Eén toets kapot! wat nu?

Vlagtwedde9

Nieuwkomer
De tyfus!
Na een blik bier, de schrik om het hart en een uitgebreide schoonmaaksessie doet mijn Korg Sp 100 het godzijdank weer.... ....afgezien van het feit dat er geen geluid meer onder de E3 toets zit! Volledig dood, niets meer, als enige toets! De rest doet het nog prima!

Hoe kan dit? Is dit te verhelpen, of moet er een hele nieuwe printplaat in?

Ook is mijn C4 toets ineens hyperaanslaggevoelig! What the ....?!

Iemand suggesties wat te doen?

Re: Eén toets kapot! wat nu?

Origineel geplaatst door Vlagtwedde9
De tyfus!
Na een blik bier, de schrik om het hart en een uitgebreide schoonmaaksessie doet mijn Korg Sp 100 het godzijdank weer.... ....afgezien van het feit dat er geen geluid meer onder de E3 toets zit! Volledig dood, niets meer, als enige toets! De rest doet het nog prima!

Hoe kan dit? Is dit te verhelpen, of moet er een hele nieuwe printplaat in?

Ook is mijn C4 toets ineens hyperaanslaggevoelig! What the ....?!

Iemand suggesties wat te doen?

geen drank/vloeibare shit bij je apparatuur!

Als je kan solderen,
verwissel dan de defecte schakelaars met de weinig gebruikte contacten,
bv de laagste of hoogste noten.

StephenM

Hallo Stephen,

Als er bier of een andere vloeistof overheen is gevallen moet je vooral niet te lang wachten met schoon (laten) maken.
Als je namelijk te lang wacht gaan behalve de contactrubbers ook de contactboards naar de barrebiesjes.
Er hoeft helemaal niets gesoldeerd te worden. Er valt overigens ook niets te solderen aan je klavier.
Heb je geen ervaring met zelf reinigen van de contacten, kom dan even naar Meppel.
Voor een bescheiden bedrag los ik het voor je op.
Als het blijft bij schoonmaken dan valt de schade mee.
Als er ook contactrubbers moeten worden vervangen gaat het natuurlijk wat meer kosten.

Greetz,

Mike Philco

Tegen alle advies van de meeste om vooral geen contactspray te gebruiken bij toetsen etc..
gebruik is dit dus wel en heeft altijd prima gewerkt. :)

Origineel geplaatst door Digimod
Tegen alle advies van de meeste om vooral geen contactspray te gebruiken bij toetsen etc..
gebruik is dit dus wel en heeft altijd prima gewerkt. :)

Als je contactspray gebruikt in een SP-100 of wat voor klavier met toetsrubbers dan ook, lossen de contactrubbers op en zullen ook de contactboards ernstig beschadigd worden.
Dit is een éénmalige zeer dure aktie die je dus vooral NIET moet doen.
Contactspray is er alleen maar voor bepaalde Schakelaars en potmeters die het nog even een week moeten uitzingen.
Daarna volgt vervanging.

Wees dus gewaarschuwd.

Origineel geplaatst door Mike Philco
Als je contactspray gebruikt in een SP-100 of wat voor klavier met toetsrubbers dan ook, lossen de contactrubbers op en zullen ook de contactboards ernstig beschadigd worden.
Dit is een éénmalige zeer dure aktie die je dus vooral NIET moet doen.
Contactspray is er alleen maar voor bepaalde Schakelaars en potmeters die het nog even een week moeten uitzingen.
Daarna volgt vervanging.

Wees dus gewaarschuwd.

Ik weet niet of dat spul onder Contactspray valt maar het heet Kontakt IPA ( isopropanol)
een echt wondermiddel.
Onder ander gebruikt voor een Korg T3 , O1wfd en een Ensoniq Ts-10,

Ondertussen zijn we 3 jaar verder en mijn toetsenbord werkt nog steeds prima :)

Origineel geplaatst door Digimod
Ik weet niet of dat spul onder Contactspray valt maar het heet Kontakt IPA ( isopropanol)
een echt wondermiddel.
Onder ander gebruikt voor een Korg T3 , O1wfd en een Ensoniq Ts-10,

Ondertussen zijn we 3 jaar verder en mijn toetsenbord werkt nog steeds prima :)

Tja,...wat zal ik hier nu op zeggen,....
Een Korg T3, 01W/FD hebben een klavier met metalen toetscontacten en geen rubberen toetscontacten. Dus heel misschien bestaat er een contactspray die toegespitst is op deze metalen.
Maar dan blijven nog steeds de koffie en jus-de-orange residu's op de contacten aanwezig.
Zelf ga ik altijd te werk met water en een wattenstaafje om de zoetigheid op te lossen, vervolgens ga ik eroverheen met 98% alcohol en een wattenstaafje. (Dit doe ik overigens allen met rubber-contacten).
Metalen contacten van bijv. de T3 en de M1 hebben een zeer voorzichtige behandeling nodig om verbuigen etc. tegen te gaan.
Als een contactspray zijn werk al moet doen dan is dat alleen het verwijderen van een (dunne) laag oxide.
Een Ensoniq TS-10 heeft volgens mij induktieve toetscontacten. Dus daar kun je zelfs een laagje papier tussen leggen, blijft ie het toch nog doen.

Origineel geplaatst door Mike Philco
:eureka: Enneh,....vooral niet gaan klooien met contactsprays etc,.....

Jaaa ik kende vroeger ene klazien en die zei dat je ook gewoon met een hamer en dan gewoon.....
ja laat maar

Back