Metasonix buizen synth modules

Welke modules bedoel je en wat wil je er mee doen ?
Zelf ben ik bezig met zelf iets met buizen ineen te knutselen...

groeten,
K

Ik vind modulaire synths in het algemeen leuk. En ben altijd opzoek naar iets bijzonders.

Een buizen vcf zelfbouw lijkt me wel wat.

Volg me raad maar doe het niet.
Koop gewoon een lekkere borg filter of zo als je een leuke vcf wil.
Of een Boogie filter of whatever.
Maar geen tube spul want het is niet echt muziekaal toepasbaar.
En heel lastig omdat je een voeding moet hebben die de buizen van honderden volts gaat voorzien!

Zijn de Wiard modules echt zo goed als ze kosten?
Kan je niet een borg filter maken met doepfer modules (het extreme filter en de lowpass gate) voor 100 euro minder?

En nu weer verder met de buizen elende.
Hier is een schema van een preamp met bandpass filter. Bouwkosten +-150 euro incl. voeding.
Wat vinden jullie hier van?

Attachments

• svetlanafuzzwahtube_3895.gif
    svetlanafuzzwahtube_3895.gif
    7,7 KB · Bekeken: 110
Origineel geplaatst door mono-poly
Volg me raad maar doe het niet.
Koop gewoon een lekkere borg filter of zo als je een leuke vcf wil.
Of een Boogie filter of whatever.
Maar geen tube spul want het is niet echt muziekaal toepasbaar.
En heel lastig omdat je een voeding moet hebben die de buizen van honderden volts gaat voorzien!

Volg mijn raad : als je wat electronica-ervaring hebt en zelfbouwgoesting : doe het lekker zelf ipv. te kopen.
Of het nu met transistoren of buizen is maakt zoveel niet uit, zolang je er maar plezier aan beleeft !

Een buizenvoeding voor een VCF of VCA is heus niet zo moeilijk te maken. Met 2 transfo's 230V/12V kan je er eentje maken.
Of de buizenklank iets voor jou is hangt toch af wat voor geluid je wil bekomen, toch ?

Baal-Zebub : Kan je dat schema iets groter posten, 't is nogal onduidelijk...

Groeten,
K.

Origineel geplaatst door Baal-Zebub
Zijn de Wiard modules echt zo goed als ze kosten?
Kan je niet een borg filter maken met doepfer modules (het extreme filter en de lowpass gate) voor 100 euro minder?

Je kom met doepfer modules ook een aardig eind.
Maar ok ik kwam met wiard aan en dat is natuurlijk wel weer het neusje van de zalm :)
Ik zou zelf dus nooit voor buizen gaan sinds ik de Metasonix dingen gehoord heb.

Het schema kon niet groter. Ik zal even zoeken waar ik ook al weer vandaan heb.
Korte beschrijving: Eerste trap is een EF86 in standaard penthode schakeling met 150x versterking. De tweede trap is ook een EF86 in triode met een LC terugkoppel netwerk wat het bandfilter is. Je regeld de cutoff door aan de regelbare condensator te draaien. Heel simpel dus. Je zou zo'n filter ook met een opampje kunnen maken om het eerst uit te proberen.

Nog een vraagje voor monopoly: Hoe verhoud de geluidskwalitijd van de Wiard modules zich ten opzichte van andere modulaire spullen? Ik heb zelf een paar Doepfer kasten met een System-100 van Roland dus dat is m'n referentie. Is het niet beter om voor vintage spullen te gaan zoals Moog, Buchla, Ems ect.?

Back