Studio bouwen: waarom regiekamer

Laandodeman

Symfomaan
Binnenkort ga ik verhuizen naar een woning met een garage van zes bij zes. Daarin wil ik een opname studio bouwen. Ga me er nu in verdiepen hoe en wat. Omdat er ook nog fietsen in moeten heb ik ongeveer drie bij zes meter.

Nou de domme vraag. Klassieke studio's hebben altijd een regieruimte. Waarom is dat eigenlijk? Je kunt toch ook je opnamegear in dezelfde ruimte zetten als de muzikanten die spelen?

In de studio's waar ik zelf heb ingespeeld gebeurde dat vaak ook in de regieruimte.

Eurm, hoe dacht je dan te monitoren ? Zal dan altijd na een opname moeten en nooit tijdens...

Als je puur elektronisch bezig bent, kun je je mixer en monitors uiteraard gewoon tussen je synths zetten. Als je daarentegen ook akoestische instrumenten en zang wilt opnemen, is een afgescheiden regiekamer onontbeerlijk. Anders zul je nooit objectief je mix kunnen beoordelen.

Acoustische instrumenten, ja, daar zit iets in. Dan hoor je door de monitors hoe de mics het geluid oppikken en kun je eventueel bijstellen. Is dat de clue? In dat geval zouden de drums in ieder geval buiten de regiekamer opgenomen moeten worden.

De zang ook? Een kennis van mij heeft een professionele studio en hij neemt de zang op in de regiekamer. Vandaar mijn verwarring.

En het ook wel eens prettig kan zijn om effectief van de mute-knop gebruik te maken als er bijvoorbeeld écht ondermaats gezongen wordt..

Als het werk dan werkt het! nik mis met opnames in een control room op zich. Het is alleen zo dat je in je opname van acoustische instrumenten vaak *jawel* een goede acoustiek wil hebben. Hierop worden de 'live rooms' ontworpen Daarnaast is het ook fijn als er iemand anders tegelijkertijd kan luisteren op monitors (eventueel met andere mix), en het kan beoordelen. Zang wordt dan weer vaak in een vrijwel dode vocal booth opgenomen, zodat er amper reflecties worden geregistreerd, en je kunt dan zelf de galm toevoegen. En zo zijn er denk nog wel een paar redenen. De control room is dan vaak een afweging tussen de apparaten die je wilt besturen en een 'accuraat ' geluid/acoustiek. Vandaar dat je hier enigzins storende (weerkaatsingen) wil tegenhouden, en biedt het niet altijd de geschikte acoustische kwaliteiten voor opname.

punt is wel, je bent nergens toe verplicht en het is ook absoluut niet noodzakelijk :) Het is meer zoiets van, iedereen streeft naar het beste resultaat.. en als je een studio hebt met meerdere ruimtes, nou dan is het makkelijk dan doe je het op die manier. En anders gewoon op je eigen manier, en wellicht klinkt dat helemaal niet slechter.

Ik neem al jaren op in de controlroom, maar dan gaat het om losse instrumenten en vocalisten. Werkt erg fijn omdat het ontzettend makkelijk communiceert. Kwaliteit is absoluut goed.

Zoemende versterkers en computers kunnen wel een probleem zijn in die situatie maar ja daar heb ik bij het afluisteren evengoed een hekel aan, dus van die bijgeluiden moest ik sowieso al af. Verder kan het bij mij in de zomer extra heet worden in die ruimte doordat er meer personen in dezelfde ruimte zijn.

Voor dingen als bands, drumstellen etc..gebruik ik een aparte kamer.

Ik neem al jaren op in de controlroom,

Zoemende versterkers en computers kunnen wel een probleem zijn

Voor dingen als bands, drumstellen etc..gebruik ik een aparte kamer.

mee eens.
bijkomend voordeel van een kontroleroom is dat als je echt eens lekker wilt roddelen over de artiesten en hun talenten, je dat in wat meer privacy kunt doen , dan wanneer je je in dezelfde ruimte bevind
ook kan je een biertje drinken en/of wat roken als je dat wilt, zonder scheve blikken en schorder wordende kelen van zangers/zangeressen
het slaan met het voorhoofd op de mengtafel , als je je daartoe geroepen voelt, roept ook minder reactie op van omstanders.
( uit :''oom wim verteld over ervaringen met opname techniek ")

Dan kan er ook nog bijkomen dat een zanger(es) of muzikant(e) misschien extra nerveus wordt als er iemand in dezelfde ruimte aanwezig is. Sommige hebben daar last van en anderen weer niet. Ik heb vroeger beide gedaan en ik ging regelmatig de kamer min of meer uit als iemand aan het inzingen was.

Toen ik eenmaal een aparte ruimte had , met een raam ertussen, was dat probleem weg.

Paul

Tja, het is maar net hoe je aanpak is.

De nummers van Jan Smit (lang leve de palingsoap!!) zijn ook in een one-room studio opgenomen.
Zolang je maar goed weet wat je wel en niet moet doen :)

Ik neem ook alles op in 1 ruimte. Gaat op zich prima... alleen moeten alle aanwezigen hun mond houden muv degene die je opneemt iggv zang en niet tegen dingen aan gaan zitten tikken, peukie aansteken, glazen neerzetten en aanverwante zaken. Verder geen probleem. Ik moet zeggen het opnemen in 1 ruimte geeft wel vaak meer 'vibe' dan iemand in z'n eentje in een hokkie.

Back