Kleine opname ruimte

Het is sowieso niet slecht als de afstanden tot de muren verschillen bij beide monitoren. Zolang ze de akoestiek van de speaker zelf niet verkleuren. Dus als ie (pak 'm beet) minstens 50cm van de muur afstaat is dat prima.
Daardoor krijg je namelijk een meer verspreide en natuurlijke galm bij het afluisteren.
Wel inderdaad iets van geluidsabsorberend spul tegen dat stuk dat reflecteert aanplakken.

Tip van flip:
Jij gaat op je afluister-/afmixplaats zitten en iemand anders gaat met een spiegel langs de muur (of andere weerkaatsende oppervlaktes, zoals zangbooth-wandjes ;) ) af. Daar waar je een monitor in de spiegel kunt zien, op die plek met je absorberend materiaal tegen dat oppervlak plakken.

Je moet twee dingen even goed van elkaar scheiden:
natuurlijke galm (gewilde galm)
Ongewilde galm (van een ongeschikte ruimte)

Waar "patat met" het over heeft is de gewilde galm. Voor zang is het maar zeer de vraag of je die met ruimte wilt opnemen, dan moet je wel een heel goed gecontroleerde ruimte hebben. Ik geef er de voorkeur aan om de ruimte later toe te voegen met een early reflections plugin en een goeie galm. Waar jij (topicstarter red.) het volgens mij over hebt zijn de ongewilde reflecties van een niet echt voor opnames geschikte ruimte. Volgens mij is dit de goede route op weg naar een goed zanggeluid. Omdat de zang in producties zo belangrijk is, wil ik zo min mogelijk spill en of reflectie en dus zoveel mogelijk controle achteraf.

Een tip. Je kunt direct achter de microfoon ook noppenschuim hangen. Dit heeft als effect dat de stem gedempt wordt en er nagenoeg geen directe reflecties terugkomen van de muren. Ze zijn prefab verkrijgbaar, maar ook gemakkelijk zelf te maken.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door stealo2000
Juist!! De reden dat ik zoiets wil bouwen is omdat ik een dode ruimte wil creeren, niet zozeer omdat ik een geluids geisoleerde ruimte wil hebben. Het is wel jammer dat ik dat hok links naast m'n setup in de hoek moet zetten. Wat er voor gaat zorgen dat de afstand van m'n linker monitor dichter bij een wand komt te staan dan mijn rechter monitor. Denken jullie dat ik hier last van ga krijgen bij de afluistering door ongelijke reflecties? Zoja is er een manier om dit op te lossen? Ik zat namelijk te denken om het hok van de buitenkant te bedekken met een stuk vloerbedekking ofzo.

Gozers al dat gebabbel. Hij was toch duidelijk: ik wil een hok voor opnames.. niet een acoustisch perfecte mixkamer ;)

Over je hok in de hoek.

Mijn rechtermonitor staat sinds kort in een hoek met een kast aan het einde van de kamer in de hoek. M'n stereo beeld is minder duidelijk hierdoor. Je gaat zeker last hier van hebben. Ideaal is beide monitoren NIET in een hoek en niets aan de andere kant v.d. kamer. (behalve een bank).

Ik zit nu ook te kijken wat ik hier aan kan doen.

Door de reflecties stapelen bassen zich op (begrijp ik van een ander forum) daarom klinkt links 'harder' meer hoge tonen dan rechts wat dus in werkelijkheid niet zo is.

Mag ik vreselijk on topic dan even reageren:
Wat je kunt doen is een mono signaal uitsturen via je speakers (bij voorkeur witte ruis)
Dit opnemen met een redelijke condensator mic of een meetmicrofoon (met een lineaire karakteristiek) apart voor elke speaker. Het verschil tussen beide (als de microfoon op je luisterpositie staat) kun je analyseren. Je kunt daarmee de plaatsing ook aanpassen, zodanig dat het verschil (en daarmee je probleem) zo klein mogelijk is.

smaart is zo'n programma waarmee dat kan. De demoversie kun je een aantal dagen gratis proberen, zodat je kunt doen wat je moet doen.

http://www.siasoft.com/

Origineel geplaatst door 2FLY
Gozers al dat gebabbel. Hij was toch duidelijk: ik wil een hok voor opnames.. niet een acoustisch perfecte mixkamer ;)

Over je hok in de hoek.

