Wat is een Rompler

Mike Philco

Ehmmm,...
Hi,

Ik kom sinds ik het synthforum gevonden heb regelmatig het begrip "Rompler" tegen. :confused:
Misschien een stomme vraag maar wat wordt daar nou precies mee bedoeld?
Als ik het goed heb heb je het dan over een apparaat dat wave-vormen in Rom heeft staan zoals een JV-1080, M1, Triton etc.
Hopelijk kom ik niet al te dom over maar ik ben in de 25 jaar dat ik in de synths zit dit woord nog nooit tegengekomen.
Ik hoop dat iemand mij zekerheid kan geven.

Greetz,

Mike

Ik denk dat men bedoeld.....Romplayer......correct me if i'm wrong

Origineel geplaatst door Wiseguy
Ik denk dat men bedoeld.....Romplayer......correct me if i'm wrong

het woord "rompler" is een samenvoeging van ROM en sampler.

Origineel geplaatst door mc_kwok
het woord "rompler" is een samenvoeging van ROM en sampler.

Volgens mij kun je niet samplen met een rompler, wel de in zijn geheugen (ROM) opgeslagen samples afspelen.

Origineel geplaatst door Wiseguy
Volgens mij kun je niet samplen met een rompler, wel de in zijn geheugen (ROM) opgeslagen samples afspelen.

Dan kom je lijkt me op de exacte betekenis: Een sampler met vaste ROM samples. Je hebt dus alle mogelijkheden van een normale sampler wat betreft synthese, filtering, effecten en dat soort grappen alleen je kunt er niet zelf mee samplen.

Vaak zijn de ROM samples bij Romplers echter wel van zeer hoge kwaliteit en zijn ze uitbreidbaar met kaarten zodat je meer geluiden ter beschikking hebt.

Je zou de geluidsbron in een groovebox eigenlijk ook een rompler kunnen noemen met een sequencer als extra toevoeging.

Re: Wat is een Rompler

Origineel geplaatst door Mike Philco
Hopelijk kom ik niet al te dom over maar ik ben in de 25 jaar dat ik in de synths zit dit woord nog nooit tegengekomen.

Ik kan er niet bij dat je :

1/ volgens jezelf al 25 jaar met synths bezig bent
2/ 4x JD 990 en 5x JV1080 hebt
3/ 1x TG77, 1x M1, 1x Emu Orbit V2, 1x Emu Proteus-1 en een Korg M1Rex hebt...
4/ 1x Korg Triton-rack F-moss hebt
En dan niet weten wat een rompler is ? Kom nou. :slotje:

Ik kan er niet bij dat iemand 4 JD990's en 5 JV1080's heeft :frons:

Maar goed, bijv. een JV1080 ìs ene rompler: een apparaat waarmee samples af te spelen zijn die in het vaste geheugen (ROM geheugen) staan.

Origineel geplaatst door Acidfever
Dan kom je lijkt me op de exacte betekenis: Een sampler met vaste ROM samples. Je hebt dus alle mogelijkheden van een normale sampler wat betreft synthese, filtering, effecten en dat soort grappen alleen je kunt er niet zelf mee samplen.

Je bedoeld dus eigenlijk..........een sampleplayer :)

Re: Re: Wat is een Rompler

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Ik kan er niet bij dat je :

1/ volgens jezelf al 25 jaar met synths bezig bent
2/ 4x JD 990 en 5x JV1080 hebt
3/ 1x TG77, 1x M1, 1x Emu Orbit V2, 1x Emu Proteus-1 en een Korg M1Rex hebt...
4/ 1x Korg Triton-rack F-moss hebt
En dan niet weten wat een rompler is ? Kom nou. :slotje:

Ik ken Mike persoonlijk en ik kan je verzekeren dat zijn gearlist geen onzin is. Synthesizers en aanverwante apparatuur kent hij als geen ander, hij repareert ze nl. voor zijn werk. Als je in dit wereldje zit kan je natuurlijk overal tegen aanlopen. En het begrip rompler is natuurlijk een verbastering wat ontstaan is, mede door het forum. Niet alle leden kennen alle termen.

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
En dan niet weten wat een rompler is?

1) z'n gok was goed
2) zoek eens op 't woordje "ROMpler" ergens in een handleiding - je vindt 't nergens en fabrikanten gebruiken de term ook niet.
3) Google : rompler vs. synthesizer is 788 tegen 2,1 miljoen. Wat dus aanduidt dat het begrip zelf niet echt gangbaar is.

Maar okee, Mike had misschien wel eerst even kunnen Googlen ;)

Hier is al eens een heel discussie over geweest. Als je goed zoekt met de zoekfunctie dan kom jet het waarschijnlijk wel tegen, maar ik ben bang dat het woord 'rompler' in erg veel thread voorkomt.

Mijn definitie was iets in de trend van 'bak met veel geluiden, vaak netjes gerangschikt (strings, blazers, leads, bassen), maar met weinig synthese mogelijkheden of vaak ingebakken in menu's. Voorbeelden daarvan zijn de JV 2080 en de Quasar'.

Het handige van een rompler is dat je veel geluiden voorhanden hebt die redelijk klinken en ook nog eens makkelijk op te zoeken zijn. Meestal vervang ik het later wel door een synthgeluid omdat ik het net niet vindt klinken zoals ik het wil.

Heey Boys and girls,

Nu weet ik het zeker. Vroeger :) heette dit inderdaad sampleplayer.
Toen ik de eerste keer het begrip Rompler tegenkwam dacht ik; het zal wel aan mij liggen.:confused:
Gelukkig dat er zoiets als synthforum bestaat en dat je dan eens iets kunt vragen zonder je ervoor te hoeven schamen.
Er zullen in de toekomst nog wel meer van dit soort vragen komen en natuurlijk zal dat voor de één wat dom overkomen en voor de ander zal het een mogelijkheid bieden iemand iets uit te leggen.:geslaagd:

Ik weet nu wat de term Rompler inhoudt en verder vind ik dat deze term uitstekend op zijn plaats is.
Uiteindelijk zelfs beter dan de term Sampleplayer.

Enneh,....een echte domme vraag is een vraag die niet gesteld wordt,...want dan krijg je ook geen antwoord :),...toch?

Re: Wat is een Rompler

Origineel geplaatst door Mike Philco
mwhoa opzich niet zo heel erg gek, ik kende de term ook nog niet 2 jaar geleden...
volgens mij is het een keer door iemand geroepen alhier op het forum en dan word zo'n woord al gauw gemeen goed...

maar idd..
Sampler > zelf geluiden opnemen en afspelen
Rompler > geluiden alleen afspelen

Volgens mij is het gewoon een compliment aan het SF dat hij eerst hier vraagt ipv Google te gebruiken. ;)

Dit is toch een Rompler?

Romper.GIF

Of heb ik nou meer teveel l-en op m'n zang :o: :z

Origineel geplaatst door trigg
Dit is toch een Rompler?

Romper.GIF

Of heb ik nou meer teveel l-en op m'n zang :o: :z

[off topic]Nope, zocht ook al naar zo'n plaatje :D www.prental.nl had helaas geen afbeelding van zulks[/off topic]

Ik heb rompler ook altijd een stom begrip gevonden..

Back