Kleine opname ruimte

stealo2000

Ingeburgerd
Hey mensen ik wil binnenkort een kleine opname ruimte voor 1 persoon in m'n kamer gaan bouwen.

Hij gaat 1m x 1.3m x 2.44m worden.

Ongeveer zo iets. Maar dan goedkoper want dit ding hieronder kost bijna 3000 euro (afm. 1.2m x 1.2m x 2.15m)

52f47dfef531f829284d6f8bc2e4ae8b.jpg

Maar ik zit met het volgende ik wil in plaats van een deurtje. Een gordijn ervoor hangen dus dan krijg je ongeveer een pashokje (in kledingzaken) of Fotohokje (op treinstations) achtig model. Binnen in het hokje wil ik waar het kan bedekken met geluidsdempende nopjesschuim. Ik wil dit "hok" bouwen omdat ik nu last heb van een soort van lichte echo over de opname van m'n stem. Maar om even weer terug te komen op dat gordijn idee. Is dit wel verstandig voor de akoestiek/reflectie of kan ik gewoon beter een deurtje erin maken?? En owja is de dikte van de nopjesschuim belangrijk voor de reflecties van de stem of maakt dat niets uit?

Alvast bedankt,

Roy

Volgens mij is een deur beter.

Probeer dit.

Isolatiemateriaal en daarop het eierdoos-schuimrubber.

Ben geen expert. Weet wel dat er veel over geschreven is. Zoek online of zoek in dit forum - ZOEKFUNCTIE.

De essentie van zulk een hok is toch net dat het helemaal dicht is, dus afgesloten van de buitenwereld?

Een zwaar gordijn ervoor is goed zat.

Een dode kamer is zo gemaakt,
Het hoeft toch geen geluidsdichte kamer te zijn.
Dat zijn die pashokjes met deur voor 3000 euro ook niet hoor als je dat zou denken.

Ik heb ook alles bedekt met noppen en een gordijn ervoor en klaar!

Als je er een deur voor doet.=(

Weet je hoe warm dat wordt bijvoorbeeld in de zomer.

Supersauna.... daar kun je dan nog geen vijf minuten in zingen of iets dergelijk en je bent al zeik nat.
Echt ik had er eerst ook een deur voor!

En een airco is ook geen optie.

Een dode kamer dus....geen geisoleerde kamer!

Een geisoleerde kamer is echt nergens voor nodig, als je dat perse wilt :confused:
moet je eerder aan een kelder denken.

En dat pashokje houd voor geen meter geluid tegen. Dat kan nooit met die dunne wandjes.
(Het is eerder een grote basstrap dat er dus verzorgd als je in je studio flink heb liggen blazen dat het ding zichzelf opwarmt door al die energie die het
verwerkt. Dus daar wordt het alleen maar warmer van.
maar dat blijf je zoiezo wel hebben.

Ik heb bijvoorbeeld in mijn kamer een grote ingebouwde kast (ideaal) Maar daar gaat het laag zich ook in verzamelen
wat als gevolg heeft. Geen laag waar het moet zijn. Dus daar moet ik in de toekomst nog iets op verzinnen bij mij dan.
Conclussie: Als je dat hokje dus juist plaats kun je hem gebruiken als basstrap waar het nodig mocht zijn.
Mocht je zo'n hokje toch maken etc. kun je hem denk ik toch het beste voor de afluistering zetten (doen ze meestal)
maar bij mij en vele is daar nagenoeg meestal de kamer te klein voor vandaar dat ik deze nadeel of juist deze voordelen
noem. Bij mij zit die kast dus al vanaf van ouds in een hoek (als je het voor het zeggen hebt moet je dat dus niet doen!)

Je hebt dus helemaal geen geisoleerde kamer nodig.
Mocht het zo'n herrie buiten zijn, dan zijn er ook nog mic's die binnen bepaald gebied opnemen.