Mijn rechtermonitor staat sinds kort in een hoek met een kast aan het einde van de kamer in de hoek. M'n stereo beeld is minder duidelijk hierdoor. Je gaat zeker last hier van hebben. Ideaal is beide monitoren NIET in een hoek en niets aan de andere kant v.d. kamer. (behalve een bank).

Ik zit nu ook te kijken wat ik hier aan kan doen.

Door de reflecties stapelen bassen zich op (begrijp ik van een ander forum) daarom klinkt links 'harder' meer hoge tonen dan rechts wat dus in werkelijkheid niet zo is.

Origineel geplaatst door Mole
Je moet twee dingen even goed van elkaar scheiden:
natuurlijke galm (gewilde galm)
Ongewilde galm (van een ongeschikte ruimte)

Waar "patat met" het over heeft is de gewilde galm. Voor zang is het maar zeer de vraag of je die met ruimte wilt opnemen, dan moet je wel een heel goed gecontroleerde ruimte hebben. Ik geef er de voorkeur aan om de ruimte later toe te voegen met een early reflections plugin en een goeie galm. Waar jij (topicstarter red.) het volgens mij over hebt zijn de ongewilde reflecties van een niet echt voor opnames geschikte ruimte. Volgens mij is dit de goede route op weg naar een goed zanggeluid. Omdat de zang in producties zo belangrijk is, wil ik zo min mogelijk spill en of reflectie en dus zoveel mogelijk controle achteraf.

Een tip. Je kunt direct achter de microfoon ook noppenschuim hangen. Dit heeft als effect dat de stem gedempt wordt en er nagenoeg geen directe reflecties terugkomen van de muren. Ze zijn prefab verkrijgbaar, maar ook gemakkelijk zelf te maken.

Hehhe eindelijk iemand die het met me eens is....

En voor de anderen heb een tip...
Goed Lezen!

Origineel geplaatst door BigDplayboy
Juist, dus niet alles volknallen met schuim o.i.d. :geslaagd:

Een galm op de monitor mix d.m.v. een plugin of iets dergelijks!

Ik weet niet of het als grap bedoeld was of dat je het verkeerd hebt geinterperteerd

Dus wat zei ik nou!!!

"In dit boek zeggen ook nog... even kort samengevat.

De zanger heeft nu meer houvast nodig van de technicus.
Omdat de zanger de controlle mist in een normale omgeving.
Een hulpmiddel daarbij is bijvoorbeeld een galm op de monitormix te zetten
zodat de zanger zich kan controleren. Dat biedt een zanger om met meer controlle
en overtuiging te zingen. Te weinig galm: onwerkelijk klankbeeld
Te veel galm: maakt de zang onduidelijk.
De zanger moet zelf de dosering aangeven."

Smaart!

Kijk hier hebben we iets aan.

Het klinkt logisch dus ik zal het van het weekend eens uitgaan proberen.

Nog een kleine tip:

Hoewel een akoestische kamer absoluut geen evenwijdigheid mag kennen (muren etc. die evenwijdig aan mekaar
staan moeten zoiezo behandeld worden),moeten juist de speakers wel precies hetzelfde geplaatst worden.

Een niet juiste opstelling bijvoorbeeld; speaker Left heeft een stenenmuur achter zich.

speaker R heeft een houten muur achter zich.

Hetzelfde geld voor schuine kanten etc.

Beide speakers moeten in een kamer hetzelfde geplaats worden.

Maar evenwijdigheid tussen twee muren moet bijvoorbeeld voorzien worden van een diffussie panelen.

