(prijs en mening) MicroQ

sten

Ouwe rot
Ik vroeg mij af wat tegenwoordig beetje gangbare prijs is voor een gele (25 stemmige) microQ in nieuwstaat. Ik kan er een kopen voor 275. Ben aan het overwegen deze synth aan te schaffen na het beluisteren van enkele sounds op internet. Ben al in het bezig v/e MicrowaveXT en Pulse en ben gecharmeerd v/d rauwe, diepe leadsounds en mooie filters welke ik uit een Pulse haal.

Wil de eventuele toekomstige microq voornamelijk inzetten in (hard)trance/dance projecten. Eventueel "alternatief" waarover ik al een tijdje twijfel is een Access Virus C (in hoeverre zou deze iets toevoegen aan de microq?)

Re: (prijs en mening) MicroQ

Origineel geplaatst door sten
Ik vroeg mij af wat tegenwoordig beetje gangbare prijs is voor een gele (25 stemmige) microQ in nieuwstaat. Ik kan er een kopen voor 275. Ben aan het overwegen deze synth aan te schaffen na het beluisteren van enkele sounds op internet. Ben al in het bezig v/e MicrowaveXT en Pulse en ben gecharmeerd v/d rauwe, diepe leadsounds en mooie filters welke ik uit een Pulse haal.

Wil de eventuele toekomstige microq voornamelijk inzetten in (hard)trance/dance projecten. Eventueel "alternatief" waarover ik al een tijdje twijfel is een Access Virus C (in hoeverre zou deze iets toevoegen aan de microq?)

Een Virus C en de Q serie van Waldorf zitten een beetje in hetzelfde straatje. De Q is wat romiger en ronder kwa sound en heeft misschien iets meer ballen in het laag. De C is weer meer een manusje van alles en kan echt een heel breed spectrum van geluiden aan. Veel modulatie en heel veel mogelijkheden tot het flink verzieken van je sound.

Ik zou de Pulse of een vorm van de Microwave een betere match vinden bij een Virus (meer mogelijkheden kwa sound)

Ik heb een MicroQ gehad en verkocht voor 300 EUR, dat is de gem. prijs, dus 275 is niet duur. De MicroQ is een veelzijdige module waar je allerlei soorten sounds uithaalt, zeker voor het dance/trance genre. De sounds klinken vaak aggressief en hard, echt warm istie niet. Overigens zit er een hele uitgebreide arpeggiator in, en ook nog wavetables :okdan: Ik heb later een Nord Lead 3 gekocht, de MicroQ gebruikte ik eigenlijk niet meer. De NL3 klinkt veel beter en warmer, maar ja, dat is ook een andere prijsklasse.

Een Pulse is wel iets anders, daar zit een analoog filter in en is monofoon en dus alleen geschikt voor bassen, leads en fx.

Ik zou voor een virus gaan, zeker als je al zoveel Wallys hebt....

Ik heb een Q gehad die is toch best wel vet maar toch weg gedaan en binnen kort weer een C
(die ik eerder weg gedaan had voor een andy A6)

Die Q is rauw en metalig, de C toch wat vriendelijke wollige sound vind ik....

Hoe die Q wel helemooi pads maakt, maar ja dat kan een virus ook.....

[edit] NL3 is zo vet trouwens, dat zijn pas pads! jammer dat ze zo duur zijn en geen fx onboard en slecht 4 part multimode[/edit]

Ik heb een microQ. Een pulse heb ik gehad. Qua geluid zijn ze niet echt vergelijkbaar. Van de microQ word vaak gezegd dat de osc's kil klinken. Dat kan ik wel begrijpen. Het mist de warmte van bijv. een an1x. Dat betekent niet dat je met wat draaien aan de knoppen die warmte er niet in kan krijgen. :) Ik zou m omschrijven als "fijn". Een microQ stelt je in staat heel precies je geluid op te bouwen.

Maar verwacht er geen warme JP8000 leads uit en de effecten zijn ook niet je van het. Voor de rest is het een prachtige synth.

Voor 275 euro vind ik dit apparaat the steal of the century.

+

+

Inderdaad,

Juist de Micro Q is veel scherper van klank dan de Access, niet warm, en de Micro Q vinden velen wat killer klinken. De Micro Q heeft ook heel erg uitgebreide modulatiemogelijkheden, dus daarinverschilt -ie niet sterk van de Virus.

Voor € 275 worden ze trouwens heel regelmatig aangeboden en natuurlijk wordt er ook vaak veel meer voor gevraagd, da's ook niets bijzonders. Ik heb ze zelf nooit goedkoper dan voor € 275 gezien. Als de knoppen goed strak zitten en hij ziet er ook netjes uit is het een goede prijs. Geen koopje en ook niet duur.

ja dat is zo'n typisch waldorf iets, die klote knoppen, als ze stoffig zijn gaan ze verspringen heel irritant...