:eureka: :eureka:

PSJE: Ik neem aan dat de mic voor dat raam in dat hokje komt te staan.
Het eerste wat er gebeurt is dat het geluid in en langs de mic gaat tegen de ruit aan reflecteert en weer terug de mic ingaat (soort delay, "overdreven geformuleerd") en uiteindelijk stopt doordat het geluid tegen een jouw en de noppen
achter je geabsorbeert word. Dus noppen achter de mic. Lijkt mij logischer.
En dan kost zo'n hokje nog veel geld ook!:confused:

En owja is de dikte van de nopjesschuim belangrijk voor de reflecties van de stem of maakt dat niets uit?

Ja dat zorgt voor geen reflecties!!!

Laatst gewijzigd:
En owja is de dikte van de nopjesschuim belangrijk voor de reflecties van de stem of maakt dat niets uit?[/B]

Ja dat zorgt voor geen reflecties!!!

Gewoon normale noppenschuim van die je op dat fotootje zit lijkt me voldoende...
Een stem heeft een hoge frequentie geen lage dus dat absorbeert voldoende.

Origineel geplaatst door Baal-Zebub
Je hebt reflexies nodig voor een goed geluid dus alleen dempen als het nodig is.

Hier kan ik me ook wel in vinden ... Dit geldt sowieso voor je studio, er zijn mensen die dus echt alles volknallen met schuim of eierdozen/whatever terwijl dit ook niet goed is...
Je moet alleen daar dempen waar het nodig is [dus: daar waar het geluid het reflecteert]

Origineel geplaatst door BigDplayboy
[dus: daar waar het geluid het reflecteert]

Ja dus voor de zekerheid gooi alles vol met noppenschuim,

Waar het niet reflecteerd is het niet nodig nee,
dan maakt teveel toch niks uit.

Dat hokje hebben ze overigens ook helemaal volgestopt.

Origineel geplaatst door Baal-Zebub
Je hebt reflexies nodig voor een goed geluid dus alleen dempen als het nodig is.

Ja in een afluisterruimte!!!! (natuurlijke ambience proberen na te maken)

Niet in een opnameruimte. Dode kamer!
Of je maakt het zo op smaak kwa reflecties in de opnamekamer zoals men dat in een afluisterruimte ook
doen alleen dan specifiek voor de opnames die gemaakt moeten worden.

Maar daar hebben we toch digitale tools voor!ja ook analoge :gaap:

Dus gewoon zo droog mogelijk op nemen.

Ik denk dat de meeste hier niet goed gelezen hebben,
Het gaat hier over een opname kamer geen afluisterruimte!!!!!@!!:gaap:

Jongens jongens jongens.
Ik pak dadelijk mijn opnameboek erbij hoor! :biertje:

Waarom hebben ze dan dat hok dan helemaal vol gestampt met noppenschuim.

En dat glas noem ik geen goede reflectie.

Als je iets zonder reflecties opneemt, en dat dan in een afluisterruimte weer los laat komen er
toch zoiezo weer reflecties bij....

Als je iets mono opneemt zijn reflecties toch nutteloos of begin ik nu.....:r
te worden! Daar heb je toch geen :kont: aan!

Klopt klinkt ook voor geen meter, maar alleen voor degene die in dat hokje staat.
Vandaar denk ik dat de meeste studio's grotere kamers hebben waardoor de zanger/ressen ook nog een leven hebben.

Maar ik denk als je een opnameruimte wil maken dat net zo groot is als dat hokje!
Je er toch het beste aan doet om de kamer dood te maken.

Zo'n klein hokje valt akoestich gezien toch niet te tunen.

Offtopic: Wel een leuke synth die je te koop hebt staan trouwens!

Als je in een grote hal staat en iemand roept je, dan hoor je meteen waar het geluid vandaan komt. Dat betekend dat reflexies niets te maken hebben met de richtingsgevoeligheid van geluid. Maar reflexies beinvloeden wel hoe mooi een geluid klinkt. Als de reflexies niet frequentie onafhankelijk zijn dan zal het geluid gekleurd klinken. Ook is het erg belangrijk hoe lang de reflexies uitklinken. De nagalmtijd moet overeenkomen met de muziek. Goede concertzalen hebben een erg difuus en frequentie onafhankelijk geluidsveld.