Planten etc. verstrooien het geluid in het hogere segment ook goed etc.
Maar is meer om te tunnen... Dus niet voor de harde aanpak.
Of je moet er een heel plantencentra in je studiootje zetten

dus eigenlijk als ik het goed begrjip. reflexies zijn GOED< al1 niet teveel

Origineel geplaatst door Sancho
dus eigenlijk als ik het goed begrjip. reflexies zijn GOED< al1 niet teveel

Bij het afluisteren/afmixen: ja
Bij het opnemen: nee ... Tenminste hoe minder reflexies tijdens het opnemen, hoe meer controle je over het signaal hebt en dan kun je dus alsnog galm toevoegen.

Je hebt ook bij opname reflexies nodig. De complexe reflexies die een echte ruimte produceerd kunnen niet nagemaakt worden.

Zorg dus ervoor dat ook je opname ruimte mooie diffuse frequentie onafhankelijke reflexies produceerd. Dit doe je met Schroeder diffusers.
Calculate Quadratic Residue Diffusor

Voorbeeldje: De zang heeft een galm van +- 2 sec nodig voor een bepaald nummer. Neem het dan op in een ruimte met 1,5 sec nagalm. De extra 0,5 sec galm kan je dan later toevoegen met de beste galm die je hebt.

Gebruik de zoek functie, want ik heb nu wel genoeg geouwehoerd hierover.

Lieve Patat Met
Jouw antwoorden lijken op antwoorden uit de theorieboekjes. Ze snijden geen hout in de opnamewereld die popmuziek heet. De meeste mensen die hier op het forum actief zijn, zijn (nog) niet professioneel met audiotechniek bezig of proberen in de marge hun brood te verdienen (zoals ik). De tips die jij geeft zijn niet erg praktisch van aard. De meeste van ons beschikken niet over de ruimte en of het geld om op de slakken zout te leggen waarop jij ze legt. De kwalijke reflecties van een imperfecte ruimte zijn over het algemeen vele malen erger dan de "goede". Diffusie panelen "verbeteren"de akoestiek maar lossen het probleem niet in zijn geheel op. De prijs is ook nog eens aanzienlijk. Als jij zegt dat je de complexe galm van een ruimte niet zou kunnen toevoegen, ben je niet op de hoogte van de convolutietechniek. Met convolutiegalm voeg je een exacte kopie van een door jou gewenste ruimte toe aan de opname (kijk eens op www.voxengo.com). Daarnaast gaat het opnemen van de ruimte bij het signaal vaker op voor drums (live-room/ drum-room) dan voor zang (wat zijn nu in godsnaam de positieve reverb eigenschappen van een vocal booth dat mag jij me eens uitleggen deze wordt bijv veel gebruikt voor zang in zeer professionele omgeving). Maar goed Patat Met, je hebt het volste recht op je eigen mening, maar het zou goed zijn om eerst ervaring op te doen voordat je je zo stellig uitlaat.

Het woord reflecties mag je ook wel eens goed spellen :)

Succes met de audio techniek

tja
Als jij gelooft in de oplossing is 20 euro niet zoveel geld. Kijk eerst even de hele draad door voordat je je conclusies trekt
cheers :mega:

Ik heb altijd gezegd dat je juist niet in een vocal booth moet opnemen. Hele kleine ruimtes hebben bijna nooit frequentie onafhankelijke reflexies. Met als resultaat een niet zo'n goede opname.

Als je thuis een liedje zoals celine dione of zo wilt opnemen dan moet je zeker geen duur zanghok bouwen. doe het gewoon in de huiskamer. Met heel eenvoudige en zeer goedkope midelen (Halfvole boekenkasten/Schroeder diffusers) en gordijnen kan je een veel beter resultaat krijgen als in een vocal booth.

P.s. ik weet echt wel wat een fir filter doet.

De topicstarter vraagt of een gordijn minder goed is voor akoestiek en reflectie t.o.v. een deur in een zangkabine. Antwoord is nee, maakt geen reet uit. :gaap:

Back