke vloer krijg je de beste akoestiek???(ik doe de studioruimte gewoon in de woonkamer van 32m2)

Ik gebruik zelf hoogpolig tapijt.... goed voor demping en akoestiek, alleen wel regelmatig stofzuigen :)

Origineel geplaatst door Patat Met
Je kan energie uit geluid halen op twee manieren : 1 Door de snelheid van de luchtdeeltjes te verminderen ( Glaswol/acoustisch schuim/dik tapijt . Of 2 door de druk van de luchtdeeltjes te verminderen ( basstraps )

Door tapijt op de vloer te leggen worden alleen de aller aller hoogste frequenties gedempt ( het tapijt is maar 1 cm hoog dus kan maar frequenties dempen die kleiner zijn als +- 1 cm ) Als acoustiek aanpassing zijn tapijten vrijwel waardeloos .

Om een goed geluid te krijgen moet je zorgen dat je luidspreker/kamer een frequentie onafhankelijk en zo difuus mogelijk geluidsveld kan reproduceren .

Interesting!

Misschien wat off topic maar eh..:

wil je zeggen dat hoge tonen lager in de lucht hangen dan lage tonen?

wil je zeggen dat hoge tonen lager in de lucht hangen dan lage tonen?

Nee.

Tapijt werkt geluidsdempend door de snelheid van de lucht deeltjes te veminderen.

De snelheid van luchtdeeltjes die direct tegen een wand aanzitten is heel laag.
Pas als je verder van de wand afgaat stijgt de snelheid van de luchtdeeltjes.
Die verhoging van de snelheid is afhankelijk van de frequentie.
Is de frequentie laag, dan is de afstand waarbij de luchtdeeltjes weer snelheid krijgen groot.

Dus een tapijt op de grond dempt alleen maar hoge tonen.

Ikzelf ben pas begonnen aan de verbouwing van een slaapkamer tot werkkamer/homestudio en heb op een tweetal bestaande lagen vloerbedekking (van die oude vinyl dingen die men in de jaren 50 en 60 op de grond "gooide") een parket isolatie van quickstep (soort mousse die golft) gelegd met daarop een goedkoop massief grenen parket van een 20 tal mm dik. Ik denk dat dit een goede oplossing is en als de akoestiek niet goed is leg ik gewoon een leuk tapijtje.

( het tapijt is maar 1 cm hoog dus kan maar frequenties dempen die kleiner zijn als +- 1 cm ) Als acoustiek aanpassing zijn tapijten vrijwel waardeloos .

niet helemaal.
Geluid komt niet loodrecht op het tapijt invallen. Onder een schuine hoek is de weg door het tapijt langer, waardoor golflengtes die ongeveer 1.8 keer langer zijn ook demping ondervinden.

voor de akoestiek is het dus beter om vloerbedekking dan laminaat te hebben?

Dit vraagt om een rekensommetje:

Frequentie=Golfsnelheid/golflengte
Omdat de snelheid van de luchtdeeltjes op z'n hoogst is op 1/4 van de golflengte, moeten we de oplossing van dit sommetje nog delen door 4, om de frequentie te vinden waar het tapijt begint te dempen.

frequentie=344/0,01=34400
34400/4=8600 Herz

Dus een tapijt van 1 cm dik dempt frequenties die boven de 8000 Herz zitten.
Onder de 8000 Herz doet het niets.

Het is wel comfortabeler om met je blote voeten op een tapijt te lopen ipv laminaat.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door matt second
niet helemaal.
Geluid komt niet loodrecht op het tapijt invallen. Onder een schuine hoek is de weg door het tapijt langer, waardoor golflengtes die ongeveer 1.8 keer langer zijn ook demping ondervinden.

Klopt helemaal. :stupid

Dus voor de volledigheid moet het andwoord op m'n sommetje nog een keer door 1,8 gedeeld worden.

Goede antwoord is dus: 4778 Herz

Tapijt van 1cm dik begint te absorberen bij +-4500Hz

En als je glaswol achter je vloertapijt aan de muur hangt, dempt het dan ook de lagere frequenties?

Wat is ongeveer de verhouding (percentage) diffusers tegenover geluidsdempers (glaswol en/of eiermotief demping) in een opnameruimte?

Thanks

Klopt helemaal. :stupid

Dus voor de volledigheid moet het andwoord op m'n sommetje nog een keer door 1,8 gedeeld worden.

Goede antwoord is dus: 4778 Herz

Tapijt van 1cm dik begint te absorberen bij +-4500Hz

Hebben we het nu over demping ivbm geluidsoverlast, of de kwaliteit van de akoestiek van de studioruimte???

Back