Dus voor een mooi geluid moeten de reflexies difuus en frequentie onafhankelijk zijn. Dit geld voor opnameruimtes en controle ruimtes. De reden dat er zoveel gedempt word in huidige cotrolekamers is dat de luidsprekers die gebruikt worden geen uniforme geluidsafstraling hebben. Resultaat is dat de reflexies zeer gekleurd zijn en dus het geluid verzieken. De enige oplossing is dan dempen en zorgen dat je alleen maar het directe geluid kan horen.

Origineel geplaatst door Patat Met
is dat de luidsprekers die gebruikt worden geen uniforme geluidsafstraling hebben.

Zoiets moet je toch niet bij de Monitor gaan zoeken maar in de omgeving waar de monitor staat.

Geen een enkele monitor kan aan die eis voldoen, als de ruimte niet akoestiek verantwoord is!

Als je alleen direct geluid wil hebben dan mis je toch heel de natuurlijke ambience van wat je aan het maken
bent en kun toch nooit een juiste beoordeling maken.

Hoewel dit wel het principe is van een Nearfield Monitor, omdat dat waarschijnlijk beter is
dan die rommelige, modderige akoestiek die in onze homestudiotjes heerst.

Vandaar dat die ook relatief klein zijn. I.v.m. met de kleine ruimtes natuurlijk. En minder aanpassingen nodig zijn
door een relatief kleine sweetspot. (wat gewoon k.t is)

Ik denk ook dat die wand waar je het over had achter, dat die voorzien is van een soort basstrap om ervoor
te zorgen dat het laag niet weer achter in hun nek knalt. En om het midlaag niet te laten betrappen om resonantie.

Maar de rest moet gewoon een gecontrolleerde reflectie hebben.

Want hoe je het nu vertelt lijkt het net of we het weer over een dode kamer hebben.

Hier een stuk uit het opnameboek.

Ik citeer 'Een opnameruimte met een levendige akoestiek kan leiden tot ongewenste reflecties
via muren en ramen". -----had ik ook al gezegd! oke weer verder.

"De microfoon pikt de reflecteerde signalen ook op, hetgeen zou kunnen ("ik zeg leid") leiden tot
een onduidelijk of gekleurd geluid als gevolg van ongewenste faseverschuivingen. Daarom is het
beter om de zang op te nemen in een akoestisch goed dempende ruimte of zanghok (vocal booth).
In de homestudio kunnen zware gordijnen ("hetgeen dat ik dus ook al zei"), tapijten en dekens
of een scheidingswand met goede demping de venijnige randjes uit het hoog weghalen".

Dus zo moet het!

In dit boek zeggen ook nog... even kort samengevat.

De zanger heeft nu meer houvast nodig van de technicus.
Omdat de zanger de controlle mist in een normale omgeving.
Een hulpmiddel daarbij is bijvoorbeeld een galm op de monitormix te zetten
zodat de zanger zich kan controleren. Dat biedt een zanger om met meer controlle
en overtuiging te zingen. Te weinig galm: onwerkelijk klankbeeld
Te veel galm: maakt de zang onduidelijk.
De zanger moet zelf de dosering aangeven.

Juist!! De reden dat ik zoiets wil bouwen is omdat ik een dode ruimte wil creeren, niet zozeer omdat ik een geluids geisoleerde ruimte wil hebben. Het is wel jammer dat ik dat hok links naast m'n setup in de hoek moet zetten. Wat er voor gaat zorgen dat de afstand van m'n linker monitor dichter bij een wand komt te staan dan mijn rechter monitor. Denken jullie dat ik hier last van ga krijgen bij de afluistering door ongelijke reflecties? Zoja is er een manier om dit op te lossen? Ik zat namelijk te denken om het hok van de buitenkant te bedekken met een stuk vloerbedekking ofzo.

Back