Je geluid opwarderen... met een Exciter of ?

Exorbis

PhonoFiel
Ik ben bezig met een trackje op m'n drumbakkie waar ik best wel enthousiast over ben.
Alleen merk ik dat de low en vooral sub-bassen er iets mager uitkomt uit de speakers, wat met een koptelefoon normaal vetter en dieper klinkt.
Kan ik dit oplossen met een Exciter-achtig effect ? of een bass enhacer ?

Om wat meer info te geven; het gaat om een akoestisch bassdrum achtig geluid die eenbeetje distorted klink met wat reverb over zicht heen (denk maar aan een heftige shamanen drum)
Met een headphone klinkt ie perfect, maar dat zijn headphones.

Iemand maar een idee ?

Betere speakers :confused:

Origineel geplaatst door r.5
Betere speakers :confused:
Ja goed, zoeen een antwoord viel te verwachten... maar daar licht het echt niet aan, ik gebruik wel m'n monitors. Maar dat komt mischien omdat ik vergat te melden dat ik het met normale hifi speakers heb beluisterd (noem het maar play testing) omdat niet alles wat je met monitors hoort, ook uiteindelijk zo zal klinken op standaard speakers... want hey ! mensen moeten je muziek ook op hun eigen huis, tuin en keuken speakers kunnen beluisteren ?

Ik dacht zelf dat mischien de sub-bassen iets te zacht uitkomen en dat te verhelpen viel met een bass enhacer of iets in die trand.

Maar je geeft toch net aan dat de lage freqs er wel zijn (in je koptelefoon)!
Verfieer even via een of andere frequentie analyser.

Trouwens, al te lage freqs (<60Hz) kan je best wegfilteren...

Origineel geplaatst door r.5
Maar je geeft toch net aan dat de lage freqs er wel zijn (in je koptelefoon)!
Verfieer even via een of andere frequentie analyser.

Trouwens, al te lage freqs (<60Hz) kan je best wegfilteren...
Nee ik wil juist de sub freqs boosten of enhancen.

Ik heb dat ook ben ik op mijn machinedrum aan het pielen op de bank d.m.v. een koptelefoon.
Klinkt allemaal kei dik. Ga ik terug de studio in, weg bass.

Ik weet dat dat bij mij aan de akoestiek ligt, (dus echt een studio kan ik het niet noemen), maar daar moet ik nog wat
aan doen. Maar ik denk ook net als jij dat een koptelefoon het mooier weergeeft dan dat het is.

Kun je dat lagen niet door een andere uitgang laten gaan op je apparaat, en al het andere spul op een ander kanaal.

Bij mijn machinedrum heb ik ook zo iets.

Ik heb een dik bass geluid, als ik daar een dikke bass kick onder zet blijft er niks van over.
Maar dat is logisch.

Ik denk dat het puzellen wordt voor je!

Ja en euh, wat gebruiken jullie als koptelefoon ? Vergeet niet dat het merendeel aan koptelefoons (Sennheiser bvb) aan bass 'enhancement' doen...

Probeer wat EQ
Probeer wat enhancing
Probeer wat compressie
Probeer wat chorus
Probeer layering van basgeluiden
Probeer een filterbank
Probeer wat distortion of oversturing van je mengtafel.
Vervang het desnoods door een sample.

Behringer heeft volgens mij ook zoiets als een bass expander, maar ik weet alleen niet of die nog gemaakt wordt. De aphex heeft de big bottom.

Zoals Bananaworld al zei heeft Behringer de UltraBass en ook de UltraFex Pro heeft een bass/subbass enhancer. Maar om eerlijk te zijn zou ik gewoon proberen met EQ bij te werken. Dat geeft voor mij in 99% van de gevallen het gewenste effect.

Je moet er wel rekening mee houden dat wanneer je de bassen over boxen/monitors hetzelfde laat klinken als ze nu over koptelefoon doen je met de bijgewerkte versie wel best wat vervorming zal krijgen over koptelefoon.

Dit voor mijn 2 cent.

:doei:

helemaal niet veranderen is af en toe nog beter, op wat voor basis wordt geluidt verandert ?
op basis van je eigen specefieke gehoor met je eigen koptelefoon of boxen.
hoe goed jij hoort vertaal je door in de mix , en s avonds is je gehoor anders al s ochtends
ik denk dat s ochtends je oren het best horen , dus een ochtendmix zal anders klinken als een avondmix

:D

En ook strookt dit:
mensen moeten je muziek ook op hun eigen huis, tuin en keuken speakers kunnen beluisteren
niet helemaal met dit:
ik wil juist de sub freqs boosten of enhancen
Want de gemiddelde HT&K speaker zal weinig tot geen sublaag weergeven.

Sterker nog, je stopt sublaag in je mix maar hoort het door je speakers niet?
En wat gebeurt er dan bij mensen die het wel kunnen horen? Is het dan te veel of te weinig?
Komt nog eens bij dat het het meeste vermogen opslurpt ook nog. Trekt het de rest naar beneden als het er in komt.
Dat wil je dus niet.

Dus zorg dat je speakers goed genoeg zijn om de freq die je wilt horen aan te kunnen. Desnoods knal je er een subwoofer bij. En dan pas hoor je ook echt wat je aan het mixen bent.

Origineel geplaatst door dj discodeluxe
kan je zo'n 120 xp nou beter op de hele eind mix zetten of alleen op de bas?
weet iemand dat want ik heb er 1*D

Het beste is meestal op een enkele track; niet op de hele mix....
Die algoritmes genereren vaak allerlei extra harmonischen.
Als dat gebeurt op 1 track (liefst met 1 noot tegelijk gespeeld)
dan is dat niet erg; maar op een hele kakafonie van noten
kan het heel erg rommelig worden doordat er heel veel harmonischen
bij komen die geen veelvoud meer zijn van de grondtoon
(alle verschil frequenties tussen verschillende tonen krijg je er dan ook ineens
'gratis' bij). Maar dit kun je ook als 'feature' gebruiken natuurlijk :)

Gewoon proberen en goed luisteren, dan vind je vanzelf de beste oplossing
(ik ken die dbx120 niet, ik heb zelf een behringer :( )

De oplossing....

Bij een van deze twee of allebei: (bass - basskick.)

Een beetje filteren (eq +/-)

En de eq vervolgens op de side chain van de compressor.

Ik denk dat je hem zo wel strak krijgt.

Origineel geplaatst door fuse
Sterker nog, je stopt sublaag in je mix maar hoort het door je speakers niet?
En wat gebeurt er dan bij mensen die het wel kunnen horen? Is het dan te veel of te weinig?
Komt nog eens bij dat het het meeste vermogen opslurpt ook nog. Trekt het de rest naar beneden als het er in komt.
Dat wil je dus niet.

Inderdaad. Je hebt dikke kans dat je het sublaag wel hoort op andere monitors. Ik heb jaren met Yamaha's NS-10 gemixed. Die klinken vrij neutraal met veel midden...bleek achter af. Dus in het begin dacht ik...ff wat laag met de EQ er bij et voila...maar dat was helemaal verkeerd ;) Conclusie: zodra de NS-10's het sub-laag weer gingen geven was de mix niet goed en klonk het dus voor geen meter meer. Maw: ken uw speakers. Wat wel eens wil helpen is 2 sets van monitors gebruiken met totaal verschillende karakteristieken.

Back