Mijn oplossing met de stofzuigemond over de knoppen heen gaan en voila!

Qua modulatie weet ik eigenlijk niet hoe die verschilt met de normale Q, maar die Q heeft heel veel sources en destinations in de mod-matrix....

Wat ik veel deed met de Q is trouwen arps maken....

Origineel geplaatst door Alex Omega
ja dat is zo'n typisch waldorf iets, die klote knoppen, als ze stoffig zijn gaan ze verspringen heel irritant...

Mijn oplossing met de stofzuigemond over de knoppen heen gaan en voila!

Qua modulatie weet ik eigenlijk niet hoe die verschilt met de normale Q, maar die Q heeft heel veel sources en destinations in de mod-matrix....

Wat ik veel deed met de Q is trouwen arps maken....

ja die arps zijn zeker vet
let wel effe op welke os je gebruikt
de sync is niet altijd top .. ook met de delay niet

En kom maar met je an1x, jp8000 of nl3
programmeer je er echt wel uit met me Q

tjeck codedesign .. oud nummer van me ...
arp is microQ ...

zal wel effe uploaden

Ik heb een review geschreven van de Virus C waarbij ik deze meerdere keren heb vergeleken met mijn Q. Misschien heb je er wat aan. Overigens is 275 niet veel voor wat 'ie eigenlijk kan, hang er een controller aan en je hebt behoorlijk wat.

https://www.synthforum.nl/reviews.php?op=showcontent&id=31

okay, effecten die in MicroQ zitten ga ik toch niet gebruiken. Gaat mij eigenlijk om de soort klank en het karakter daarvan (die in de demo's wel ok zijn).

Voor die 275 lijkt het mij wel een leuke aanvulling (naast mn pulse, XT en NR2), maar weet nog niet of de Virus C de microQ volledig overlapt (ondanks dat de microQ net iets rauwer klinkt).

Ik vind dat de C zeker niet de mQ overlapt, is gewoon anders...
Ik vind dat ze allebei een karakteristieke klank hebben, ik heb wel eens moeite gehad met leads maken op de Q,
het blijft die waldorf klank die niet altijd even makkelijk is te verdoezelen. ook niet met uren tweaken...

Maar het kan wel!

Lekker makkelijk he, keuzes maken.....

Ik ben erg tevreden met mijn microQ je kan hem heel warm en romig laten klinken maar ook hard en digitaal.

Mijn review gebaseerd op hoe ik de micro Q gebruik is ongeveer zo:

Positief:
- De lfo's kunnen tot in audio frequenties
- Combfilters
- Wavetable oscillators
- Random functie

Negatief:
- De effecten zijn niet zo bijzonder
- Midi sync is niet 100%
- Rackmodule = weinig knoppen

275 euro voor een gele microQ met 25 stemmen lijkt me een nette prijs.

Druid

de effecten zijn trouwens niet slecht ..
zeker niet voor ingebouwd !

vergelijkbaar met een kruzweil kdfx is het idd niet
maar wie vindt dat nou gek ?

en als je problemen hebt met te weinig knoppen
haal dan een q rack .. zijn zo'n 7 a 800 euro

maar dat zal wel boven je budget zitten !

q-rack is wel te krijgen voor 600 hoor, die van mij ging ook weg voor 600...

tegenwoordig gaan ze dus voor 600/650 echt belachelijk als je het mij vraagt...een jp8000 gaat voor 525 en een
Q vind ik veeeeeel lekkerder dan een jp...maar een jp is natuurlijk wel de creamy supersaw

Origineel geplaatst door druid

- Random functie

Volume laag bij deze functie. Ik waarschuw je alvast :)

Origineel geplaatst door Alex Omega
q-rack is wel te krijgen voor 600 hoor, die van mij ging ook weg voor 600...

tegenwoordig gaan ze dus voor 600/650 echt belachelijk als je het mij vraagt...een jp8000 gaat voor 525 en een
Q vind ik veeeeeel lekkerder dan een jp...maar een jp is natuurlijk wel de creamy supersaw
Ja, maar nou vergelijk je wel een synth met toetsen tegen een rack. Een Q keys gaat nog steeds niet voor minder dan 900 de deur uit.

(en toch wil ik ooit nog eens een JP'tje denk ik, of ik moet onomstotelijk bewijs krijgen dat m'n bestaande VA'tjes 'm helemaal bont & blauw kunnen schoppen :D )

Back